Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hagel
29-06-2014, 09:42 PM
Bericht: #1
Hagel
Alweer miserie in de Bourgogne ...

Des grappes de raisins à terre et des feuillages de vignes hachées. Pour la troisième année consécutive, les vignobles de la côte de Beaune ont été touchés, samedi 28 juin après-midi, par des orages de grêle. En quelques minutes, les viticulteurs de Bourgogne ont vu leur travail réduit à néant. Un spectacle de désolation, une fois encore. Car le secteur avait déjà été détruit par la grêle en juillet 2013 et à l'été 2012.

Des générateurs à iodure d'argent contre les grêlons
Vers 16h30, la grêle est tombée en abondance en Côte-d'Or, sur un couloir s'étendant entre Santenay et Beaune, où poussent de prestigieuses appellations viticoles. Dans certaines vignes de Pommard, les pertes de récolte dans les parcelles sont comprises entre 50 et 90%. L'évaluation globale des dégâts prendra encore quelques jours, le temps que la vigne sèche et que les dommages soient plus visibles.

Pour tenter de protéger le sud de la Bourgogne de la grêle, une trentaine de générateurs à iodure d'argent, destinés à diminuer le nombre et la taille des grêlons, avaient été installés début juin. Samedi, après l'alerte orange aux orages lancée par Météo France sur 32 départements, les générateurs avaient été mis en fonctionnement pour la première fois dans la région. Pour beaucoup de professionnels de la vigne, ils ont permis de limiter les dégâts.
29-06-2014, 09:51 PM
Bericht: #2
RE: Hagel
(29-06-2014 09:42 PM)macro schreef:  Alweer miserie in de Bourgogne ...

Des grappes de raisins à terre et des feuillages de vignes hachées. Pour la troisième année consécutive, les vignobles de la côte de Beaune ont été touchés, samedi 28 juin après-midi, par des orages de grêle. En quelques minutes, les viticulteurs de Bourgogne ont vu leur travail réduit à néant. Un spectacle de désolation, une fois encore. Car le secteur avait déjà été détruit par la grêle en juillet 2013 et à l'été 2012.

Des générateurs à iodure d'argent contre les grêlons
Vers 16h30, la grêle est tombée en abondance en Côte-d'Or, sur un couloir s'étendant entre Santenay et Beaune, où poussent de prestigieuses appellations viticoles. Dans certaines vignes de Pommard, les pertes de récolte dans les parcelles sont comprises entre 50 et 90%. L'évaluation globale des dégâts prendra encore quelques jours, le temps que la vigne sèche et que les dommages soient plus visibles.

Pour tenter de protéger le sud de la Bourgogne de la grêle, une trentaine de générateurs à iodure d'argent, destinés à diminuer le nombre et la taille des grêlons, avaient été installés début juin. Samedi, après l'alerte orange aux orages lancée par Météo France sur 32 départements, les générateurs avaient été mis en fonctionnement pour la première fois dans la région. Pour beaucoup de professionnels de la vigne, ils ont permis de limiter les dégâts.

We vernamen dit nieuws hier net van een wijnbouwer in Givry (Fabrice Mas)... Hij sprak over een derde opeenvolgende ramp voor Meursault, Volnay, Pommard... Verschrikkelijk voor de wijnbouwers, vervelend ook voor de consument.. Sad

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-06-2014, 10:18 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-06-2014 om 10:19 PM door Kris G.)
Bericht: #3
RE: Hagel
idd een stevig lijntje op de neerslagradar, de ervaring met hagel leert wel dat de schade enorm plaatsgebonden is, het zal zeker niet zo zijn dat de volledige oogst van een streek vernietigd is, maar het kan natuurlijk wel zijn (zelfs zeer waarschijnlijk) dat één wijnboer bijna 100% van zijn oogst heeft verloren op enkele minuten tijd

ik heb het hier al nog geschreven : hagelschade zal in de toekomst nog frequenter voorkomen en ze zal ook nog aanzienlijker worden : door global warming heb je meer energie (=CAPE : convective available potential energy) voorradig : dus een onweerswolk kan de hagelbollen langer ophouden en dus hebben ze meer tijd om aan te groeien, ik heb het resultaat hiervan enkele weken geleden kunnen aanschouwen op mijn auto Sad ik vrees dat er aan dit proces niet zo veel te doen is op kortere termijn, op lange termijn (lees : enkele decades) is er wel iets aan te doen mits de nodige politieke wil en dit op wereldniveau, in de praktijk dus.............Confused

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
30-06-2014, 02:47 PM
Bericht: #4
RE: Hagel
Als ik het goed begrepen heb,gebruikten ze wel toestellen om de schade te voorkomen... maar heeft het niet zo heel veel geholpen.
En het is nu al soms zo moeilijk om bepaalde wijnen te vinden door de 3 laatste mindere jaren...
30-06-2014, 04:11 PM
Bericht: #5
RE: Hagel
(30-06-2014 02:47 PM)macro schreef:  Als ik het goed begrepen heb,gebruikten ze wel toestellen om de schade te voorkomen... maar heeft het niet zo heel veel geholpen.

ik denk dat je van die hagelkanonnen bedoelt? ik geloof daar persoonlijk niet in

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
30-06-2014, 06:20 PM
Bericht: #6
RE: Hagel
Van Facebook geplukt


Bijlagen Afbeeldingen
   
22-07-2014, 04:01 PM
Bericht: #7
RE: Hagel
In een recente column van Andrew Jefford werd gesteld dat de enige goede preventie het hangen van netten is, maar dat dit een te groot deel van het zonlicht wegneemt. Daarnaast zou dit ook eerst moeten worden voorgelegd aan INAO, wat, gezien de snelheid waarmee het Franse overheidsapparaat werkt, waarschijnlijk betekent dat het de volgende jaren nog bang afwachten wordt voor de Bourgondische wijnbouwers.
22-07-2014, 05:53 PM
Bericht: #8
RE: Hagel
(22-07-2014 04:01 PM)Kupers schreef:  In een recente column van Andrew Jefford werd gesteld dat de enige goede preventie het hangen van netten is, maar dat dit een te groot deel van het zonlicht wegneemt. Daarnaast zou dit ook eerst moeten worden voorgelegd aan INAO, wat, gezien de snelheid waarmee het Franse overheidsapparaat werkt, waarschijnlijk betekent dat het de volgende jaren nog bang afwachten wordt voor de Bourgondische wijnbouwers.

dan moet je wel fijnmazige netten hangen, en dit aan een hele stevige opstelling vast ankeren : het gewicht van die hagel loopt snel op, lijkt me een dure grap en zal idd veel zon wegnemen, ik denk niet er een echt een gemakkelijk haalbare oplossing is voor die hagel

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
22-07-2014, 06:28 PM
Bericht: #9
RE: Hagel
(22-07-2014 05:53 PM)Kris G schreef:  
(22-07-2014 04:01 PM)Kupers schreef:  In een recente column van Andrew Jefford werd gesteld dat de enige goede preventie het hangen van netten is, maar dat dit een te groot deel van het zonlicht wegneemt. Daarnaast zou dit ook eerst moeten worden voorgelegd aan INAO, wat, gezien de snelheid waarmee het Franse overheidsapparaat werkt, waarschijnlijk betekent dat het de volgende jaren nog bang afwachten wordt voor de Bourgondische wijnbouwers.

dan moet je wel fijnmazige netten hangen, en dit aan een hele stevige opstelling vast ankeren : het gewicht van die hagel loopt snel op, lijkt me een dure grap en zal idd veel zon wegnemen, ik denk niet er een echt een gemakkelijk haalbare oplossing is voor die hagel

@ Kris G,

De netten worden wel niet horizontaal gespannen over de wijngaarden maar onder spitsvorm per rij.
Zie: http://www.wine-searcher.com/m/2014/07/b...-hail-nets

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
22-07-2014, 08:09 PM
Bericht: #10
RE: Hagel
dat helpt helemaal niks op die manier, hagelstenen zijn vrij zwaar en vallen redelijk verticaal naar beneden (aan +200 km/u), je moet de netten er echt over hangen wil je enig beschermend effect hebben

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
23-07-2014, 02:35 PM
Bericht: #11
RE: Hagel
Ik denk dat je geen andere keus gaat hebben, liever een deel van de oogst verliezen door de hagel die er uiteindelijk door komt dan alles van bij het begin kwijtraken. Er worden nu testen gedaan in de Bourgogne, en blijkbaar is het een meer courante praktijk in Chili en Argentinië, eens zien wat we daarover kunnen vinden Wink.

http://www.decanter.com/news/wine-news/5...-hail-nets

Ik denk wel niet dat het een netje is dat je ook over je vijver kan spannen tegen de bladeren en helaas zal het ook wat duurder worden Tongue.
14-08-2014, 03:28 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-08-2014 om 03:35 PM door wvd.)
Bericht: #12
RE: Hagel
De kanonnen zouden wel helpen, maar dit keer kwam de hagel uit onverwachte hoek. Bovendien zou dat met zilvernitraat werken en niet echt milieuvriendelijk zijn. Men gaat nu testen met netten die niet permanent boven de druiven hangen, maar bij "gevaar" kunnen uitgerold worden. Onnodig te zeggen dat dit systeem duur is. Vanwege de grote verbrokkeling in Bourgogne zou men dit dan ook via de gemeenten moeten organiseren, wat niet bij alle wijnboeren in goede aarde valt. Kortom, het is niet voor morgen.

Wel voor morgen en misschien zelfs al voor vandaag is de hier en daar problematische en soms zelfs dramatische financiële situatie bij vele bedrijven. Vele (jongere) bedrijven zitten met flinke leningen want ze hebben een (stukje) wijngaard en / of nieuw, beter materiaal gekocht, herbeplant ed. De afbetaling bij de bank is gebaseerd op inkomsten van een "normale" oogst. Ik hoor van bekende domeinen in moeilijkheden, zelfs in "dure" gemeenten als Meursault, Volnay of Pommard. Ik bezocht enkele dagen na de ramp een bedrijf in Meursault met uitstekende reputatie, waar men me zei dat 80 tot 95% van de oogst verloren was. Ze zijn wel verzekerd, maar die dekt maar maximum 1/3 van de kosten. Velen zullen wellicht dus zelfs over de kop gaan en moeten verkopen.
Dat is ook voor de consument erg ongunstig, want die wijngaarden zullen wellicht voornamelijk opgekocht worden door grote bedrijven en zoals bekend brengen die hun wijnen meestal niet aan de interessantste prijs.


Ga naar locatie: