Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
03-08-2020, 06:55 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-08-2020 om 06:57 PM door Vinoco.)
Bericht: #1
Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
Vandaag onverwacht een lunch gehad in Nederland. Een restaurant met aanzien met een sommelier die zichzelf helemaal geweldig vind. Normaal neem ik altijd zelf wijn mee naar ieder restaurant waar ik kom. Vandaag was het ongepland en op uitnodiging dus helaas niets bij. Er was keuze tussen een gewoon wijnarrangement (12,50 euro per glas) en een plus arrangement (25 euro per glas). De persoon die mij uitgenodigd heeft besloot te gaan voor het plus arrangement.
De jonge sommelier vertelde veel te veel en vooral ook heel veel onzin. Ik gaf hem te kennen een beetje van wijn te weten en niet geïnteresseerd te zijn in alle info van de wijnen die in het arrangement zitten, zodat hij alleen maar wijn hoeft te schenken en meteen weer mag vertrekken. Dat zat hem duidelijk niet lekker. Hij voelde zich blijkbaar beledigd. Geen idee waarom. De 2e wijn in de line-up was een Vin Jaune van Bened. Tissot. Typisch zo'n wijn die zo'n zelfingenomen egotrippende sommelier van begin 20 kiest omdat het zo lekker bijzonder is in plaats van bijzonder lekker. Inderdaad, bijzonder en vooral niet te zuipen. Ik weet dat er liefhebbers voor zijn en dat is prima, maar 97% van de gasten van een restaurant vinden dit vreselijk om te moeten drinken. Ik roep hem bij mijn tafel en vraag hem waarom hij dit in zijn arrangement schenkt? Hij geeft aan dat het een zeer bijzondere wijn is die geweldig matched bij de zeetong (geen idee want ik heb niets met wijn/spijs en drink ook niet als ik eet en vice versa) en dat de gasten er verzot op zijn. Ik zeg dat ik van dat 2e geen bal geloof en stel voor de proef op de som te nemen. In het restaurant waren 7 tafels bezet buiten onze tafels maar niemand had het Plus arrangement. Ik bestel een fles van de kaart (180 euro op de kaart) en vraag hem om alle mensen in het restaurant een glas te geven. Hij weigert dit te doen. Ok, prima. Dan via de Maitre. Ik vertel de Maitre dat de sommelier blijkbaar geen vertrouwen heeft in zijn eigen geschonken wijn en vraag hem iedere tafel deze wijn te schenken. De sommelier wordt toegesproken door zijn Maitre en doet het vervolgens toch. De overige gasten hadden inmiddels wel door wat er aan de hand was en kregen zin om mee te werken aan het experiment waarvan ik de uitslag al wist. 21 personen buiten onze tafel hebben de Vin Jaune geproefd. 0 van de 21 personen vonden de wijn lekker en kregen met moeite de slok oxidatieve Vin Jaune weg. Opmerkingen als "zoiets drink je toch niet voor je lol" en "Het lijkt wel verfverdunner" tot "sherry is toch geen wijn" waren het gevolg.
De sommelier had weinig zin meer om aan tafel te komen. Prima, het was al duidelijk dat ie weinig zelfkennis had en nog minder vermogen om te leren. Ik heb zijn meer dan prettige leidinggevende verteld dat het belangrijk is dat er wijnen in een arrangement geschonken worden die de gasten lekker vinden en dat het niet belangrijk is of de sommelier ze lekker vindt. Ik had ook al diverse signalen ontvangen het afgelopen jaar dat de wijnen in het arrangement niet best zijn en de sommelier niet open staat voor kritiek.

Op de rekening waren de 2 arrangementen weggelaten wat zeker niet de bedoeling was. Ik heb 150 euro fooi gegeven aan de Maitre zodat ze toch betaald zijn. Hij bedankte me voor een zeer interessante middag en gaf aan dat dit nog een staartje gaat krijgen. Ik hoop het.

Er zijn veel egotrippende jonge sommeliers die denken dat het om hun smaak gaat in plaats van om die van de betalende gast. Vaak spelen natuur-/orange wijnen daar een rol in. Ze maken elkaar helemaal gek. Hou die maar gewoon op de kaart voor een klein handjevol liefhebbers. Iedereen gelukkig.

Het was een leuke enerverende middag huhuh

Iedere Steak onder 500 gram is Carpaccio
Handelaar in High-end wijnen
03-08-2020, 08:03 PM
Bericht: #2
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
(03-08-2020 06:55 PM)Vinoco schreef:  Hij voelde zich blijkbaar beledigd. Geen idee waarom.

Dat is omdat jij niet beseft hoe jouw “directheid” soms overkomt.

(03-08-2020 06:55 PM)Vinoco schreef:  omdat het zo lekker bijzonder is in plaats van bijzonder lekker.

Schitterend applaus ik erger me ook soms aan het nieuwe wijnsnobisme bij jonge sommeliers

(03-08-2020 06:55 PM)Vinoco schreef:  Hij geeft aan dat het een zeer bijzondere wijn is die geweldig matched bij de zeetong (geen idee want ik heb niets met wijn/spijs en drink ook niet als ik eet en vice versa) en dat de gasten er verzot op zijn.

Wijn-spijs combinatie lijkt me nu net wel de taak van de sommelier te zijn?


PS : Ik zou nóoit van mijn leven een jonge sommelier zo voor schut zetten.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-08-2020, 08:52 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-08-2020 om 09:05 PM door Vinoco.)
Bericht: #3
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
(03-08-2020 08:03 PM)vinejo schreef:  
(03-08-2020 06:55 PM)Vinoco schreef:  Hij voelde zich blijkbaar beledigd. Geen idee waarom.

Dat is omdat jij niet beseft hoe jouw “directheid” soms overkomt.

(03-08-2020 06:55 PM)Vinoco schreef:  omdat het zo lekker bijzonder is in plaats van bijzonder lekker.

Schitterend applaus ik erger me ook soms aan het nieuwe wijnsnobisme bij jonge sommeliers

(03-08-2020 06:55 PM)Vinoco schreef:  Hij geeft aan dat het een zeer bijzondere wijn is die geweldig matched bij de zeetong (geen idee want ik heb niets met wijn/spijs en drink ook niet als ik eet en vice versa) en dat de gasten er verzot op zijn.

Wijn-spijs combinatie lijkt me nu net wel de taak van de sommelier te zijn?


PS : Ik zou nóoit van mijn leven een jonge sommelier zo voor schut zetten.

Je hebt het al vaker gezegd. Het klopt niet. Ik besef heel erg goed hoe direct ik kan zijn en hoe dit overkomt. Ben er blij mee. Geen enkele behoefte dat te matigen. Overigens ben ik Nederlander en Nederlanders houden van directheid.

Wijn spijs is inderdaad 1 van de taken van de sommelier. Daar heb ik ook niets over gezegd. Goed luisteren naar zijn gasten en hen tevreden stellen is de andere minstens zo belangrijke taak. Daar heeft ie geen kaas van gegeten.

Ik heb hem niet voor schut gezet, dat heeft ie zelf gedaan door zo te reageren. En als niemand er iets van zegt gaat er de komende jaren bij hem niets veranderen en heeft niemand er iets aan.

Iedere Steak onder 500 gram is Carpaccio
Handelaar in High-end wijnen
03-08-2020, 09:09 PM
Bericht: #4
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
Ik kom hier niet zo vaak en over wijn schrijven doe ik al genoeg op andere plekken, maar van dit stukje proza krijg ik zo'n gekrulde tenen dat ik snel even een gulp opkomend maagzuur uit moet spuwen.
Eerst toch dit: ik denk inderdaad dat zeetong met vin jaune een vloek is. En dan wik ik nog mijn woorden. Het subtiele en fijn smakende visje werd ongetwijfeld volledig smaakloos bij dit wijngeweld.
Maar dan nog liever een smakeloos gerechtje dan een smakeloze gast. Eerlijk waar: mocht ik bij u aan tafel gezeten hebben, ik was meteen opgestapt. Ik besef dat de normen en waarden wat aan het verschuiven zijn (en opnieuw wik ik mijn woorden), maar ik heb nog maar zelden zo'n lompheid gelezen.
Die jongen komt wellicht pas van school af en probeert de stiel te leren in de praktijk. Als er al één iemand een (beleefde) opmerking verdient in dit geval, is het wel de maître. Hij moet het overzicht bewaren. Hij moet jongetjes-die-juist-beginnen bijsturen. Hij moet ervoor zorgen dat er niet teveel geëxperimenteerd wordt. Maar in plaats van hém daarop aan te spreken, slijmt u hem uw kamp in door met wat centen te zwaaien.
Een neofiet op zo'n manier behandelen, al van bij het begin, vind ik een gebrek aan alles wat een mens verheft boven een niveau dat ik uit schroom niet zal benoemen.
U bent er vandaag wellicht in geslaagd om een jonge en gemotiveerde beginner meteen al een degout te geven voor het soort dat u vertegenwoordigt. Wees er dus inderdaad maar zeker dat dit nog een staartje zal krijgen. In de toekomst zal deze jongen misschien wat meer haar op de tanden krijgen en beseffen dat hij dit niet hoeft te pikken. Ik mag hopen dat pek en veren bij een volgende gelegenheid dan uw deel zullen zijn.
03-08-2020, 09:25 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-08-2020 om 09:28 PM door Vinoco.)
Bericht: #5
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
(03-08-2020 09:09 PM)PvdW schreef:  Ik kom hier niet zo vaak en over wijn schrijven doe ik al genoeg op andere plekken, maar van dit stukje proza krijg ik zo'n gekrulde tenen dat ik snel even een gulp opkomend maagzuur uit moet spuwen.
Eerst toch dit: ik denk inderdaad dat zeetong met vin jaune een vloek is. En dan wik ik nog mijn woorden. Het subtiele en fijn smakende visje werd ongetwijfeld volledig smaakloos bij dit wijngeweld.
Maar dan nog liever een smakeloos gerechtje dan een smakeloze gast. Eerlijk waar: mocht ik bij u aan tafel gezeten hebben, ik was meteen opgestapt. Ik besef dat de normen en waarden wat aan het verschuiven zijn (en opnieuw wik ik mijn woorden), maar ik heb nog maar zelden zo'n lompheid gelezen.
Die jongen komt wellicht pas van school af en probeert de stiel te leren in de praktijk. Als er al één iemand een (beleefde) opmerking verdient in dit geval, is het wel de maître. Hij moet het overzicht bewaren. Hij moet jongetjes-die-juist-beginnen bijsturen. Hij moet ervoor zorgen dat er niet teveel geëxperimenteerd wordt. Maar in plaats van hém daarop aan te spreken, slijmt u hem uw kamp in door met wat centen te zwaaien.
Een neofiet op zo'n manier behandelen, al van bij het begin, vind ik een gebrek aan alles wat een mens verheft boven een niveau dat ik uit schroom niet zal benoemen.
U bent er vandaag wellicht in geslaagd om een jonge en gemotiveerde beginner meteen al een degout te geven voor het soort dat u vertegenwoordigt. Wees er dus inderdaad maar zeker dat dit nog een staartje zal krijgen. In de toekomst zal deze jongen misschien wat meer haar op de tanden krijgen en beseffen dat hij dit niet hoeft te pikken. Ik mag hopen dat pek en veren bij een volgende gelegenheid dan uw deel zullen zijn.

Over een mooi stukje proza gesproken haha. Altijd makkelijk om een aantal botte uitspraken te doen zonder inhoudelijke kennis van zaken.
We hebben het niet over een beginner maar iemand die al 6 jaar werkzaam is als sommelier en door zowel vakgenoten als wijngasten als zeer irritant en eigenwijs wordt beschouwd. Verder ben ik altijd beleefd en zal ik nooit en te nimmer ergens slijmen. Daar zijn anderen veel beter in. En gezien Uw prachtige veroordelende reactie gebaseerd op een heleboel onjuiste aannames zou ik al nooit met U aan tafel starten. Dus beiden gelukkig Wink

Mooi dat jij ook overtuigd bent van een positief vervolg Rolleyes

Iedere Steak onder 500 gram is Carpaccio
Handelaar in High-end wijnen
03-08-2020, 10:52 PM
Bericht: #6
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
(03-08-2020 09:09 PM)PvdW schreef:  Ik kom hier niet zo vaak en over wijn schrijven doe ik al genoeg op andere plekken, maar van dit stukje proza krijg ik zo'n gekrulde tenen dat ik snel even een gulp opkomend maagzuur uit moet spuwen.
Eerst toch dit: ik denk inderdaad dat zeetong met vin jaune een vloek is. En dan wik ik nog mijn woorden. Het subtiele en fijn smakende visje werd ongetwijfeld volledig smaakloos bij dit wijngeweld.
Maar dan nog liever een smakeloos gerechtje dan een smakeloze gast. Eerlijk waar: mocht ik bij u aan tafel gezeten hebben, ik was meteen opgestapt. Ik besef dat de normen en waarden wat aan het verschuiven zijn (en opnieuw wik ik mijn woorden), maar ik heb nog maar zelden zo'n lompheid gelezen.
Die jongen komt wellicht pas van school af en probeert de stiel te leren in de praktijk. Als er al één iemand een (beleefde) opmerking verdient in dit geval, is het wel de maître. Hij moet het overzicht bewaren. Hij moet jongetjes-die-juist-beginnen bijsturen. Hij moet ervoor zorgen dat er niet teveel geëxperimenteerd wordt. Maar in plaats van hém daarop aan te spreken, slijmt u hem uw kamp in door met wat centen te zwaaien.
Een neofiet op zo'n manier behandelen, al van bij het begin, vind ik een gebrek aan alles wat een mens verheft boven een niveau dat ik uit schroom niet zal benoemen.
U bent er vandaag wellicht in geslaagd om een jonge en gemotiveerde beginner meteen al een degout te geven voor het soort dat u vertegenwoordigt. Wees er dus inderdaad maar zeker dat dit nog een staartje zal krijgen. In de toekomst zal deze jongen misschien wat meer haar op de tanden krijgen en beseffen dat hij dit niet hoeft te pikken. Ik mag hopen dat pek en veren bij een volgende gelegenheid dan uw deel zullen zijn.

Bedankt voor deze tussenkomst, PvdW! En ben het helemaal met je eens. Dit is een degoutante manier om iemand voor schut te zetten. Dit heeft niets meer te maken met « direct » zijn. Dit is pure egotripperij. Eventjes tonen dat jij het wel beter weet en heel het restaurant moet dat ook weten. Redelijk zielig, vind ik dat.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
03-08-2020, 10:59 PM
Bericht: #7
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
(03-08-2020 10:52 PM)Olivier schreef:  
(03-08-2020 09:09 PM)PvdW schreef:  Ik kom hier niet zo vaak en over wijn schrijven doe ik al genoeg op andere plekken, maar van dit stukje proza krijg ik zo'n gekrulde tenen dat ik snel even een gulp opkomend maagzuur uit moet spuwen.
Eerst toch dit: ik denk inderdaad dat zeetong met vin jaune een vloek is. En dan wik ik nog mijn woorden. Het subtiele en fijn smakende visje werd ongetwijfeld volledig smaakloos bij dit wijngeweld.
Maar dan nog liever een smakeloos gerechtje dan een smakeloze gast. Eerlijk waar: mocht ik bij u aan tafel gezeten hebben, ik was meteen opgestapt. Ik besef dat de normen en waarden wat aan het verschuiven zijn (en opnieuw wik ik mijn woorden), maar ik heb nog maar zelden zo'n lompheid gelezen.
Die jongen komt wellicht pas van school af en probeert de stiel te leren in de praktijk. Als er al één iemand een (beleefde) opmerking verdient in dit geval, is het wel de maître. Hij moet het overzicht bewaren. Hij moet jongetjes-die-juist-beginnen bijsturen. Hij moet ervoor zorgen dat er niet teveel geëxperimenteerd wordt. Maar in plaats van hém daarop aan te spreken, slijmt u hem uw kamp in door met wat centen te zwaaien.
Een neofiet op zo'n manier behandelen, al van bij het begin, vind ik een gebrek aan alles wat een mens verheft boven een niveau dat ik uit schroom niet zal benoemen.
U bent er vandaag wellicht in geslaagd om een jonge en gemotiveerde beginner meteen al een degout te geven voor het soort dat u vertegenwoordigt. Wees er dus inderdaad maar zeker dat dit nog een staartje zal krijgen. In de toekomst zal deze jongen misschien wat meer haar op de tanden krijgen en beseffen dat hij dit niet hoeft te pikken. Ik mag hopen dat pek en veren bij een volgende gelegenheid dan uw deel zullen zijn.

Bedankt voor deze tussenkomst, PvdW! En ben het helemaal met je eens. Dit is een degoutante manier om iemand voor schut te zetten. Dit heeft niets meer te maken met « direct » zijn. Dit is pure egotripperij. Eventjes tonen dat jij het wel beter weet en heel het restaurant moet dat ook weten. Redelijk zielig, vind ik dat.

De mannen hebben elkaar gevonden hoor. Lekker dom met elkaar veroordelen zonder feiten te kennen. Wat een intellect. Over zielig gesproken.

Iedere Steak onder 500 gram is Carpaccio
Handelaar in High-end wijnen
04-08-2020, 01:04 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-08-2020 om 01:08 AM door Vinoco.)
Bericht: #8
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
Voor de personen die mij objectief benaderden een update: er was zojuist een onverwachte maar fijne wending. Ik kreeg van 2 bevriende sommeliers van andere restaurants al berichten dat hij over de kwestie gesproken had en het boetekleed aantrok.
Dat was al fijn om te horen.
Zojuist ontving ik een mail van de sommelier waarin hij zijn excuses aanbood voor zijn gedrag en aangaf er van geleerd te hebben. Daarna heb ik hem nog even gebeld. Niet verwacht na vanmiddag maar erg sportief van hem. Ik ga hem snel weer opzoeken. Top.

Iedere Steak onder 500 gram is Carpaccio
Handelaar in High-end wijnen
04-08-2020, 07:45 AM
Bericht: #9
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
Over welk restaurant gaat dit feitelijk?
Is dit dan een vin jaune van -> http://www.vinejo.freebb.be/thread-1286.html
Wat nochtans een zeer goed huis hoort te zijn.
Misschien wel een jaar of tien te vroeg geopend.

Natuur of orange wijnen spelen daarin een rol volgens jou?
Snap deze connectie niet.
04-08-2020, 08:16 AM
Bericht: #10
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
(04-08-2020 07:45 AM)Smaakatleet schreef:  Over welk restaurant gaat dit feitelijk?
Is dit dan een vin jaune van -> http://www.vinejo.freebb.be/thread-1286.html
Wat nochtans een zeer goed huis hoort te zijn.
Misschien wel een jaar of tien te vroeg geopend.

Natuur of orange wijnen spelen daarin een rol volgens jou?
Snap deze connectie niet.

Een hele goedemorgen. Ik noem de naam van het restaurant en/of de sommelier bewust niet. Dan zou ik een smakeloze lompe gast zijn. Een egotripper die op een degoutante manier bewust de sommelier voor schut wil zetten. Dat past niet bij me. Dat gedrag laat ik graag aan anderen over.
Voor 25 euro per glas geloof ik ook wel dat deze wijn een goede Jura wijn is. Geen idee. Ik krijg er geen slok van weg omdat ik niets heb met dit soort geoxideerde natuurwijnen. Net zoals 97% van de personen die graag wijn drinken niets met deze wijnen heeft.
Dat is waar het om gaat. Een sommelier moet bij het samenstellen van het wijnarrangement kijken naar welke wijn er goed past bij het gerecht en wijnen kiezen waar hij zijn gasten gelukkig mee maakt. Daar horen geen wijnen bij waarvan hij van tevoren weet dat zo goed als niemand het lekker vindt. Dan is het egotripperij.
Volgens mij ben jij liefhebber van dit soort wijnen. Dan is het mooi dat er een aantal van dit soort wijnen op de kaart staan zodat je de keuze hebt. Er is ook nog een tussenweg, namelijk dat ie in het arrangement voordat hij de wijn schenkt aan de gasten vraagt of ze interesse hebben iets afwijkends te willen proeven met veel oxidatietoetsen of liever een "traditionele" wijn. Dan scoor je nog extra punten ook en kunnen de gasten nooit klagen dat ze een glas wijn hebben gekregen die niet te drinken was waar ze 25 euro voor moesten betalen. Dan hebben ze er namelijk zelf voor gekozen.
Dat wilde ik hem graag vertellen maar helaas kwam het door zijn gedrag niet zo ver. Dat is gisteren aan de telefoon alsnog gebeurd.

Iedere Steak onder 500 gram is Carpaccio
Handelaar in High-end wijnen
04-08-2020, 09:10 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-08-2020 om 09:26 AM door Smaakatleet.)
Bericht: #11
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
(04-08-2020 08:16 AM)Vinoco schreef:  
(04-08-2020 07:45 AM)Smaakatleet schreef:  Over welk restaurant gaat dit feitelijk?
Is dit dan een vin jaune van -> http://www.vinejo.freebb.be/thread-1286.html
Wat nochtans een zeer goed huis hoort te zijn.
Misschien wel een jaar of tien te vroeg geopend.

Natuur of orange wijnen spelen daarin een rol volgens jou?
Snap deze connectie niet.

Een hele goedemorgen. Ik noem de naam van het restaurant en/of de sommelier bewust niet. Dan zou ik een smakeloze lompe gast zijn. Een egotripper die op een degoutante manier bewust de sommelier voor schut wil zetten. Dat past niet bij me. Dat gedrag laat ik graag aan anderen over.
Voor 25 euro per glas geloof ik ook wel dat deze wijn een goede Jura wijn is. Geen idee. Ik krijg er geen slok van weg omdat ik niets heb met dit soort geoxideerde natuurwijnen. Net zoals 97% van de personen die graag wijn drinken niets met deze wijnen heeft.
Dat is waar het om gaat. Een sommelier moet bij het samenstellen van het wijnarrangement kijken naar welke wijn er goed past bij het gerecht en wijnen kiezen waar hij zijn gasten gelukkig mee maakt. Daar horen geen wijnen bij waarvan hij van tevoren weet dat zo goed als niemand het lekker vindt. Dan is het egotripperij.
Volgens mij ben jij liefhebber van dit soort wijnen. Dan is het mooi dat er een aantal van dit soort wijnen op de kaart staan zodat je de keuze hebt. Er is ook nog een tussenweg, namelijk dat ie in het arrangement voordat hij de wijn schenkt aan de gasten vraagt of ze interesse hebben iets afwijkends te willen proeven met veel oxidatietoetsen of liever een "traditionele" wijn. Dan scoor je nog extra punten ook en kunnen de gasten nooit klagen dat ze een glas wijn hebben gekregen die niet te drinken was waar ze 25 euro voor moesten betalen. Dan hebben ze er namelijk zelf voor gekozen.
Dat wilde ik hem graag vertellen maar helaas kwam het door zijn gedrag niet zo ver. Dat is gisteren aan de telefoon alsnog gebeurd.

Het belooft inderdaad een zeer mooie dag te worden.

Smakeloos zou ik je niet noemen.
Het restaurant noem je niet, maar je laat het hem wel eens goed voelen door 21 mensen even een oordeel te laten vellen.

Maar op zich vind ik het al lomp genoeg dat je de man te kakken zet door achteloos een flesje van 180 euro koopt om jouw gelijk te halen.
Dat deze wijn niet een goede match is met de zeetong.
Wat überhaupt al hypocriet is voor iemand die geen waarde hecht aan wijn/spijs.

Eerst zegt je tegen de sommelier op een beschaafde manier hou je wafel en schenk de glazen vol.
En dan heb je opmerkingen over wat hij schenkt.

Ja dan krijgt hij niet eens de kans om dit te zeggen?

Dan moet je maar naar een zaak gaan waar je 100% vertrouwen hebt in de sommelier.

Hoe was die zeetong klaargemaakt?
Kan je dat kwijt?

Waar haal jij die 97% uit?
04-08-2020, 09:42 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-08-2020 om 09:51 AM door Vinoco.)
Bericht: #12
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
(04-08-2020 09:10 AM)Smaakatleet schreef:  
(04-08-2020 08:16 AM)Vinoco schreef:  
(04-08-2020 07:45 AM)Smaakatleet schreef:  Over welk restaurant gaat dit feitelijk?
Is dit dan een vin jaune van -> http://www.vinejo.freebb.be/thread-1286.html
Wat nochtans een zeer goed huis hoort te zijn.
Misschien wel een jaar of tien te vroeg geopend.

Natuur of orange wijnen spelen daarin een rol volgens jou?
Snap deze connectie niet.

Een hele goedemorgen. Ik noem de naam van het restaurant en/of de sommelier bewust niet. Dan zou ik een smakeloze lompe gast zijn. Een egotripper die op een degoutante manier bewust de sommelier voor schut wil zetten. Dat past niet bij me. Dat gedrag laat ik graag aan anderen over.
Voor 25 euro per glas geloof ik ook wel dat deze wijn een goede Jura wijn is. Geen idee. Ik krijg er geen slok van weg omdat ik niets heb met dit soort geoxideerde natuurwijnen. Net zoals 97% van de personen die graag wijn drinken niets met deze wijnen heeft.
Dat is waar het om gaat. Een sommelier moet bij het samenstellen van het wijnarrangement kijken naar welke wijn er goed past bij het gerecht en wijnen kiezen waar hij zijn gasten gelukkig mee maakt. Daar horen geen wijnen bij waarvan hij van tevoren weet dat zo goed als niemand het lekker vindt. Dan is het egotripperij.
Volgens mij ben jij liefhebber van dit soort wijnen. Dan is het mooi dat er een aantal van dit soort wijnen op de kaart staan zodat je de keuze hebt. Er is ook nog een tussenweg, namelijk dat ie in het arrangement voordat hij de wijn schenkt aan de gasten vraagt of ze interesse hebben iets afwijkends te willen proeven met veel oxidatietoetsen of liever een "traditionele" wijn. Dan scoor je nog extra punten ook en kunnen de gasten nooit klagen dat ze een glas wijn hebben gekregen die niet te drinken was waar ze 25 euro voor moesten betalen. Dan hebben ze er namelijk zelf voor gekozen.
Dat wilde ik hem graag vertellen maar helaas kwam het door zijn gedrag niet zo ver. Dat is gisteren aan de telefoon alsnog gebeurd.

Het belooft inderdaad een zeer mooie dag te worden.

Smakeloos zou ik je niet noemen.
Het restaurant noem je niet, maar je laat het hem wel eens goed voelen door 27 mensen even een oordeel te laten vellen.

Maar op zich vind ik het al lomp genoeg dat je de man te kakken zet door achteloos een flesje van 180 euro koopt om jouw gelijk te halen.
Dat deze wijn niet een goede match is met de zeetong.
Wat überhaupt al hypocriet is voor iemand die geen waarde hecht aan wijn/spijs.

Eerst zegt je tegen de sommelier op een beschaafde manier hou je wafel en schenk de glazen vol.
En dan heb je opmerkingen over wat hij schenkt.

Ja dan krijgt hij niet eens de kans om dit te zeggen?

Dan moet je maar naar een zaak gaan waar je 100% vertrouwen hebt in de sommelier.

Hoe was die zeetong klaargemaakt?
Kan je dat kwijt?

Waar haal jij die 97% uit?

Hmm nu doe je hetzelfde als wat anderen al deden. Hoe arrogant en respectloos is het om iets te veroordelen waar men niet eens bij is geweest. En dan wordt mij arrogantie en lompheid verweten. Onbegrijpelijk.

Je moet goed lezen voordat je iemand neermaait. Ik heb in niets iets negatiefs gezegd over de wijn-spijs want zoals al vaak vermeld heb ik daar niets mee. Dus als je besluit om mee te doen met de anderen en me zonder inhoudelijke kennis te veroordelen moet je op zijn minst moeite doen goed te lezen.

Verder heb ik hem niet te kakken gezet, want daar hou ik helemaal niet van. Dat is iets wat jullie elkaar napraten en inmiddels vanzelf waarheid is geworden. Complete onzin.

Hij gaf aan dat zo goed als alle gasten zeer positief zijn over de wijn waarvan ik aangaf dat ik dat niet geloof. Van mijn wijnkameraden (zo'n 60 personen) is er niemand die het lekker vindt.Mijn tafelgenoot zegt vervolgens: "dus als ik jou goed begrijp zou het merendeel hier aanwezig deze wijn kunnen waarderen"? waarop hij vol overtuiging JA zegt en aangeeft dat het jammer is dat niemand anders het Plus arrangement heeft zodat wij er vanzelf achter zouden komen dat hij gelijk had. Dit gebeurde allemaal in een zeer ontspannen sfeer waarbij iedereen erover moest lachen. Toen maakte ik de opmerking dat we dat dan maar moesten doen. Waarop hij nog lachend aangaf: "Ja, waarom niet?". Uiteraard ging hij er vanuit dat het 1 grote grap was. Tot dat ik aangaf dat ie een fles mocht opentrekken om rond te gaan. Toen voelde hij nattigheid en trok zich terug. De tafel naast ons (7 personen) hadden het hele gesprek lachend gevolgd en waren inmiddels wel erg benieuwd naar de wijn. De rest kennen jullie.
Dus totaal geen sprake van te kakken zetten of arrogant gedrag. Allemaal vooringenomen onzin van diverse personen hier. Het gaat ook helemaal niet om mijn gelijk. Het gaat om zijn ongelijk en de professionele rol die hij juist moet invullen.

Het maakt mij niet uit hoor. Moet hard lachen om het gedrag van diverse personen hier en ik snap ook wel dat als je niet meezwemt met de grote stroom en een eigen mening hebt dan krijg je zeik over je heen hier.

Erg fijn dat de sommelier heel goed besefte dat zijn gedrag ontoelaatbaar was en dat hij hier op terugkwam. Als ik heb op welke manier dan ook beledigd, arrogant aangesproken, minachtend of wat dan ook had, was dit zeker niet gebeurd.

Er zullen hier nog wel een paar negatieve zelfingenomen reacties op volgen. Want gelijk moet men toch krijgen. Er zijn rare mensen op de wereld....

Ik ga genieten van de mooie dag. cheers

Iedere Steak onder 500 gram is Carpaccio
Handelaar in High-end wijnen
04-08-2020, 09:51 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-08-2020 om 09:57 AM door Smaakatleet.)
Bericht: #13
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
Schets de situatie dan duidelijk.
Je beseft best wel dat deze reacties komen gebaseerd op jouw eerste posts?

Jij geeft een onvolledig verhaal en bent dan verwonderd dat je zulke reacties krijgt.

Hoe was die zeetong nu alweer klaargemaakt?


Komt opzettelijk over bij mij.
04-08-2020, 10:57 AM
Bericht: #14
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
Citaat:Dus als je besluit om mee te doen met de anderen en me zonder inhoudelijke kennis te veroordelen moet je op zijn minst moeite doen goed te lezen.

En daar is ie weer : wij weten er niks van, wij lezen niet wat er staat, wij maken ons belachelijk, wij maaien mensen neer, enz enz enz

Nee joh, wij zeggen gewoon waar het op staat. Ik dacht dat je dat goed vond?

En nu ik toch bezig ben. Ik begin fijn genoeg te krijgen van jouw gezwans hier op dit forum.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
04-08-2020, 11:18 AM
Bericht: #15
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
(04-08-2020 08:16 AM)Vinoco schreef:  Dat is waar het om gaat. Een sommelier moet bij het samenstellen van het wijnarrangement kijken naar welke wijn er goed past bij het gerecht en wijnen kiezen waar hij zijn gasten gelukkig mee maakt. Daar horen geen wijnen bij waarvan hij van tevoren weet dat zo goed als niemand het lekker vindt. Dan is het egotripperij.
Volgens mij ben jij liefhebber van dit soort wijnen. Dan is het mooi dat er een aantal van dit soort wijnen op de kaart staan zodat je de keuze hebt. Er is ook nog een tussenweg, namelijk dat ie in het arrangement voordat hij de wijn schenkt aan de gasten vraagt of ze interesse hebben iets afwijkends te willen proeven met veel oxidatietoetsen of liever een "traditionele" wijn. Dan scoor je nog extra punten ook en kunnen de gasten nooit klagen dat ze een glas wijn hebben gekregen die niet te drinken was waar ze 25 euro voor moesten betalen. Dan hebben ze er namelijk zelf voor gekozen.
Dat wilde ik hem graag vertellen maar helaas kwam het door zijn gedrag niet zo ver. Dat is gisteren aan de telefoon alsnog gebeurd.

Volledig mee akkoord en ik zie dat dit toch wel meer en meer die richting op gaat. Vorige week ben ik gaan eten in de vernieuwde Bartholomeus (vroeger 2 sterren, nu nieuw concept met beperkt aantal couverts aan lange toog doorheen het resto - je ziet alles bereid worden en wordt bediend door de chef, zijn sous-chef en zijn vrouw/sommelier). Daar is geen klassiek wijn-arrangement meer. Wel de wijnkaart (dronk zelf de witte Carbonnieux 2015) en enkele suggesties per gerecht per glas gaande van klassiek tot iets gedurfder (meestal drie opties per gerecht). Prijzen voor wijn per glas zijn zeer stevig (snel 22 tot 25 euro), maar dit lost het door Vinoco geschetste probleem wel op. Het valt toch dikwijls voor dat je in een vast arrangement een troebele niet gefilterde Trebbiano in je glas krijgt die je dan geweldig zou moeten vinden en zou moeten passen bij het gerechtje... in praktijk is het dan eerder citroensap.

Over het verloop van het "experiment" geen comments. Ik was er niet bij. Voor mij is wijn-spijs wel belangrijk, en ik ben door sommeliers wel al aangenaam verrast geworden met boeiende wijnen die de spijs prachtig ondersteunden.
04-08-2020, 11:34 AM
Bericht: #16
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
(04-08-2020 09:10 AM)Smaakatleet schreef:  Snap deze connectie niet.
(04-08-2020 08:16 AM)Vinoco schreef:  
Verder heb ik hem niet te kakken gezet, want daar hou ik helemaal niet van. Dat is iets wat jullie elkaar napraten en inmiddels vanzelf waarheid is geworden. Complete onzin.

Dus totaal geen sprake van te kakken zetten of arrogant gedrag. Allemaal vooringenomen onzin van diverse personen hier. Het gaat ook helemaal niet om mijn gelijk. Het gaat om zijn ongelijk en de professionele rol die hij juist moet invullen.

Het maakt mij niet uit hoor. Moet hard lachen om het gedrag van diverse personen hier en ik snap ook wel dat als je niet meezwemt met de grote stroom en een eigen mening hebt dan krijg je zeik over je heen hier.

Als er 1 forumlid is dat hélemaal niet in de pas loopt en zeker niet meezwemt met de grote stroom is het wel Smaakatleet.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-08-2020, 01:28 PM
Bericht: #17
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
Hahaha, ze zijn weer bezig...

"Kijk eens wat ik allemaal durf in een restaurant, waar ik door anderen was uitgenodigd" op een forum zetten en dan iedereen afkatten die er gretig commentaar op levert. Iedereen z'n kleine genoegens gegund.

Als je die sommelier had laten uitpraten, dan had je - als de wijnkenner aan tafel - kunnen zeggen dat hij op zijn kop gevallen is om vin jaune bij tong te serveren en je had in de plaats Pouilly Fumé kunnen bestellen. Kous af.

Op een iets academischer basis zou je natuurlijk een discussie kunnen starten over de beste matches tussen wijn en gerecht (wat de discussiestarter dan weer niet interesseert) of zelfs over de kwaliteit van sommelieropleidingen in Nederland of het nut van wijnarrangementen aan 25 euro per glas... Zelf moet ik al behoorlijk wat vertrouwen in het etablissement hebben wil ik voor een arrangement gaan.
04-08-2020, 03:36 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-08-2020 om 03:37 PM door wvd.)
Bericht: #18
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
Merkwaardig verhaal en ik ga het niet allemaal analyseren, maar toch een paar bedenkingen:
- Onze Vinoco houdt ervan om hier een verhaal neer te zetten waarvan hij heel goed weet dat er velen furieus gaan reageren. Het zit 'em in de details en die geeft hij dan later mondjesmaat vrij. Resultaat: heel wat animo op het forum waarvoor mijn dank... Wink
- Wat de wijnkeuze betreft (Vin Jaune) bij (gebakken?) zeetong, tja... gedurfde keuze...Rolleyes
Nu, zeetong, zo genoteerd (zonder schuimpje, zalfje of zelfs maar sausje...), doet mij vermoeden dat het hier een eerder een "traditionele" keuken betreft (?). Daar horen m.i. dan ook "traditionele" wijnen bij, wijnen die het grote publiek goed vind, die een beetje allemansvriend zijn, Vinoco heeft daar 100% gelijk.
- Als ik naar een restaurant ga waar creativiteit de hoofdtoon is, ja dan, dan verwacht ik dat ook van de sommelier. Dan mag er voor mij (bij een ander gerecht) zeker een glas Vin Jaune bij zijn ergens halverwege. Gemakkelijk gezegd misschien, ik hou nu eenmaal van Sherry en Vin Jaune, dus...
- Ik schreef het al in de post van Jo, maar eerlijk, ik zou dat niet durven, wat Vinoco deed. Te (vals) bescheiden? Ik ga meestal uit eten met Vera en als er zoiets voorvalt, is het voor haar over, dan is de avond verknoeit en is er veel geld verspilt dus, want zoals iemand (Jo?) ergens opmerkte: dat is wat je achteraf bij blijft. Als het niet te erg is denken we "ach, laat maar", maar een tweede bezoek zit er dan ook niet meer in. Is dat dan eerlijker? Ik denk eigenlijk van niet want de eigenaar weet van niks.
Wij gaan niet zo heel vaak uit eten (in België) en ik moet eerlijk zeggen, echt overweldigd zijn we nog maar weinig. TJ vind ik wel een ervaring en daar klopt alles meestal wel, maarin andere resto's van aanzien heb ik maar heel zelden echt het gevoel van "dit was geweldig. Afgelopen winter nog in A'pen in een sterrenzaak waar je geen menu krijgt, maar de chef komt vertellen wat er allemaal is. Geen prijzen natuurlijk. Ik vond voor- en hoofdgerecht goed, goed gemaakt, niet gewéldig, maar de rekening was dat wel zeg...! De wijn was daar wel echt heel mooi: Volnay Clos de la Cave 2010 van Bouley, maar die had ik zelf gekozen...
Geef mij dan maar een Trattoria ergens in de Toscaanse heuvels!

WVD (Wijnhandel Leuvin, gespecialiseerd in het betere werk uit Frankrijk en Italië)
04-08-2020, 03:56 PM
Bericht: #19
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
(04-08-2020 03:36 PM)wvd schreef:  Afgelopen winter nog in A'pen in een sterrenzaak waar je geen menu krijgt, maar de chef komt vertellen wat er allemaal is. Geen prijzen natuurlijk. Ik vond voor- en hoofdgerecht goed, goed gemaakt, niet gewéldig, maar de rekening was dat wel zeg...! De wijn was daar wel echt heel mooi: Volnay Clos de la Cave 2010 van Bouley, maar die had ik zelf gekozen...
Geef mij dan maar een Trattoria ergens in de Toscaanse heuvels!

Kan enkel het Fornuis (Johan Segers) geweest zijn Smile

Rekening is inderdaad verschieten (soms).
04-08-2020, 05:59 PM
Bericht: #20
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
Wat een geplaatst berichtje over Vin Jaune al niet te weeg kan brengen op een forum voor wijnliefhebbers..….Rolleyes

Bij sommigen duurt het wat langer maar uiteindelijk komt bij iedereen de ware aard naar boven zie je wel.

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor het inlevingsvermogen en de vriendelijk gebrachte tips. Ze komen vast nog wel eens van pas.

Wat fijn dat ook Olivier zijn hart lucht. Als je mijn postings op het forum gezwans vindt moet je ze vooral niet lezen Olivier. Het leven is niet zo ingewikkeld. Als een onderwerp van jou mij niet interessant lijkt lees ik het ook niet. Alleen hou ik dat voor me, dat vind ik wel zo netjes.

Had ik het anders kunnen aanpakken in het restaurant? Jazeker. Maar gezien de voorgeschiedenis met deze persoon in kwestie is bewust gekozen voor de directe benadering en dat hebben we blijkbaar goed gedaan (Vandaag nog gebeld door de maitre waarin hij aangaf dat er wat ogen geopend zijn bij de verantwoordelijke voor de wijn. Mooi! Heeft iedereen er profijt van). Ik heb hem, zoals al eerder aangegeven, geen seconde respectloos behandeld en ben altijd beleefd gebleven. Om dat ook daadwerkelijk te weten had je er bij moeten zijn (dank voor de fijne reactie Bart)

2 landen die naast elkaar liggen, dezelfde taal spreken en toch zo vreselijk verschillend zijn. De Hollandse aanpak is direct. Soms te direct! Maar wij gaan liever ons op bek, staan weer op en gaan verder.
Liever spijt van iets wat je gezegd/gedaan hebt dan van iets wat je niet gezegd/gedaan hebt....
De Belgische aanpak is het tegenovergestelde. A zeggen en B bedoelen, of vooral maar niets zeggen want stel je voor dat....Dat is inderdaad een stuk veiliger, maar of je er sneller resultaat mee bereikt is te betwijfelen. Ach, zoals alles in het leven zijn er voor- en nadelen. Zolang je maar het gevoel hebt dat er bij anderen waardering is voor de moeite die je doet om hier wijn ervaringen te delen......en die waardering voel ik sinds mijn komst hier dagelijks...Wink
Dank daarvoor.

Iedere Steak onder 500 gram is Carpaccio
Handelaar in High-end wijnen
04-08-2020, 06:16 PM
Bericht: #21
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
Ik heb veel met Hollanders gestudeerd, dus maakt het allemaal wat makkelijker om te relativeren of in een andere context mee te denken Tongue

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
04-08-2020, 09:02 PM
Bericht: #22
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
Ik denk te weten hoe het in de federale regeringsvorming eraan toegaat... een beetje zoals hier soms op het forum, maar dan een veelvoud erger. Benieuwd welke klaas ze daarvoor tot premier gaan bombarderen. Ik gok op een Nederbelgapplaus

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
05-08-2020, 07:02 PM
Bericht: #23
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
(04-08-2020 05:59 PM)Vinoco schreef:  Wat een geplaatst berichtje over Vin Jaune al niet te weeg kan brengen op een forum voor wijnliefhebbers..….Rolleyes

Bij sommigen duurt het wat langer maar uiteindelijk komt bij iedereen de ware aard naar boven zie je wel.

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor het inlevingsvermogen en de vriendelijk gebrachte tips. Ze komen vast nog wel eens van pas.

Wat fijn dat ook Olivier zijn hart lucht. Als je mijn postings op het forum gezwans vindt moet je ze vooral niet lezen Olivier. Het leven is niet zo ingewikkeld. Als een onderwerp van jou mij niet interessant lijkt lees ik het ook niet. Alleen hou ik dat voor me, dat vind ik wel zo netjes.

Had ik het anders kunnen aanpakken in het restaurant? Jazeker. Maar gezien de voorgeschiedenis met deze persoon in kwestie is bewust gekozen voor de directe benadering en dat hebben we blijkbaar goed gedaan (Vandaag nog gebeld door de maitre waarin hij aangaf dat er wat ogen geopend zijn bij de verantwoordelijke voor de wijn. Mooi! Heeft iedereen er profijt van). Ik heb hem, zoals al eerder aangegeven, geen seconde respectloos behandeld en ben altijd beleefd gebleven. Om dat ook daadwerkelijk te weten had je er bij moeten zijn (dank voor de fijne reactie Bart)

2 landen die naast elkaar liggen, dezelfde taal spreken en toch zo vreselijk verschillend zijn. De Hollandse aanpak is direct. Soms te direct! Maar wij gaan liever ons op bek, staan weer op en gaan verder.
Liever spijt van iets wat je gezegd/gedaan hebt dan van iets wat je niet gezegd/gedaan hebt....
De Belgische aanpak is het tegenovergestelde. A zeggen en B bedoelen, of vooral maar niets zeggen want stel je voor dat....Dat is inderdaad een stuk veiliger, maar of je er sneller resultaat mee bereikt is te betwijfelen. Ach, zoals alles in het leven zijn er voor- en nadelen. Zolang je maar het gevoel hebt dat er bij anderen waardering is voor de moeite die je doet om hier wijn ervaringen te delen......en die waardering voel ik sinds mijn komst hier dagelijks...Wink
Dank daarvoor.

Voor een Nederlandse directe aanpak te handhaven kan je wel verbazend goed naast de kwestie van de gestelde vragen antwoorden.

Vind het ganse stuk wat je gisteren schreef trouwens daar weer een zeer mooi voorbeeld van.

Maar genoeg Ad Hominem, het is duidelijk jij lust geen vin jaune en dat is perfect OK.
En al zeker niet in combinatie met een zeetong die god weet hoe klaargemaakt werd.

Voor de rest hef ik vandaag nog eens mijn glas.
Ik weet niet eens wat erin zit.
Het is zeker oxidatief opgevoed met waarschijnlijk nog een halve druif in de fles daarmee zeg ik je proost!
05-08-2020, 07:25 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-08-2020 om 07:50 PM door Vinoco.)
Bericht: #24
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
(05-08-2020 07:02 PM)Smaakatleet schreef:  
(04-08-2020 05:59 PM)Vinoco schreef:  Wat een geplaatst berichtje over Vin Jaune al niet te weeg kan brengen op een forum voor wijnliefhebbers..….Rolleyes

Bij sommigen duurt het wat langer maar uiteindelijk komt bij iedereen de ware aard naar boven zie je wel.

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor het inlevingsvermogen en de vriendelijk gebrachte tips. Ze komen vast nog wel eens van pas.

Wat fijn dat ook Olivier zijn hart lucht. Als je mijn postings op het forum gezwans vindt moet je ze vooral niet lezen Olivier. Het leven is niet zo ingewikkeld. Als een onderwerp van jou mij niet interessant lijkt lees ik het ook niet. Alleen hou ik dat voor me, dat vind ik wel zo netjes.

Had ik het anders kunnen aanpakken in het restaurant? Jazeker. Maar gezien de voorgeschiedenis met deze persoon in kwestie is bewust gekozen voor de directe benadering en dat hebben we blijkbaar goed gedaan (Vandaag nog gebeld door de maitre waarin hij aangaf dat er wat ogen geopend zijn bij de verantwoordelijke voor de wijn. Mooi! Heeft iedereen er profijt van). Ik heb hem, zoals al eerder aangegeven, geen seconde respectloos behandeld en ben altijd beleefd gebleven. Om dat ook daadwerkelijk te weten had je er bij moeten zijn (dank voor de fijne reactie Bart)

2 landen die naast elkaar liggen, dezelfde taal spreken en toch zo vreselijk verschillend zijn. De Hollandse aanpak is direct. Soms te direct! Maar wij gaan liever ons op bek, staan weer op en gaan verder.
Liever spijt van iets wat je gezegd/gedaan hebt dan van iets wat je niet gezegd/gedaan hebt....
De Belgische aanpak is het tegenovergestelde. A zeggen en B bedoelen, of vooral maar niets zeggen want stel je voor dat....Dat is inderdaad een stuk veiliger, maar of je er sneller resultaat mee bereikt is te betwijfelen. Ach, zoals alles in het leven zijn er voor- en nadelen. Zolang je maar het gevoel hebt dat er bij anderen waardering is voor de moeite die je doet om hier wijn ervaringen te delen......en die waardering voel ik sinds mijn komst hier dagelijks...Wink
Dank daarvoor.

Voor een Nederlandse directe aanpak te handhaven kan je wel verbazend goed naast de kwestie van de gestelde vragen antwoorden.

Vind het ganse stuk wat je gisteren schreef trouwens daar weer een zeer mooi voorbeeld van.

Maar genoeg Ad Hominem, het is duidelijk jij lust geen vin jaune en dat is perfect OK.
En al zeker niet in combinatie met een zeetong die god weet hoe klaargemaakt werd.

Voor de rest hef ik vandaag nog eens mijn glas.
Ik weet niet eens wat erin zit.
Het is zeker oxidatief opgevoed met waarschijnlijk nog een halve druif in de fles daarmee zeg ik je proost!

Als jij het niet erg vind had/heb ik niet echt meer behoefte om nog serieus in te gaan op gestelde na de reactie van diverse personen. Dat zal je vast begrijpen. Of niet, en dat is ook prima.

En laat duidelijk zijn dat ik jou en wie dan ook die daar naar zoeken heel veel oxidatieve wijnen gun. Geniet er van!

Iedere Steak onder 500 gram is Carpaccio
Handelaar in High-end wijnen
05-08-2020, 07:39 PM
Bericht: #25
RE: Benedic. Tissot Vin Jaune 2012
(05-08-2020 07:25 PM)Vinoco schreef:  
(05-08-2020 07:02 PM)Smaakatleet schreef:  
(04-08-2020 05:59 PM)Vinoco schreef:  Wat een geplaatst berichtje over Vin Jaune al niet te weeg kan brengen op een forum voor wijnliefhebbers..….Rolleyes

Bij sommigen duurt het wat langer maar uiteindelijk komt bij iedereen de ware aard naar boven zie je wel.

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor het inlevingsvermogen en de vriendelijk gebrachte tips. Ze komen vast nog wel eens van pas.

Wat fijn dat ook Olivier zijn hart lucht. Als je mijn postings op het forum gezwans vindt moet je ze vooral niet lezen Olivier. Het leven is niet zo ingewikkeld. Als een onderwerp van jou mij niet interessant lijkt lees ik het ook niet. Alleen hou ik dat voor me, dat vind ik wel zo netjes.

Had ik het anders kunnen aanpakken in het restaurant? Jazeker. Maar gezien de voorgeschiedenis met deze persoon in kwestie is bewust gekozen voor de directe benadering en dat hebben we blijkbaar goed gedaan (Vandaag nog gebeld door de maitre waarin hij aangaf dat er wat ogen geopend zijn bij de verantwoordelijke voor de wijn. Mooi! Heeft iedereen er profijt van). Ik heb hem, zoals al eerder aangegeven, geen seconde respectloos behandeld en ben altijd beleefd gebleven. Om dat ook daadwerkelijk te weten had je er bij moeten zijn (dank voor de fijne reactie Bart)

2 landen die naast elkaar liggen, dezelfde taal spreken en toch zo vreselijk verschillend zijn. De Hollandse aanpak is direct. Soms te direct! Maar wij gaan liever ons op bek, staan weer op en gaan verder.
Liever spijt van iets wat je gezegd/gedaan hebt dan van iets wat je niet gezegd/gedaan hebt....
De Belgische aanpak is het tegenovergestelde. A zeggen en B bedoelen, of vooral maar niets zeggen want stel je voor dat....Dat is inderdaad een stuk veiliger, maar of je er sneller resultaat mee bereikt is te betwijfelen. Ach, zoals alles in het leven zijn er voor- en nadelen. Zolang je maar het gevoel hebt dat er bij anderen waardering is voor de moeite die je doet om hier wijn ervaringen te delen......en die waardering voel ik sinds mijn komst hier dagelijks...Wink
Dank daarvoor.

Voor een Nederlandse directe aanpak te handhaven kan je wel verbazend goed naast de kwestie van de gestelde vragen antwoorden.

Vind het ganse stuk wat je gisteren schreef trouwens daar weer een zeer mooi voorbeeld van.

Maar genoeg Ad Hominem, het is duidelijk jij lust geen vin jaune en dat is perfect OK.
En al zeker niet in combinatie met een zeetong die god weet hoe klaargemaakt werd.

Voor de rest hef ik vandaag nog eens mijn glas.
Ik weet niet eens wat erin zit.
Het is zeker oxidatief opgevoed met waarschijnlijk nog een halve druif in de fles daarmee zeg ik je proost!

Als jij het niet erg vind had/heb ik niet echt meer behoefte om nog serieus in te gaan op gestelde na de reacties van diverse personen. Dat zal je vast begrijpen. Of niet, en dat is ook prima.

En laat duidelijk zijn dat ik jou en wie dan ook die daar naar zoeken heel veel oxidatieve wijnen gunt. Geniet er van!

Je bent daar volledig vrij in hoor.
Geen verplichting van mijn kant uit.

Net zoals ik iedereen zijn/haar glas bordeaux of wat het ook mag wezen gun.


Ga naar locatie: