Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oogst 2017
26-09-2017, 09:36 AM
Bericht: #1
Oogst 2017
Eerste sprokkels nieuws over oogst 2017 :

http://www.winespectator.com/webfeature/...Since-1945

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
26-09-2017, 02:28 PM
Bericht: #2
RE: Oogst 2017
Tja, in bepaalde delen van Bordeaux zijn ze hard geraakt .... we hoorden bij Pape Clement tot zelfs 60% verlies daar watte.

When in doubt ... drink Pomerol !
26-09-2017, 04:00 PM
Bericht: #3
RE: Oogst 2017
(26-09-2017 02:28 PM)Mathijs81 schreef:  Tja, in bepaalde delen van Bordeaux zijn ze hard geraakt .... we hoorden bij Pape Clement tot zelfs 60% verlies daar watte.

Wat geen groot probleem is want de grote Châteaux zijn volledig uit de kosten bij verkoop van 10% à 20% van een normale oogst (daarom wordt er ook amper meer "en primeur" aangeboden). Aan de overzijde in Saint-Emilion is het natuurlijk een gans ander, veel triester verhaal.
Wat ook eigenaardig is, sommige Merlot is begin september geplukt, andere hebben nog "genoten" van overvloedige september regens, waardoor die met 10 tot 20% zou hebben doen zwellen (bron: JMQ) De Cabernet pluk zou pas voor eind september zijn, benieuwd wat dat allemaal gaat geven in het glas. Misschien toch beter gokken op 2016?

Uit het artikel blijkt ook nog maar eens hoe voorzichtig je moet zijn met generalisaties. In Bourgogne globaal 12% meer dan in 2016. Maar sommigen verloren bijna hun ganse oogst in 2016. Ik was eind augustus in de kelder bij Fournier en daar was bijzonder veel echo...Hij verloor 80% en 2017 lijkt nu zijn grootste oogst sinds 2009 te gaan worden. Hij haalt hier en daar zelfs bijna het basisrendement.
26-09-2017, 05:35 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-09-2017 om 05:39 PM door don quichotte.)
Bericht: #4
RE: Oogst 2017
Op de zuidflank van Linden werd gisteren Chardonnay geoogst.
Het resultaat is minder dramatisch dan verwacht.
Met de vorst had men met verliezen rekening gehouden van 70%.
Opbrengst is van de orde van 3000 kg per hectare.
En de kwaliteit is top.
Men probeert deze week de rest binnen te halen.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
26-09-2017, 10:55 PM
Bericht: #5
RE: Oogst 2017
(26-09-2017 04:00 PM)wvd schreef:  
(26-09-2017 02:28 PM)Mathijs81 schreef:  Tja, in bepaalde delen van Bordeaux zijn ze hard geraakt .... we hoorden bij Pape Clement tot zelfs 60% verlies daar watte.

Wat geen groot probleem is want de grote Châteaux zijn volledig uit de kosten bij verkoop van 10% à 20% van een normale oogst (daarom wordt er ook amper meer "en primeur" aangeboden). Aan de overzijde in Saint-Emilion is het natuurlijk een gans ander, veel triester verhaal.
Wat ook eigenaardig is, sommige Merlot is begin september geplukt, andere hebben nog "genoten" van overvloedige september regens, waardoor die met 10 tot 20% zou hebben doen zwellen (bron: JMQ) De Cabernet pluk zou pas voor eind september zijn, benieuwd wat dat allemaal gaat geven in het glas. Misschien toch beter gokken op 2016?

Uit het artikel blijkt ook nog maar eens hoe voorzichtig je moet zijn met generalisaties. In Bourgogne globaal 12% meer dan in 2016. Maar sommigen verloren bijna hun ganse oogst in 2016. Ik was eind augustus in de kelder bij Fournier en daar was bijzonder veel echo...Hij verloor 80% en 2017 lijkt nu zijn grootste oogst sinds 2009 te gaan worden. Hij haalt hier en daar zelfs bijna het basisrendement.
Klopt eigenlijk wel. De oogsten in 2016 waren zo dramatisch dat 12% zelfs weinig lijkt.
28-09-2017, 03:50 PM
Bericht: #6
RE: Oogst 2017
Volgens Decanter is er overvloed in Bourgogne dit jaar :

http://www.decanter.com/wine/wine-region...ey-376805/

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
29-09-2017, 12:53 PM
Bericht: #7
RE: Oogst 2017
(28-09-2017 03:50 PM)Olivier schreef:  Volgens Decanter is er overvloed in Bourgogne dit jaar :

http://www.decanter.com/wine/wine-region...ey-376805/

Eind augustus werd er gehoopt op redelijk wat regen, want hoewel er veel druiven waren, was er weinig sap in de druiven. De meesten die ik bezocht verwachten een "normale" oogst, maar geen surplus t.o.v. het normale toegelaten rendement. Het is wel de meest overvloedige oogst sinds 2009.
29-09-2017, 06:34 PM
Bericht: #8
RE: Oogst 2017
Mooi artikel. Thanks Oli! Hoge volumes, de kwaliteit die toch iets lager zal zijn,... Mogen we dan eindelijk eens een prijsdaling verwachten of is dat ijdele hoop?
29-09-2017, 09:18 PM
Bericht: #9
RE: Oogst 2017
Er rijst toch een vraag bij mij.
Bourgogne gaat een bijna normale productie tegemoet. Bordeaux heeft een kleine oogst maar de kwaliteit is hoog (in elk geval toch in de Médoc), naar ik begrijp... Is men dan het hele effect van zware klimatologische schade in april te boven gekomen.

Ooit maakte ik al gewag van het autoritje van Antwerpen naar Waarschoot, dat ik op 21 april 1991 deed doorheen een hardnekkige sneeuwvlaag.
Ook in Frankrijk was de lente toen compleet de kluts kwijt.
Resulaat was een vernietiging van een groot deel der ontluikende wijnstruiken. Deels kwam er een tweede knopzetting, met vruchten die niet meer tijdig rijp waren. Gevolg was een miserabele oogst, zowel in Bourgogne als in Bordeaux. Met misschien de troost dat er niet veel wijn werd gemaakt en dat vooraanstaande kastelen als Ch. Margaux niet eens de moeite deden om een grand vin op de markt te brengen.

En nu, in een vermaledijd wijnjaar dat op een 7 eindigt, zou de oogst weliswaar klein zijn (of iets kleiner of de grootste sinds 2009...), maar de kwaliteit uitstekend...

Hoe doe je dat? Staan de kristalzuikerzakken klaar? Of is de technologie, die in de jaren voor 1991 zo'n ongelooflijke boost had gekregen, sindsdien alweer zo erg geëvolueerd, dat het nog onmogelijk is om slechte wijn te maken?

Of wordt er weer in het wilde weg gezeverd door de betrokken pers, zodat er binnen twee jaar opnieuw een enorme lading snert op de markt kan gegooid worden tegen de prijs van goudklompjes?
30-09-2017, 11:36 AM
Bericht: #10
RE: Oogst 2017
(29-09-2017 09:18 PM)Jordaens schreef:  Er rijst toch een vraag bij mij.
Bourgogne gaat een bijna normale productie tegemoet.
===> wellicht grootste oogst sinds 2009

Bordeaux heeft een kleine oogst
===> enkel rechteroever, linkeroever is bijna normaal.

maar de kwaliteit is hoog (in elk geval toch in de Médoc), naar ik begrijp...
===> merlot van de warmere terroirs is wellicht geplukt voor de regen. De Cabernets waren allesbehalve rijp begin september en dus is de kwaliteit in de Médoc wellicht ook geïmpacteerd door de overvloedige regens.
Is men dan het hele effect van zware klimatologische schade in april te boven gekomen.
===> weinig wijn in Pomerol en Saintem en ook Pessac-Léognan

Ooit maakte ik al gewag van het autoritje van Antwerpen naar Waarschoot, dat ik op 21 april 1991 deed doorheen een hardnekkige sneeuwvlaag.
Ook in Frankrijk was de lente toen compleet de kluts kwijt.
Resultaat was een vernietiging van een groot deel der ontluikende wijnstruiken. Deels kwam er een tweede knopzetting, met vruchten die niet meer tijdig rijp waren. Gevolg was een miserabele oogst, zowel in Bourgogne als in Bordeaux. Met misschien de troost dat er niet veel wijn werd gemaakt en dat vooraanstaande kastelen als Ch. Margaux niet eens de moeite deden om een grand vin op de markt te brengen.
===> 1991 bracht wel heel mooie Bourgognes hier en daar, maar Bordeaux beleefde inderdaad één van zijn ergste periodes.

En nu, in een vermaledijd wijnjaar dat op een 7 eindigt, zou de oogst weliswaar klein zijn (of iets kleiner of de grootste sinds 2009...), maar de kwaliteit uitstekend...

Hoe doe je dat? Staan de kristalzuikerzakken klaar? Of is de technologie, die in de jaren voor 1991 zo'n ongelooflijke boost had gekregen, sindsdien alweer zo erg geëvolueerd, dat het nog onmogelijk is om slechte wijn te maken?
===> dat heet selectie.

Of wordt er weer in het wilde weg gezeverd door de betrokken pers, zodat er binnen twee jaar opnieuw een enorme lading snert op de markt kan gegooid worden tegen de prijs van goudklompjes?
===> dat noemt men nu marketing.
30-09-2017, 05:32 PM
Bericht: #11
RE: Oogst 2017
Dank voor je commentaar, wvd.

(30-09-2017 11:36 AM)wvd schreef:  
(29-09-2017 09:18 PM)Jordaens schreef:  Er rijst toch een vraag bij mij.
Bourgogne gaat een bijna normale productie tegemoet.
===> wellicht grootste oogst sinds 2009

Bordeaux heeft een kleine oogst
===> enkel rechteroever, linkeroever is bijna normaal.

--> in het voorjaar maakte men nog gewag van Margaux dat het hevigst getroffen was (samen met Saint-Emilion en Lalande-de-Pomerol)...

maar de kwaliteit is hoog (in elk geval toch in de Médoc), naar ik begrijp...
===> merlot van de warmere terroirs is wellicht geplukt voor de regen. De Cabernets waren allesbehalve rijp begin september en dus is de kwaliteit in de Médoc wellicht ook geïmpacteerd door de overvloedige regens.

--> iedereen plukt voortdurend zelf op een beter moment dan de buren...

Is men dan het hele effect van zware klimatologische schade in april te boven gekomen.
===> weinig wijn in Pomerol en Saintem en ook Pessac-Léognan

--> weinig wijn, maar van hoge kwaliteit... Hoe doen ze in 2017 wat in 1991 niet mogelijk was?

Ooit maakte ik al gewag van het autoritje van Antwerpen naar Waarschoot, dat ik op 21 april 1991 deed doorheen een hardnekkige sneeuwvlaag.
Ook in Frankrijk was de lente toen compleet de kluts kwijt.
Resultaat was een vernietiging van een groot deel der ontluikende wijnstruiken. Deels kwam er een tweede knopzetting, met vruchten die niet meer tijdig rijp waren. Gevolg was een miserabele oogst, zowel in Bourgogne als in Bordeaux. Met misschien de troost dat er niet veel wijn werd gemaakt en dat vooraanstaande kastelen als Ch. Margaux niet eens de moeite deden om een grand vin op de markt te brengen.
===> 1991 bracht wel heel mooie Bourgognes hier en daar, maar Bordeaux beleefde inderdaad één van zijn ergste periodes.

--> Ik heb zelfs een enkele goede bourgogne gedronken van het rampjaar 1977. Maar daarom was 1977 niet minder een rampjaar.

--> 1991 was in Bordeaux redelijk vergelijkbaar met 2017. Vorstschade in de lente, hozende regenvlagen in september... Zelfs met een warme, droge zomer krijg je dan toch geen druiven rijp en dan slurpen die zich op het einde ook nog eens vol water... Hoe krijg je het dan voor elkaar om in 2017 een "kleine maar kwaliteitsvolle" oogst te krijgen?

En nu, in een vermaledijd wijnjaar dat op een 7 eindigt, zou de oogst weliswaar klein zijn (of iets kleiner of de grootste sinds 2009...), maar de kwaliteit uitstekend...

Hoe doe je dat? Staan de kristalsuikerzakken klaar? Of is de technologie, die in de jaren voor 1991 zo'n ongelooflijke boost had gekregen, sindsdien alweer zo erg geëvolueerd, dat het nog onmogelijk is om slechte wijn te maken?
===> dat heet selectie.

--> Selectie in 1991 betekende dat er in Bordeaux op heel wat kastelen de gehele oogst werd gedeclasseerd... Selectie nu?

Of wordt er weer in het wilde weg gezeverd door de betrokken pers, zodat er binnen twee jaar opnieuw een enorme lading snert op de markt kan gegooid worden tegen de prijs van goudklompjes?
===> dat noemt men nu marketing.

--> O.K. marketing is synoniem voor "zeveren in het wilde weg". Daar kan ik me wat bij voorstellen.

Wat moet de simpele amateur daar toch allemaal van maken...
01-10-2017, 10:14 AM
Bericht: #12
RE: Oogst 2017
Er zijn nu meer mogelijkheden om de druiven te gaan selecteren. Er is de table vibrante en de tapis roulant terwijl vroeger enkel in de wijngaard kon geselecteerd worden. Daarenboven zijn er nu de selectiemachines die druiven gaan uitsluiten op basis van soortelijk gewicht (niet rijp genoeg = te weinig suiker = kleiner soortelijk gewicht). Nu is er zelfs de mogelijkheid om daarenboven op basis van uitzicht te selecteren (optisch). Dat kan na ontristen in de chai (Laroze) of zelfs al in de plukmachine (Saint-Pierre). Gezien de kostprijs is dit enkel weggelegd voor grotere bedrijven.

En 1991 was in Bourgogne echt wel beter dan 1977 of (nog erger?) 1975.
04-10-2017, 08:31 AM
Bericht: #13
RE: Oogst 2017
Wat betreft Piëmonte:
De afgelopen dagen een 10-tal wijnhuizen bezocht en de tendens was overal hetzelfde. Door de vorst in het voorjaar wel wat verlies, dus minder opbrengst maar de warme zomer heeft voor goede tot zeer goede kwaliteit gezorgd.
Oogst was zeer vroeg dit jaar. Eind september was op de meeste plaatsen zelfs de Nebbiolo al binnen.
04-10-2017, 09:15 AM
Bericht: #14
RE: Oogst 2017
(04-10-2017 08:31 AM)Gaudendo schreef:  Wat betreft Piëmonte:
De afgelopen dagen een 10-tal wijnhuizen bezocht en de tendens was overal hetzelfde. Door de vorst in het voorjaar wel wat verlies, dus minder opbrengst maar de warme zomer heeft voor goede tot zeer goede kwaliteit gezorgd.
Oogst was zeer vroeg dit jaar. Eind september was op de meeste plaatsen zelfs de Nebbiolo al binnen.

Bedankt voor de info, Gaudendo. Zal het geen zeer warm jaar zijn voor Piëmonte? Toen ik daar was deze zomer was het eigenlijk ondraaglijk warm, 36-37°C. En die hitte/droogte heeft er zeer lang aangehouden.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
04-10-2017, 09:57 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-10-2017 om 09:58 AM door Gaudendo.)
Bericht: #15
RE: Oogst 2017
(04-10-2017 09:15 AM)Olivier schreef:  
(04-10-2017 08:31 AM)Gaudendo schreef:  Wat betreft Piëmonte:
De afgelopen dagen een 10-tal wijnhuizen bezocht en de tendens was overal hetzelfde. Door de vorst in het voorjaar wel wat verlies, dus minder opbrengst maar de warme zomer heeft voor goede tot zeer goede kwaliteit gezorgd.
Oogst was zeer vroeg dit jaar. Eind september was op de meeste plaatsen zelfs de Nebbiolo al binnen.

Bedankt voor de info, Gaudendo. Zal het geen zeer warm jaar zijn voor Piëmonte? Toen ik daar was deze zomer was het eigenlijk ondraaglijk warm, 36-37°C. En die hitte/droogte heeft er zeer lang aangehouden.

Inderdaad, vrij warm, dus voor een aantal wijnen bvb Arneis resulteerde dit wel een hoog alcoholgehalte. Maar iedereen leek redelijk tevreden van hetgeen men binnengehaald had. Het blijft natuurlijk afwachten wat dat uiteindelijk in wijn gaat geven.

Het mocht nu wel stilletjes aan beginnen regenen, want, sinds mei was er nog niet al te veel gevallen.
Volgens hen had de warmte er alvast voor gezorgd dat het koude voorjaar grotendeels was weggeveegd. Buiten de verliezen door de vorst. (Al had ik de indruk dat die daar nog meevielen).
De opbrengsten lagen tussen 70 en 85% van vorig jaar.

Van de nieuwe oogst heb ik alleen een Moscato geproefd, die nog niet die net geperst was, dus nog zonder fermentatie.
Van de rest kan ik dus weinig zeggen.

Sven
23-10-2017, 06:18 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-10-2017 om 06:20 PM door fleer.)
Bericht: #16
RE: Oogst 2017
https://www.bloomberg.com/news/articles/...ost-damage
Rhône 2017 harvest: Small but perfectly formed?


http://www.decanter.com/wine-news/rhone-...rt-378444/

Grtz

In blind, we trust Cool
28-11-2017, 07:36 PM
Bericht: #17
RE: Oogst 2017
Nog eentje over zuidelijke rhone :

http://www.winespectator.com/blogs/show/...rvest-Blog

Goede kwaliteit maar 50% minder opbrengst.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
13-12-2017, 07:59 PM
Bericht: #18
RE: Oogst 2017
Fiona Morrison (or shall we say Fiona Thienpont) is dan weer bijna lyrisch over 2017 als zijnde een derde groot jaar op rij op rechteroever van Bordeaux (tenminste, voor de Chateaux wiens volledige oogst niet kapot gevroren is in april...).
Zie haar post op de vernieuwd website van Hof te Cattebeke:
https://www.thienpontwine.com/nl/blog/po...7-vintage/

Bibere humanum est, ergo bibamus.
14-12-2017, 12:19 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-12-2017 om 02:02 PM door wvd.)
Bericht: #19
RE: Oogst 2017
Er heerst in andere regio's ook grote tevredenheid over deze oogst. Zeer goed zegt men mij vanuit Bourgogne en de Rhône, misschien iets onder 2015/2016.
Net met Susanna gebeld en gevraagd naar 2017 in de Chianti: zeer heet jaar, in de warmste terroirs (de Conca d'Orowatte) soms wat overrijp fruit, in de koelere terroirs (Lamole) een zeer goed jaar met vrij volle, rijke wijnen voor dit terroir. Ook 2016 is een heel mooi jaar, iets lichter dan 2015 dat nu toch algemeen als een absoluut topjaar beschouwd wordt.
14-12-2017, 03:38 PM
Bericht: #20
RE: Oogst 2017
(14-12-2017 12:19 PM)wvd schreef:  Er heerst in andere regio's ook grote tevredenheid over deze oogst. Zeer goed zegt men mij vanuit Bourgogne en de Rhône, misschien iets onder 2015/2016.
Net met Susanna gebeld en gevraagd naar 2017 in de Chianti: zeer heet jaar, in de warmste terroirs (de Conca d'Orowatte) soms wat overrijp fruit, in de koelere terroirs (Lamole) een zeer goed jaar met vrij volle, rijke wijnen voor dit terroir. Ook 2016 is een heel mooi jaar, iets lichter dan 2015 dat nu toch algemeen als een absoluut topjaar beschouwd wordt.

2017 was veelal f*cking heet en droog in Toscane - streek rond Montepulciano (mensen hadden in augustus al 4 maand geen druppel regen gezien en hitte genoeg...)

Ik ben daarom iets voorzichtiger gestemd (t is natuurlijk altijd wel plaatsgebonden hè)
14-12-2017, 03:48 PM
Bericht: #21
RE: Oogst 2017
(14-12-2017 03:38 PM)Vinogan(s) schreef:  
(14-12-2017 12:19 PM)wvd schreef:  Er heerst in andere regio's ook grote tevredenheid over deze oogst. Zeer goed zegt men mij vanuit Bourgogne en de Rhône, misschien iets onder 2015/2016.
Net met Susanna gebeld en gevraagd naar 2017 in de Chianti: zeer heet jaar, in de warmste terroirs (de Conca d'Orowatte) soms wat overrijp fruit, in de koelere terroirs (Lamole) een zeer goed jaar met vrij volle, rijke wijnen voor dit terroir. Ook 2016 is een heel mooi jaar, iets lichter dan 2015 dat nu toch algemeen als een absoluut topjaar beschouwd wordt.

2017 was veelal f*cking heet en droog in Toscane - streek rond Montepulciano (mensen hadden in augustus al 4 maand geen druppel regen gezien en hitte genoeg...)

Ik ben daarom iets voorzichtiger gestemd (t is natuurlijk altijd wel plaatsgebonden hè)

indeed, ook in Piëmonte was het stikkend heet in de zomer. Wij hadden elke dag 36°C toen we er waren. Ik kon gewoon niet buiten komen in de namiddag.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
14-12-2017, 07:02 PM
Bericht: #22
RE: Oogst 2017
(14-12-2017 03:48 PM)Olivier schreef:  
(14-12-2017 03:38 PM)Vinogan(s) schreef:  
(14-12-2017 12:19 PM)wvd schreef:  Er heerst in andere regio's ook grote tevredenheid over deze oogst. Zeer goed zegt men mij vanuit Bourgogne en de Rhône, misschien iets onder 2015/2016.
Net met Susanna gebeld en gevraagd naar 2017 in de Chianti: zeer heet jaar, in de warmste terroirs (de Conca d'Orowatte) soms wat overrijp fruit, in de koelere terroirs (Lamole) een zeer goed jaar met vrij volle, rijke wijnen voor dit terroir. Ook 2016 is een heel mooi jaar, iets lichter dan 2015 dat nu toch algemeen als een absoluut topjaar beschouwd wordt.

2017 was veelal f*cking heet en droog in Toscane - streek rond Montepulciano (mensen hadden in augustus al 4 maand geen druppel regen gezien en hitte genoeg...)

Ik ben daarom iets voorzichtiger gestemd (t is natuurlijk altijd wel plaatsgebonden hè)

indeed, ook in Piëmonte was het stikkend heet in de zomer. Wij hadden elke dag 36°C toen we er waren. Ik kon gewoon niet buiten komen in de namiddag.

Veel hangt dan af van terroir / leeftijd van de aanplant. Ik herinner me levendig dat de jonge Bourgognes van 2003 zowat hetzelfde proefden als een jonge Rhône, maar als je ze nu opent is het echt wel Bourgogne. Zeer eigenaardig soms. Enfin, de Barbera 2017 zal dan wel blij zijn en Dolcetto ook, maar hopelijk heeft men de Nebbiolo niet te vroeg moeten oogsten.
Sangiovese kan wel tegen een vleugje hitte en gezien de erg kalkhoudende terroirs in de Classico valt het daar wellicht nog mee met de "stress hydrique". Werd ook gezegd over 2012 en 2015, beide nu zeer mooie jaren, op de nodige uitzonderingen na uiteraard.
En als het dan wat natter en frisser is (2014.) dan is het ook weer niet goed en schrijft de "kenner" de jaargang al op voorhand af. Nochtans een fabuleuze 2014 in het glas vandaag!
14-12-2017, 09:46 PM
Bericht: #23
RE: Oogst 2017
(14-12-2017 07:02 PM)wvd schreef:  
(14-12-2017 03:48 PM)Olivier schreef:  
(14-12-2017 03:38 PM)Vinogan(s) schreef:  
(14-12-2017 12:19 PM)wvd schreef:  Er heerst in andere regio's ook grote tevredenheid over deze oogst. Zeer goed zegt men mij vanuit Bourgogne en de Rhône, misschien iets onder 2015/2016.
Net met Susanna gebeld en gevraagd naar 2017 in de Chianti: zeer heet jaar, in de warmste terroirs (de Conca d'Orowatte) soms wat overrijp fruit, in de koelere terroirs (Lamole) een zeer goed jaar met vrij volle, rijke wijnen voor dit terroir. Ook 2016 is een heel mooi jaar, iets lichter dan 2015 dat nu toch algemeen als een absoluut topjaar beschouwd wordt.

2017 was veelal f*cking heet en droog in Toscane - streek rond Montepulciano (mensen hadden in augustus al 4 maand geen druppel regen gezien en hitte genoeg...)

Ik ben daarom iets voorzichtiger gestemd (t is natuurlijk altijd wel plaatsgebonden hè)

indeed, ook in Piëmonte was het stikkend heet in de zomer. Wij hadden elke dag 36°C toen we er waren. Ik kon gewoon niet buiten komen in de namiddag.

Veel hangt dan af van terroir / leeftijd van de aanplant. Ik herinner me levendig dat de jonge Bourgognes van 2003 zowat hetzelfde proefden als een jonge Rhône, maar als je ze nu opent is het echt wel Bourgogne. Zeer eigenaardig soms. Enfin, de Barbera 2017 zal dan wel blij zijn en Dolcetto ook, maar hopelijk heeft men de Nebbiolo niet te vroeg moeten oogsten.
Sangiovese kan wel tegen een vleugje hitte en gezien de erg kalkhoudende terroirs in de Classico valt het daar wellicht nog mee met de "stress hydrique". Werd ook gezegd over 2012 en 2015, beide nu zeer mooie jaren, op de nodige uitzonderingen na uiteraard.
En als het dan wat natter en frisser is (2014.) dan is het ook weer niet goed en schrijft de "kenner" de jaargang al op voorhand af. Nochtans een fabuleuze 2014 in het glas vandaag!

Wow wow, 2012 was heel het jaar heel warm, maar geen 42° gedurende 4 weken aaneensluitend en zonder een druppel regen gedurende 4 maand. De besjes waren wel heel klein en verschrompeld...

Maar inderdaad, terroir is dan primordiaal.
15-12-2017, 12:22 AM
Bericht: #24
RE: Oogst 2017
(14-12-2017 03:38 PM)Vinogan(s) schreef:  
(14-12-2017 12:19 PM)wvd schreef:  Er heerst in andere regio's ook grote tevredenheid over deze oogst. Zeer goed zegt men mij vanuit Bourgogne en de Rhône, misschien iets onder 2015/2016.
Net met Susanna gebeld en gevraagd naar 2017 in de Chianti: zeer heet jaar, in de warmste terroirs (de Conca d'Orowatte) soms wat overrijp fruit, in de koelere terroirs (Lamole) een zeer goed jaar met vrij volle, rijke wijnen voor dit terroir. Ook 2016 is een heel mooi jaar, iets lichter dan 2015 dat nu toch algemeen als een absoluut topjaar beschouwd wordt.

2017 was veelal f*cking heet en droog in Toscane - streek rond Montepulciano (mensen hadden in augustus al 4 maand geen druppel regen gezien en hitte genoeg...)

Ik ben daarom iets voorzichtiger gestemd (t is natuurlijk altijd wel plaatsgebonden hè)

Ik heb luchtfoto's gezien vanuit een helikopter en het zag er voor 75% dor uit!

Grtz

In blind, we trust Cool
15-12-2017, 11:02 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-12-2017 om 11:03 AM door troisetoiles.)
Bericht: #25
RE: Oogst 2017
Nog een oogstnieuwtje uit de Jurançon. De oogst bij Lapeyre was dit jaar al klaar op 28 oktober, in tegenstelling tot vorig jaar: toen was het pas half november zover. Reden: de petit manseng dreigde overrijp te worden - wat effectief met een deel van de oogst gebeurd is. Maar rendement was meer dan prima.
15-12-2017, 12:51 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-12-2017 om 12:52 PM door wvd.)
Bericht: #26
RE: Oogst 2017
(15-12-2017 12:22 AM)fleer schreef:  
(14-12-2017 03:38 PM)Vinogan(s) schreef:  
(14-12-2017 12:19 PM)wvd schreef:  Er heerst in andere regio's ook grote tevredenheid over deze oogst. Zeer goed zegt men mij vanuit Bourgogne en de Rhône, misschien iets onder 2015/2016.
Net met Susanna gebeld en gevraagd naar 2017 in de Chianti: zeer heet jaar, in de warmste terroirs (de Conca d'Orowatte) soms wat overrijp fruit, in de koelere terroirs (Lamole) een zeer goed jaar met vrij volle, rijke wijnen voor dit terroir. Ook 2016 is een heel mooi jaar, iets lichter dan 2015 dat nu toch algemeen als een absoluut topjaar beschouwd wordt.

2017 was veelal f*cking heet en droog in Toscane - streek rond Montepulciano (mensen hadden in augustus al 4 maand geen druppel regen gezien en hitte genoeg...)

Ik ben daarom iets voorzichtiger gestemd (t is natuurlijk altijd wel plaatsgebonden hè)

Ik heb luchtfoto's gezien vanuit een helikopter en het zag er voor 75% dor uit!

Grtz

"Amarone" di Montepulciano?
We gaan moeten proeven zeker hé...?
15-12-2017, 01:45 PM
Bericht: #27
RE: Oogst 2017
De nieuwsbrief van Topwijnen vermeldt onderstaande berichten ...

       

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
15-12-2017, 09:31 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-12-2017 om 09:33 PM door don quichotte.)
Bericht: #28
RE: Oogst 2017
Nog een andere benadering tot de realiteit van de oogst 2017 plus een pak reclame.Rolleyes
https://www.wine-searcher.com/m/2017/12/...-jadot?h=1

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
16-12-2017, 11:32 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-12-2017 om 11:32 AM door TheWineVet.)
Bericht: #29
RE: Oogst 2017
(15-12-2017 01:45 PM)Mathijs81 schreef:  De nieuwsbrief van Topwijnen vermeldt onderstaande berichten ...



Mathijs
Tiens, waar is de inhoud van de 8ste barrique dan naartoe? 7 barriques geven al 1000 magnums... Tenzij onder hoge druk natuurlijk!

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
16-12-2017, 03:26 PM
Bericht: #30
RE: Oogst 2017
(16-12-2017 11:32 AM)TheWineVet schreef:  
(15-12-2017 01:45 PM)Mathijs81 schreef:  De nieuwsbrief van Topwijnen vermeldt onderstaande berichten ...



Mathijs
Tiens, waar is de inhoud van de 8ste barrique dan naartoe? 7 barriques geven al 1000 magnums... Tenzij onder hoge druk natuurlijk!

Die hebben ze nodig om de 7 andere bij te vullen natuurlijk. Wink


Ga naar locatie: