Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
25-12-2015, 12:16 PM
Bericht: #1
Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Post hier uw feestwijnen Smile

Gisteren bij mijn schoonbroer verrassend genoeg twee lekkere Amerikaanse wijnen gedronken (na de Mazeyres 2012)

Dry Creek Zinfandel 2012 - eerste indruk was hmmm mss wel Rhone, even daarna zaten we in de Priorat, efkens daarna kwamen we toch op zinfandel. Hij had wel een beetje dat zoetige maar was voor mij toch verrassend gestructureerd en droog genoeg. Denk niet dat ik al een betere Zin heb gedronken (heb er niet altijd zoveel zin in woehaaha)
Wijn daarna was de Mondavi reserve, cabernet sauvignon. Mijn schoonbroer was op t domein geweest en had er verteld dat die wijn vroeger bij ons veel op tafel stond (in de goeien ouwen tijd verkochten ze die bij Klassewijnen voor een euro of 40 maar ook bij Delhaize, alwaar hij eens in promotie stond aan 27 euro, samen met de Napanook die nog goedkoper stond. Allebei deze wijnen zitten ondertussen in een te duur segment veronderstel ik want beide niet meer verkrijgbaar.
Toen mijn schoonbroer dat in de proefruimte van Mondavi vertelde (niet van die prijzen maar van die Mondavi die bij ons veel op tafel stond) en zei dat hij enorm verschoot van de huidige prijs (150 dollar watte ) vonden ze dit blijkbaar zo sympathiek dat ze hem meteen een korting aanboden van 50% - klinkt onwaarschijnlijk maar mijn schoonbroer is een Amerika-lover en komt zelfs soms wat Amerikaans over qua openheid en enthousiasme, was er met zijn zoon die in Amerika werkt en er was blijkbaar een klik met die gasten in de shop. Dat de wijn in de shop overprijsd is vertelden ze er wel niet bij Wink
Vandaar dus: long time no see, Mondavi reserve 2012 in t glas.
No formal tasting notes maar wel de impressie van een indrukwekkend glas cabernet, niet blind gedronken, maar ik vond de typiciteit heel sterk. Verrassend genoeg vond ik de wijn meer Frans aandoend dan vroeger (toen hij me iets zachter en "zoeter" leek), nog heel geknoopt natuurlijk, met heel veel bagage en tegelijkertijd finesse.
De - elke kerst geopende fles- Trotanoy 1999 die volgde had het heel heel moeilijk (ok, te verwachten na een blockbuster, maar toch viel hij me deze keer wat tegen, verrassend geëvolueerd eigenlijk).
Gisteren was Amerika heer en meester...


Bijlagen Afbeeldingen
   

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
25-12-2015, 03:50 PM
Bericht: #2
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Hallo,

Hier gisteren 3 wijntjes gedronken
-aperitief: riesling Horst Sauer Escherndorfer Lump 2014
-voorgerecht: rully Marrison 2011 Grandmougin
-hoofd gerecht Menetou Salon Rood Chatenoy 2013.

Deze laatste kwam wel pas meer open na een tijdje in de karaf, misschien
nog wat jong.

Gr

Eddy
25-12-2015, 04:16 PM
Bericht: #3
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Hier als opener thribault schloesser champagne.
Met de garnalensoep een Guigal Condrieu 2010
Met het wild was het Campo viejo gran reserva 2007
Als dessert een lekkere ammaretto on the rocks applaus

Volgende week mijnen toer Tongue

De champagne was zeer lekker en mooi voor aperitief . Brioche, lichte citrus toetsen mooie aciditeit . 86

Guigal Condrieu vond ik op zich lekker maar niet passend bij garnaalsoep. Redelijk fris geschonken dus smaak totaal weg. Heb hem 30 minuten laten staan en kwam mooi open . Abrikoos lichte houttoets, mineralig, kweepeer. Mooi ! 90

Campo viejo kwam naar het schijnt uit Albert Hein . Ik ken enkel de tempranillo en de reserva. De gran reserva in het glas. Mooie geuren van fruit en leder. In de mond nog veel zuren maar mooie afdronk . Hout begint zich te verweven . 86
25-12-2015, 05:59 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-12-2015 om 08:35 PM door don quichotte.)
Bericht: #4
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Gisterenavond eerst wit; een fleske " Les Pierres Blanches 2014 van Pierre Luneau-Papin " en een fleske " Pouilly Fume 2010 van Jonathan Didier Pabiot"
Nadien rood: "Le Petit Lion du Marquis de Las Cases 2010" in vergelijking met een "Clos du Marquis 1988"
Voor T/N: zie onderwerp Léoville Las Cases.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
25-12-2015, 08:35 PM
Bericht: #5
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Deze middag bij de familie zelfvoorzienend geweest en dus kwam op tafel :

+ Aperitief - Champagne J.Charpentier ( Brut )
+ Diner - Smith Haut Lafitte 1995 ( subliem )

Toen was het vat af - terug thuis nog nagenieten met een goeie Rochefort 8 ( of twee )

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
25-12-2015, 09:31 PM
Bericht: #6
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Citaat:-aperitief: riesling Horst Sauer Escherndorfer Lump 2014
-voorgerecht: rully Marrison 2011 Grandmougin
-hoofd gerecht Menetou Salon Rood Chatenoy 2013.

Originele keuze. Pinot noir-fan, Eddy?

Citaat:Guigal Condrieu vond ik op zich lekker maar niet passend bij garnaalsoep. Redelijk fris geschonken dus smaak totaal weg. Heb hem 30 minuten laten staan en kwam mooi open

kan mij inbeelden dat dat inderdaad moeilijk tesamen ging...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
25-12-2015, 10:13 PM
Bericht: #7
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
(25-12-2015 05:59 PM)don quichotte schreef:  Gisterenavond eerst wit; een fleske " Les Pierres Blanches 2014 van Pierre Luneau-Papin " en een fleske " Pouilly Fume 2010 van Jonathan Didier Pabiot"
Nadien rood: "Le Petit Lion du Marquis de Las Cases 2010" in vergelijking met een "Clos du Marquis 1988"
Voor T/N: zie onderwerp Léoville Las Cases.

Toeval Don, hier gisteren Pierres Blanches 2012 bij de garnalen. Blind werd riesling geopperd, vermoedelijk omwille van de mooie zuren. Verder mineraal, chalky met wat gist, schoon glas wijn. Muscadets the way aha aha I like it...wijn
25-12-2015, 11:35 PM
Bericht: #8
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
(25-12-2015 10:13 PM)Kris schreef:  
(25-12-2015 05:59 PM)don quichotte schreef:  Gisterenavond eerst wit; een fleske " Les Pierres Blanches 2014 van Pierre Luneau-Papin " en een fleske " Pouilly Fume 2010 van Jonathan Didier Pabiot"
Nadien rood: "Le Petit Lion du Marquis de Las Cases 2010" in vergelijking met een "Clos du Marquis 1988"
Voor T/N: zie onderwerp Léoville Las Cases.

Toeval Don, hier gisteren Pierres Blanches 2012 bij de garnalen. Blind werd riesling geopperd, vermoedelijk omwille van de mooie zuren. Verder mineraal, chalky met wat gist, schoon glas wijn. Muscadets the way aha aha I like it...wijn

Kris, het genoegen is je zeker gegund maar was deze keer ook aan mijn kant. Slurp
Ik zal gemakkelijk een Muscadet boven halen bij vis en schaalgerechten.
We dronken deze wijn bij kreeft omwille van zijn relatief neutraal karakter.
Een wijn die niet vlug de fragiele, subtiele smaak van vis of schaaldieren gaat domineren of overheersen..
Ik vind deze wijn ook uitstekend bij mosselen. Echte verse mosselen op klassieke manier bereid hebben iets mineralig in hun smaakpatroon en deze wijn ook.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
26-12-2015, 12:02 AM
Bericht: #9
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
(25-12-2015 10:13 PM)Kris schreef:  Muscadets the way aha aha I like it...wijn

Aha aha
thumbsup

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-12-2015, 02:50 PM
Bericht: #10
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Hier gepasseerd:

Op kerstavond

- Champagne Henriet-Bazin BdB Brut
- Champagne Veuve Fourny Millésimé 2009
- Wohlmuth Chardonnay Edelschuh 2011
- Santenay 1e Cru Olivier "Beaurepaire" 2009

Op kerstdag

- Champagne Fallet-Prévostat Extra-Brut
- Domaine du Grand Mayne "Révolution" 2005
- Durfort-Vivens 2004

Stuk voor stuk lekker, maar de twee laatsgenoemde staken er toch boven uit.
Zeker die Révolution, die enorm mooi verouderd is.
26-12-2015, 03:08 PM
Bericht: #11
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Originele keuze. Pinot noir-fan, Eddy?

Ben inderdaad wel een Pinot Noir fan. Knipser vind ik een topper.
Gisteren ook nog Crystallum Peter Max 2014 gedronken, lekker maar na een paar
glazen beetje zwaar zelfs voor een Pinot Noir. Teveel koffie in de neus en te weinig spannend in de mond.

Eddy
26-12-2015, 05:02 PM
Bericht: #12
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
les angelots de villemaurine 2010 en fugue de nenin 2010 in het glas, beiden beetje ontgoochelend , heel soepel en tamelijk licht bevonden, ik ga mijn overige flessen toch niet te lang meer laten liggen
26-12-2015, 05:10 PM
Bericht: #13
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Hier met kerstavond thuis volgende wijnen:

Aperitief:

Monsupello Nature. Een spumante uit Oltrepo Pavese van 90% Pinot Noir en 10% Chardonnay. Ben geen kenner van schuimwijnen, maar dit vond ik een grote verrassing.

Bij het eten:

Dominico Clerico - Barolo 'Ciabot Mentin Ginestra' 2003. Enorme structuurwijn, zeer complex, krachtpatser. Voor mij misschien zelfs wat té.

Na het eten:

Polvanera Primitivo 14: goede wijn, maar niet de beste keuze na de Barolo. Een Primitivo die geen houtopvoeding heeft gehad (wat eerder uitzonderlijk is bij deze druif).

En dan nog wat Porto van de Portugese poetsvrouw Smile

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
26-12-2015, 07:14 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-12-2015 om 07:16 PM door FRANCISPICCART.)
Bericht: #14
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
(26-12-2015 03:08 PM)EDDY SCHROEVEN schreef:  Originele keuze. Pinot noir-fan, Eddy?

Ben inderdaad wel een Pinot Noir fan. Knipser vind ik een topper.
Gisteren ook nog Crystallum Peter Max 2014 gedronken, lekker maar na een paar
glazen beetje zwaar zelfs voor een Pinot Noir. Teveel koffie in de neus en te weinig spannend in de mond.

Eddy

Ahah! Weingut Knipser!! Ook bij Pasqualinno leren kennen misschien?
26-12-2015, 10:35 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-12-2015 om 10:39 PM door 33S.)
Bericht: #15
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Vandaag Falkenstein - Riesling 2012.

Uit Vinschgau (Val Venosta) in Alto Adige. Had eerlijk gezegd een wat minder volle wijn verwacht, had weliswaar veel zuren, maar die werden volledig gedragen door het fruit (had op voorhand wat last van de maag, maar is niet erger geworden, dus dat zegt al wel iets).

Heel mooie Riesling, zonder twijfel de beste die ik al dronk (al gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat ik nog niet verder ben geraakt dan wat instap-rieslings uit Duitsland (Geil, Von Hovel en Von Winning) en de Elzas en een paar Rieslings uit Italië, o.a. van Zanotelli en Ettore Germano (Herzu), maar dit is toch wel andere koek).

Echt een aanrader, en zou interessant zijn om dit eens in een proeverij te steken met een aantals Duitse Rieslings.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
27-12-2015, 01:53 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-12-2015 om 01:55 PM door Innesto.)
Bericht: #16
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Champagne Henriet-Bazin - Brut Grand Cru Cuvée Millésime 2006
Eva Fricke - Riesling LORCH 2012
Quinta dos Carvalhais - Carvalhais Reserva Branco 2010
Shelter Winery - PINOT NOIR 2011
Tenuta San Leonardo - San Leonardo 2004
27-12-2015, 03:08 PM
Bericht: #17
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Bij ons een beetje speciale situatie omdat de dochter woensdag 23 december 12 jaar oud geworden is.

Toen al enkele wijnen geopend :
Champagne Fallet-Prevostat Extra-Brut
Von Winning Riesling WinWin 2012 (magnum)
Pattes Loup Chablis Vent d'Ange 2010 (magnum)
Adeneuer Walporzheimer Gärkammer Spätburgunder 2013

Enkel van de Adeneuer was geen geopende fles meer beschikbaar op kerstavond. Maar de witte wijnen waren duidelijk beter open gekomen op dag 2 en zelfs dag 4 (gisteren, dus) wanneer ik de flessen uitgekuist heb Slurp

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
27-12-2015, 09:52 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-12-2015 om 09:53 PM door Vinogan(s).)
Bericht: #18
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Kerstavond - naar goede gewoonte niks om over naar huis te schrijven. Aperitief champagne Veuve de Lys en wit en rood de moeite niet genomen om te onthouden.

Kerstdag - een breuk met de traditie Confused met gemengde gevoelens...

(geen formele notities...)

Na 8 jaar geen sassicaia (meer) op tafel - wel 2 tegenhangers...

2 pure (cult) merlot wijnen uit italie (toscane); de petrolo galatrona 2004 en de tua rita redigaffi 2004.

Een omschakeling dus van linker naar rechteroever (althans qua druivensamenstelling).

2 mooie (zeer mooie) wijnen, daar niet van, maar lijkt me lastig om deze blind te plaatsen - niet omdat ze frans aandoen, helemaal niet, want de pomerols en saint emilions die ik al mocht proeven zijn toch nog anders van karakter. Maar wel omdat ze eigenlijk 'nergens' thuishoren; zitten op een dusdanig niveau dat er voor mij moeilijk een gevoel van plaats doorkomt.

Pas op, voor de rest wel fantastische wijnen hoor. De redigaffi (nog meer cult dan de galatrona) maakte voor mij zijn meerprijs echter wel niet waar; hij was wat 'rechtlijniger' dan de galatrona, die iets voluptueuzer (wil niet 'plomp' zeggen, want dat is niet het juiste woord) voor de dag kwam. Zeer moeilijk wel om op beiden een exacte score te kleven...


@ Mathijs:
+ Diner - Smith Haut Lafitte 1995 ( subliem )

Klinkt zeer goed ;-)
30-12-2015, 10:38 AM
Bericht: #19
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Ahah! Weingut Knipser!! Ook bij Pasqualinno leren kennen misschien?

Inderdaad, nu bij Langbeen en goedkoper !!
30-12-2015, 10:59 AM
Bericht: #20
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Voor morgenavond:
Staan klaar ; cava pere ventura cupatge d'honor ( crombe wijnen ong.18 €)
Champagne Piper heidsieck extra brut, champagne bollinger brut.

Witte wijn : fombrauge 2010, fondant 2012

Rode wijn : les varroniers 2010, faustino 1 2002

Rose wijn : equipage 2013
30-12-2015, 12:47 PM
Bericht: #21
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
(30-12-2015 10:59 AM)Pietn schreef:  Rode wijn : les varroniers 2010
Benieuwd naar de varroniers (Crozes toch, hé?). Redelijk jong, niet? Onlangs een Courbis St-Joseph 2010 "les royes" opengedaan en pas op dag 2 begon de kwaliteit zich te tonen. Daarvoor potdicht. Ik zou de fles morgenvroeg al durven openen en zonder stop wegzetten. Ik verwacht er wel veel van Slurp

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
30-12-2015, 02:51 PM
Bericht: #22
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
- Champagne Jacqueson extra brut voor bij de oesters;
- Sylvaner Domaine Agapé 2012 (nogmaals dank voor de tip, Vinejo);
- Ch. Carbonnieuw 2004 (was nog vrij jong);
- Ch. Malescot St. Exupéry 1998: mooi geëvolueerd en op dronk.
30-12-2015, 05:21 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-12-2015 om 05:32 PM door Benz.)
Bericht: #23
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Voor oudjaar:
-Champagne Castellane
-Sancerre, Domaine Cédrick Bardin, Loire 2013
-Faustino 1 Gran Reserva 2001
-Siaurac, Lalande de Pomerol 2007
-Domaine Chevalier, Ladoix 1er Cru Les Corvées, Bourgogne 2012 (fles die de gasten meebrengen) ben benieuwd.
-Champagne Castellane Rosé om middernacht Wink.

Save water drink wine!
30-12-2015, 07:35 PM
Bericht: #24
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
(30-12-2015 05:21 PM)Benz schreef:  -Domaine Chevalier, Ladoix 1er Cru Les Corvées, Bourgogne 2012 (fles die de gasten meebrengen) ben benieuwd

Geproefd en goedgekeurd! Zeer mooie bourgogne...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
30-12-2015, 08:08 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-12-2015 om 08:09 PM door Benz.)
Bericht: #25
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
(30-12-2015 07:35 PM)Olivier schreef:  
(30-12-2015 05:21 PM)Benz schreef:  -Domaine Chevalier, Ladoix 1er Cru Les Corvées, Bourgogne 2012 (fles die de gasten meebrengen) ben benieuwd

Geproefd en goedgekeurd! Zeer mooie bourgogne...

Thanks, das al een hele opluchting ben niet echt een Bourgogne liefhebber Wink.

Save water drink wine!
30-12-2015, 09:50 PM
Bericht: #26
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Ik zit weeral een weekje aan de antibiotica, dus zero-alcohol policy de komende week banghead.

When in doubt ... drink Pomerol !
31-12-2015, 11:16 AM
Bericht: #27
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
(30-12-2015 08:08 PM)Benz schreef:  
(30-12-2015 07:35 PM)Olivier schreef:  
(30-12-2015 05:21 PM)Benz schreef:  -Domaine Chevalier, Ladoix 1er Cru Les Corvées, Bourgogne 2012 (fles die de gasten meebrengen) ben benieuwd

Geproefd en goedgekeurd! Zeer mooie bourgogne...

Thanks, das al een hele opluchting ben niet echt een Bourgogne liefhebber Wink.

misschien doet deze je van gedacht veranderen Wink Ben benieuwd!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
31-12-2015, 11:37 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-12-2015 om 12:30 PM door Kupers.)
Bericht: #28
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Hier was het kerstdiner van de familie aan moederskant uitbesteed met alle gevolgen van dien. Cava die je na een slok al wenst te vergeten en dan Kressmann wit en rood Confused. Enige voordeel was dat het dag vier van de feestelijkheden was en dat het al zo zwaar was geweest dat zowel eten als drank mij dan nog weinig interesseerde.

(25-12-2015 03:50 PM)EDDY SCHROEVEN schreef:  Hallo,

Hier gisteren 3 wijntjes gedronken
-aperitief: riesling Horst Sauer Escherndorfer Lump 2014
-voorgerecht: rully Marrison 2011 Grandmougin
-hoofd gerecht Menetou Salon Rood Chatenoy 2013.

Deze laatste kwam wel pas meer open na een tijdje in de karaf, misschien
nog wat jong.

Gr

Eddy

Aha, Horst Sauer! Maakt prachtige wijnen voor belachelijk weinig geld. Ben je al eens ter plaatse geweest? Heel toffe selectie.
Vandaag schuiven we voor de voorlaatste keer in deze periode aan de feesttafel aan, een poging om een ware gevulde kerstkalkoen te maken met een vulling van gedroogde abrikozen, dadels en amandels. Wat drinken we daar het beste bij?
31-12-2015, 01:14 PM
Bericht: #29
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
(30-12-2015 12:47 PM)TheWineVet schreef:  
(30-12-2015 10:59 AM)Pietn schreef:  Rode wijn : les varroniers 2010
Benieuwd naar de varroniers (Crozes toch, hé?). Redelijk jong, niet? Onlangs een Courbis St-Joseph 2010 "les royes" opengedaan en pas op dag 2 begon de kwaliteit zich te tonen. Daarvoor potdicht. Ik zou de fles morgenvroeg al durven openen en zonder stop wegzetten. Ik verwacht er wel veel van Slurp

Staat open op jouw aanradenapplaus is idd jong maar heb nog enkele flessen liggen. Ben benieuwd Smile
01-01-2016, 11:45 AM
Bericht: #30
RE: Kerst- en nieuwjaarswijntjes 2015
Ouwejaar

Prosecco

Bertani Le Quaiare Lugana Trebiano (deed wat denken aan een viognier, aromatisch, abrikoos, peer, zeer fris nochtans, perfect bij de paling met laurier)

Le Vaglie Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico

Tenimenti Angelini 'Trerose' Santa Caterina vine nobile de Montepulciano

Mamete Prevostini Sommarovina, Valtellina Superiore Sassella - heel mooie (verrassend krachtige) nebiolo, zeer passend bij de zeebaars met olijventapenade

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: