Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine des Petits Champs Lins - Meursault
21-04-2018, 02:06 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-04-2018 om 02:06 PM door Fre.)
Bericht: #1
Domaine des Petits Champs Lins - Meursault
Klein domein van 9 ha met een uitgebreid gamma in zowel rood als wit. Ik schonk op de Zwijntjes ook En Remilly (St Aubin 1 cru) uit 2014. Die was toen een schot in de roos. . Nu drink ik de Chassagne Montrachet 2012. Strogele wijn met een glanzende spiegel die sterk uitnodigt op te drinken. Aanvankelijk redelijk gesloten neus maar met open staan komt er vanalles los: brioche, Cavaillon, peer en een fijne ceder toets. Bij aanvang een mollige aanzet maar de fijne zuurtjes en opnieuw wit fruit zorgen voor een koele toets. De afdronk is behoorlijk maar wel met wat ceder. Hoewel dit zeker een mooie wijn is verkies ik toch En Remilly die net dat tikkeltje meer had (en iets minder houtinvloeden)
(21-04-2018 02:06 PM)Fre schreef:  Klein domein van 9 ha met een uitgebreid gamma in zowel rood als wit. Ik schonk op de Zwijntjes ook En Remilly (St Aubin 1 cru) uit 2014. Die was toen een schot in de roos. . Nu drink ik de Chassagne Montrachet 2012. Strogele wijn met een glanzende spiegel die sterk uitnodigt om te drinken. Aanvankelijk redelijk gesloten neus maar met open staan komt er vanalles los: brioche, Cavaillon, peer en een fijne ceder toets. Bij aanvang een mollige aanzet maar de fijne zuurtjes en opnieuw wit fruit zorgen voor een koele toets. De afdronk is behoorlijk maar wel met wat ceder. Hoewel dit zeker een mooie wijn is verkies ik toch En Remilly die net dat tikkeltje meer had (en iets minder houtinvloeden)
29-11-2020, 10:51 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-11-2020 om 11:34 PM door Fre.)
Bericht: #2
RE: Domaine des Petits Champs Lins - Meursault
Op de jaarkalender prijkt een varkentje vandaag. Zwijntjes dag. Normaal een moment waar ik telkens weer naar uitkijk. Die sfeer en gezelligheid met allemaal innemende mensen. Een avond of namiddag waar plezier steeds voorop staat. Dan maar een wijn die me meeneemt naar een mooie herinnering. Tijdens de Bourgogne degustatie toverde ik de Saint Aubin 1cru En Remilly 2014 op tafel. Ik herinner me een jonge en kwaliteitsvolle wijn. Een paar jaar later is de neus nog steeds niet fantastisch uitbundig. Van evolutie is nog niet veel sprake. Wat peer met toch nog wat eik op de achtergrond. De wijn heeft redelijk wat volume en komt met een hele resem zuren opzetten. Een beetje overweldigend misschien. Nu, met al die warme jaren zijn we dit misschien niet meer zo gewend. Na wat opwarmen is er zowel in de neus en in de mond wat chalky. Mijn vrouw vond m lekker. De wijn is niet slecht maar ik mis harmonie. Misschien was t wel de gemüdlichkeit van de groep die toen t geweldige bindmiddel was. Zo wijn tasten in je zetel of aan tafel met twee, is toch niet helemaal t zelfde nietwaar. En zo kijken we hoopvol uit naar een toekomst met Zwijntjes.
29-11-2020, 11:33 PM
Bericht: #3
RE: Domaine des Petits Champs Lins - Meursault
(29-11-2020 10:51 PM)Fre schreef:  Op de jaarkalender prijkt een varkentje vandaag. Zwijntjes dag. Normaal een moment waar ik telkens weer naar uitkijk. Die sfeer en gezelligheid met allemaal innemende mensen. Een avond of namiddag waar plezier steeds voorop staat. Dan maar een wijn die me meeneemt naar een mooie herinnering. Tijdens de Bourgogne degustatie toverde ik de Saint Aubin 1cru En Remilly 2014 op tafel. Ik herinner me een jonge en kwaliteitsvolle wijn. Een paar jaar later is de neus nog steeds niet fantastisch uitbundig. Van evolutie is nog niet veel sprake. Wat peer met toch nog wat eik op de achtergrond. De wijn heeft redelijk wat volume en komt met een hele resem zuren opzetten. Een beetje overweldigend misschien. Nu, met al die warme jaren zijn we dit misschien niet meer zo gewend. Na wat opwarmen is er zowel in de neus en in de mond wat chalky. Mijn vrouw vond m lekker. De wijn is niet slecht maar ik mis harmonie. Misschien was t wel de gemüdlichkeit van de groep die toen t geweldige bindmiddel was. Zo wijn tasten in je zetel of aan tafel met twee, is toch niet helemaal t zelfde nietwaar. En zo kijken we hoopvol uit naar een toekomst met Zwijntjes.

t Is niet hetzelfde, ge moogt zeker zijn. . Sad
Jij hebt nog het geluk dat je vrouw meedrinkt, die van mij is de laatste jaren nogal sober geworden Rolleyes

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-11-2020, 11:40 PM
Bericht: #4
RE: Domaine des Petits Champs Lins - Meursault
Mooie range aan wijnen zo te zien. Heb je de instap Bourgogne Chardonnay ook kunnen proeven? En de rode wijnen?

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
30-11-2020, 12:07 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-11-2020 om 12:08 AM door Fre.)
Bericht: #5
RE: Domaine des Petits Champs Lins - Meursault
Neen. Ik kocht deze destijds op het salon in Seclin. Ik proefde toen enkel deze wijn en de Chassagne. Ik zie dat ze nu ook Meursault Les Perrieres hebben. Ik denk niet dat ze die toen al hadden of toch niet aanboden.

Van wat ik er van overhoud is dat de wijnen redelijk modern zijn gemaakt: flink wat houtlagering en behoorlijke rondeur (veel battonage?). Tegenwoordig zoek ik andere dingen in witte wijn.
30-11-2020, 08:00 AM
Bericht: #6
RE: Domaine des Petits Champs Lins - Meursault
Ik proefde van dit domein al meerdere rode wijnen en ben er nooit grote fan van geweest.
Ik herinner me een Hautes Côtes de Beaune 2010 in 2017 die in het glas na 10 minuten geoxideerd was (en goed bewaard in een wijnfrigo).
Ik dronk in mei een Volnay 1er cru 2015 die ik veel te dun en te zuur vond voor appellatie en jaar.
De Corton 2015 vond ik vorig jaar daarentegen wel goed, maar verrassend snel drinkklaar. Het lijkt me geen GC om nog lang af te blijven en dat vind ik voor een 15 snel.


Ga naar locatie: