Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hervé Murat
10-01-2015, 06:16 PM
Bericht: #1
Hervé Murat
Deze jonge en veelbelovende wijnmaker startte in 2005 met anderhalve hectare in de Cotes de Nuits.
In 2007 kon hij de hand leggen op enkele percelen Chambolle en Morey St denis, telkens oude wijnstokken. De productie is nog steeds klein, maar wel kwaliteitsvol.

In het glas de Morey St Denis 2012.

Heel licht typisch Bourgognekleur.
In de neus direct na openen een fijne houttoets (ceder), rood(maar ook een hint van zwart) fruit, zoethout en een kruidenmix van kaneel, nootmuskaat en kruidnagel.
De wijn is elegant, fris, evenwichtig, een genot om te drinken. 90

Mijn eerste Murat, mijn eerste 2012 Bourgogne, en al meteen een bijzonder aangename kennismaking!


Bijlagen Afbeeldingen
   

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-01-2015, 06:29 PM
Bericht: #2
RE: Hervé Murat
Direct na openen gedronken? of eerst wat laten ademen ? bleef de smaak steeds dezelfde in het glas? of heb je het gevoel... mja,nog een jaartje langer zou geen kwaad doen ? :-)
10-01-2015, 06:46 PM
Bericht: #3
RE: Hervé Murat
(10-01-2015 06:29 PM)macro schreef:  Direct na openen gedronken? of eerst wat laten ademen ? bleef de smaak steeds dezelfde in het glas? of heb je het gevoel... mja,nog een jaartje langer zou geen kwaad doen ? :-)

Heb speciaal deze 2012 nu opengedaan omdat hij nog zo jong is, binnen een jaar of twee is ie wellicht meer gesloten. Hij evolueert mooi in het glas, nu bij de vorige slok wel een licht bittertje. Maar nog steeds bijzonder smakelijk, de fles is al bijna half leeg Blush
Kreeg trouwens zin in een Bourgogne (er stond nochtans een St Joseph klaar) na het lezen van jouw commentaar eerder vandaag Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-01-2015, 05:16 PM
Bericht: #4
RE: Hervé Murat
(10-01-2015 06:16 PM)vinejo schreef:  Deze jonge en veelbelovende wijnmaker startte in 2005 met anderhalve hectare in de Cotes de Nuits.
In 2007 kon hij de hand leggen op enkele percelen Chambolle en Morey St denis, telkens oude wijnstokken. De productie is nog steeds klein, maar wel kwaliteitsvol.

In het glas de Morey St Denis 2012.

Heel licht typisch Bourgognekleur.
In de neus direct na openen een fijne houttoets (ceder), rood(maar ook een hint van zwart) fruit, zoethout en een kruidenmix van kaneel, nootmuskaat en kruidnagel.
De wijn is elegant, fris, evenwichtig, een genot om te drinken. 90

Mijn eerste Murat, mijn eerste 2012 Bourgogne, en al meteen een bijzonder aangename kennismaking!

Dag twee cacao, grafiet en zelfs een hint caramel. Wat herfstig ook. In de mond blijvend elegant en sappig, een Morey met Chambolle- karakter.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-01-2015, 10:56 PM
Bericht: #5
RE: Hervé Murat
Klinkt mooi, waar heb je hem gevonden? Ter plaatsen of wordt hij ook in België verdeeld?
11-01-2015, 11:00 PM
Bericht: #6
RE: Hervé Murat
Ter plaatse gekocht en voor me meegebracht door Vincent, mijn Bourgogneleverancier... ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-01-2015, 11:05 PM
Bericht: #7
RE: Hervé Murat
Ik denk dat een vierdaags tripje toch eerder een week wordt Big Grin.
28-08-2019, 06:49 PM
Bericht: #8
RE: Hervé Murat
Ook deze jongeman is ermee gestopt. Domaine Herve Murat bestaat niet meer.
En dat is bijzonder jammer, want de 2011 Chambolle was werkelijk uitmuntend.

Hervé Murat Chambolle Musigny les Echezeaux 2011
Fantastische wijn, fraicheur en knapperig rijp fruit in de neus, een zeldzame balans in de mond.
(Oli) Was tweede dag. Op dag één blijkbaar iets fijner. In de neus inderdaad vrij rijp en aanvankelijk een lichte houttoets, maar niets dat mij stoorde. Het mondgevoel was ongelooflijk fijn en evenwichtig. Redelijk wat volume, maar ook goede fraicheur. Klasse!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-08-2019, 08:31 PM
Bericht: #9
RE: Hervé Murat
Patrick Essa noemde Hervé Murat 'le surdoué de la côte de nuit' ofte de 'overbegaafde'. Ik denk dat Hervé nog een stage had gelopen bij hem.

Benieuwd waar Hervé Murat nu vertoeft, wellicht wijnmaker in een domein dat niet het zijne is, hij was gescheiden en had nog een jong kind, hij had veel geïnvesteerd in een nieuwe chai, hij stond er volledig alleen voor. Je mag nog zo goed wijn maken, de administratie moet kloppen en je moet hem nog verkopen.

Ik probeer ter plaatse eens ter informeren naar hem bij mijn volgende trip naar Bourgogne

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
28-08-2019, 09:38 PM
Bericht: #10
RE: Hervé Murat
Volgens deze site zou het domein overgenomen zijn door zijn broer Stéphane : https://laqv.ca/vignerons/domaine-stéphane-murat

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
28-08-2019, 09:45 PM
Bericht: #11
RE: Hervé Murat
(28-08-2019 09:38 PM)Olivier schreef:  Volgens deze site zou het domein overgenomen zijn door zijn broer Stéphane : https://laqv.ca/vignerons/domaine-stéphane-murat

Aha, thanks.
En blijkbaar waren de “grotere” aop s wijnen gemaakt van aangekochte druiven (negoce). Broer beheert enkel de 3 ha eigen wijngaarden in de regionale aops.
@Vince
Benieuwd of je Herve terugvindt...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: