Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Volgende Gokronde
23-01-2025, 01:57 PM
Bericht: #1
De Volgende Gokronde
Dit was er allemaal bij, een verslag volgt.
In elk geval een paar uitermate aangename wijnen geproefd, zeer gevarieerd.
Voor het eerst in ons twaalfjarig bestaan een muscadet de sèvres et maine sur lie op het appèl. Bij mij zelfs als veel langer dan dat geleden... Ten onrechte, zo bleek.

Het opzet was zoals de eerdere gokronde: iedereen kreeg door een externe onschuldige hand een druif toegewezen en moest daar een passende wijn van zoeken. Niemand wist van de anderen hoe of wat.    
23-01-2025, 05:00 PM
Bericht: #2
RE: De Volgende Gokronde
(23-01-2025 01:57 PM)Rik Martens schreef:  Dit was er allemaal bij, een verslag volgt.
In elk geval een paar uitermate aangename wijnen geproefd, zeer gevarieerd.
Voor het eerst in ons twaalfjarig bestaan een muscadet de sèvres et maine sur lie op het appèl. Bij mij zelfs als veel langer dan dat geleden... Ten onrechte, zo bleek.

Het opzet was zoals de eerdere gokronde: iedereen kreeg door een externe onschuldige hand een druif toegewezen en moest daar een passende wijn van zoeken. Niemand wist van de anderen hoe of wat.

Leuk concept.
Die Baltasar ken ik, zeer mooie garnacha voor een peulschil. (Delhaize dacht ik).

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
23-01-2025, 06:17 PM
Bericht: #3
RE: De Volgende Gokronde
(23-01-2025 05:00 PM)vinejo schreef:  
(23-01-2025 01:57 PM)Rik Martens schreef:  Dit was er allemaal bij, een verslag volgt.
In elk geval een paar uitermate aangename wijnen geproefd, zeer gevarieerd.
Voor het eerst in ons twaalfjarig bestaan een muscadet de sèvres et maine sur lie op het appèl. Bij mij zelfs als veel langer dan dat geleden... Ten onrechte, zo bleek.

Het opzet was zoals de eerdere gokronde: iedereen kreeg door een externe onschuldige hand een druif toegewezen en moest daar een passende wijn van zoeken. Niemand wist van de anderen hoe of wat.

Leuk concept.
Die Baltasar ken ik, zeer mooie garnacha voor een peulschil. (Delhaize dacht ik).

Die Balthasar is hier op de markt geïntroduceerd door Van Eccelpoel een decennium of drie geleden...
En zowaar een Pelissero.... Die heb ik zelf nog ingevoerd. Zeer krachtige Barbaresco's die wel wat fles kunnen hebben! Zeer vele Nebbiolo's uit de Langhe zijn alreeds volledig op dronk en een aantal zijn er zelfs al over, echt waar, maar die van Pelissero beginnen nog maar net. Ik ken de Langhe Nebbiolo niet, die is me niet voorgesteld, dus benieuwd wat jullie er van vonden.

WVD (Wijnhandel Leuvin, gespecialiseerd in het betere werk uit Frankrijk en Italië)
24-01-2025, 10:30 AM
Bericht: #4
RE: De Volgende Gokronde
Elf jaar geleden hadden we die Baltasar al eens op onze wijnavond. Het gebeurt niet vaak dat ik me een wijn zolang blijf herinneren. Ik kocht die toen bij Grandry op zijn aanbeveling.
http://www.vinejo.freebb.be/thread-3202.html
24-01-2025, 01:46 PM
Bericht: #5
RE: De Volgende Gokronde
Ja,Dirk had die van Van Eccelpoel.
25-01-2025, 04:35 PM
Bericht: #6
RE: De Volgende Gokronde
0. Pieds sur Terre 2022
AC Muscadet Sèvre et Maine sur Lie
100% Melon B.(korte maceratie voor het persen, daarna zeven maanden in ondergrondse betonnen cuves.)
Dom. Ménard-Gaborit, Monnières
12%Vol - De Kok, Lier 19,95 euro

In al die jaren hebben we nog nooit een Muscadet op onze wijnavonden gehad. Het vooroordeel van neutrale tot zure mosselwijn is er nooit uitgeraakt.
Hoog tijd om dat te counteren. Niemand had enig idee wat voor druif we in het glas hadden.

Oog: helder, vol tot intens, goudgeel met fijne tranen.
Neus: vol, met wat witte bloempjes, perzik/abrikoos, ananas en passievrucht/sterfruit, mineralig. Fijn en fris.
Mond: behoorlijke molligheid, iets hoger in de zuren, beetje bitter en metaal in de vrij korte afdronk. Door de wat hogere zuren eist deze wijn een maaltijd en dat hoeft niet persé een mosselpot te zijn. De wijn verrasnet aangenaam door de niet verwachte subtiele exotiek.

2022 was een warm en droog jaar in de Muscadet.

Monni!ères, ten oosten van Nantes ligt misschien wat ver van de oceaan om de zilte zeelucht al te ruiken, maar behoort wel tot het département Loire-Atlantique en de associatie Muscadet/zeevruchten ligt dus voor de hand.
De Melon de Bourgogne komt wel degelijk uit Bourgogne en is een kruising van Pinot Blanc en Gouais Blanc.
In Bourgogne werd de druif uitgeroeid in de XVIIIde eeuw, maar ze diende toen wel om de kapotgevroren wijngaarden rond Nantes opnieuw te beplanten. Elders komt ze zelden voor, behalve in Oregan, Washington en Ontario. Ze kwam in 1936 in Noord-Amerika terecht en werd toen foutief als Pinot Blanc gecatalogeerd.

1. Baltasar Viñas Viejas 2021
D.O. Calatayud
100% Garnatxa Negra (12 maanden Franse eik). Stokken op grote hoogte, ouder dan 60 jaar.
Bodegas San Alejandro Miedes/Zaragoza
14.5% Vol - Spanjewijn 16.03 euro
92 Parker, 92 Peñin

Oog: helder, vol, vrij doorzichtig, kriekensaprood met een kleine verdunning aan de rand met nog een paarse schijn. Vele tranen.
Neus:vol tot intens, overrijpe aardbei, framboos, gestoofd fruit beetje rozijnen, eik, tabak, rook en babbelut, peper, vanille, vers leder, beetje alcool camfré. Aanenaam en fijn.
Mond: evenwicht en harmonie Molligheid, zuren en tannine evenlijk verdeeld. Een mooie wijn met een goede lengte.

Bodegas San Alejandro (kortweg BSA) is het meest onderscheiden wijnbedrijf in de competities ‘Grenache du Monde’. Binnen het bedrijf zijn een aantal top wijnmakers en adviseurs, waarvan Jean-Marc Lafage van Domaine Lafage er eentje is. Het heeft de hoogst gelegen wijngaarden van Spanje en daardoor een lang groeiseizoen. Het verschil in temperatuur tussen dag en nacht is groot. Ook hebben ze hier de laatste oogst van Europa en komen de druiven van zeer oude en gezonde wijnstokken (tussen 35 en 100 jaar) uit het innoverende en unieke wijngebied Calatayud.


Calatayud ligt in het noord-oosten van Spanje. De wijngaarden liggen tussen de 550 en 1040 meter boven zeeniveau. Het klimaat is continentaal met hete zomers en koude winters en weinig neerslag met een gemiddelde van slechts 350 mm. In dit wijngebied staan zeer oude maar kerngezonde vooral garnacha (=grenache) wijnstokken. De garnacha stokken moeten minimaal 35 jaar oud zijn om in aanmerking te komen voor de DO Calatayud.

Baltasar Gracián es el escritor más importante del S. XVII, nacido a 8 Km de Bodegas San Alejandro
Als eerbetoon hebben diverse wijnen een titel van één van zijn boeken meegekregen.

2. Petalos del Bierzo 2022
D.O. Bierzo
94% Mencia, en telkens 1% Gran Negro; Alicante Bouschet, Malvasia, Negrada, Palomino, Valenciana (12 maanden Franse eik).
Descendientes de J. Palacios, Corullón (Le
13.5% Vol - Spanjewijn 26.04 euro
(Nu - 18/1/25 - bij La Buena Vida in reclame: 20.49 euro)

Oog: helder, vol tot intens, vrij ondoorzichtig, karmijnrood met een randje paars, kleine gekleurde tranen.
Neus:intens, v ers fruit, kriek en boerenjongens, eik, rook, houtskool, gesapte tabak, peper, vanille en een klein beetje erfgeuren.
Mond: mooi evenwicht met de zuren wat hoger. Tannines verzacht door tijdig luchten. het fruit zet zich lekker fris voort in de smaak, vrije lange afdronk waarin de alcohol zich laat voelen.

Ricardo Pérez Palacios is de neef van Alvaro Palacios, een van Spanjes meest bekende wijnmakers en afkomstig van een wijnfamilie in Rioja Baja. Alvaro had als jonge gast eind jaren 1980 al de stap gezet van zijn thuisstreek Rioja naar het onbekende Catalaanse Priorat. Toen hij eind jaren 1990 op verkenning ging in Bierzo met zijn jonge neef Ricardo had hij hetzelfde gevoel als 10 jaar eerder in Priorat; het pioniersgevoel in een streek met gigantisch veel potentieel. Ze besloten dan ook om samen aan dit verhaal te beginnen. Ze hebben de moeilijkst gelegen wijngaarden uitgezocht: de hoogste, moeilijkst toegankelijke en met de laagste rendementen. Ze hadden het geluk dat dit nu net de wijngaarden waren waar de dorpelingen het minst in geïnteresseerd waren, deze brachten immers niets op! Ze kochten dus in 1998 op korte tijd heel wat fantastische oude wijngaarden rond het bergdorpje Corullón. Het ambitieuze project werd volledig gestoeld op de Bourgognefilosofie: alle wijnen van één druivensoort (Mencía), met als basiswijn een eerlijke en fruitgedreven wijn waarvoor de druiven deels worden aangekocht van wijngaarden onder supervisie van Ricardo, en deels in eigendom. Vervolgens een topwijn, enkel met druiven van eigen wijngaarden van het dorp Corullón. Tenslotte unieke perceelwijnen of Grand Crus: vaak de beste of meest unieke wijngaarden op steile hellingen.
Deze wijnen behoren tot het allerbeste wat we vandaag in Spanje kunnen proeven: diepgang, complexiteit en elegantie in één fles verenigd ! Ricardo was en is bovendien ook een van de belangrijkste pleitbezorgers van de biodynamie in Spanje. Zo waren ze pioniers in 1998 om deze manier van werken in te voeren in hun wijngaarden. Vandaag fungeren ze als voorbeeld voor tal van jonge wijnmakers.
Eén variëteit in het bijzonder : Mencia. Eén terroir: El Bierzo (Castilla y Leòn). Eén wijnmaker: Ricardo Pérez Palacios. Het resultaat is een gamma van uitzonderlijke wijnen die hun oorsprong perfect uitdrukken. Ricardo zag samen met Raúl Perez het belang van de identiteit en uitmuntendheid van bepaalde percelen. Zij zijn dan ook samen de drijvende kracht geweest achter de hervorming van de nieuwe Bierzo-wetgeving.
Tot voor kort dacht men dat de soort een kloon was van de Cabernet Franc. Recente studies wezen uit dat dit niet zo is. Het is een cépage die kleine trossen produceert met kleine druiven en een grove schil. Een druif met veel potentieel, indien er lage rendementen worden aangehouden. De rijping moet echter zeer goed in het oog gehouden worden: vanaf het moment dat de druif te rijp wordt, heeft de Mencía bijna geen aciditeit meer. Zeer geschikt ook voor élevage en met een goed bewaarpotentieel. Ricardo bezit in totaal iets meer dan 30 ha oude wijnstokken Mencía in het dorp Corullón, verspreid over meer dan 200 aparte percelen. De kleine percentages van Alicante Bouchet, Godello, Palomino, Negreda etc. zijn meestal als fieldblend mee aangeplant op de oude percelen. Een gebruik van destijds dat we in Spanje vaak terugvinden in oude wijngaarden.

3.Cispino Riserva 2018
DOCG Chianti Classico
90% Sangiovese, 10% Colorino (12 maanden Franse eik, pas daarna wordt de blend samengesteld.
Rocca di Cispiano, Castellina in Chianti
14%Vol - Albo, Wilrijk 24.25 euro

Oog: heldr, intens, granaarood, plakkende tranen
Neus: vol tot intens, framboos, krieken, boerenjongens, confituur, peper, vanillepudding, eikenhout, bladgrond, zweet, subtiel en versmolten.
Mond: volledig evenicht tussen milligheid, zuren en tannine, harminie, straffe wijn mt een Italiaans bitterjte in de staart. Goede lengte.
Een mooie versmolten chianti.

De wijngaarden liggen op 450 m hoogte en de stokken zijn 11 tot 14 jaar oud.

4. Delheim Pinotage 2022

Estate Wine of Origin Stellenbosch
100% Pinotage (15 maanden Franse eik, 1/4 nieuw)
Michael Spatz Sperling, Simonsberg.
14.5%Vol - Magnus 17 euro


Oog: helder, intens, ondoorzichtig, Zwarte kersenkleur met gekleurde tranen.
Neus: intens tot diep, zwarte bes, wilde kers, bramen,eikenhout en rook, peper, vanille, beestje.
Mond: mooi evenwicht, molligheid, zuren en tannine iets boven het gemiddelde, een zuurtje in de afdronk. Lang. Harmonieus en fijn.

Men keek naar mij omwille van mijn verhaal over omebouwde melkerijen tot wijnfabrieken, met pinotage die naar melk smaakten. Maar dat is een heel oud gegeven, intussen wordt er wijn gemaakt met de beste middelen.

5 Grand Barossa Cabernet Sauvignon 2019
Barossa, Wine of Australia
100% Cabernet Sauvignon (18 maanden Franse eik, deels nieuw)
The Château Tanunda Estate (SA), invoer Ahold-Delhaize
14.5%Vol - Delhaize 17 euro


Oog: helder, vol tot intens, ondoorzichtig, krieken-of kersenkleur. Tranen OK.
Neus: intens, met subtiele aroma’s van zwarte bes, gestoofde kers, eik, tabak, herstgeuren, rook, peper, laurier, kaneel (peperkoek), muskaat. Mooie neus.
Mond: molligheid boven de middelmaat, tannine iets lager, een straffe, haast pikante wijn, met kersen in de staart, met enige gelijkenis met kriekensap. Erg lang.
Om meteen te drinken.

6. Pelissero Nebbiolo 2022
D.O.C. Langhe
100% Nebbiolo (8/9 maanden eik)
Cantina Pelissero, Treiso
13.5%Vol - De Kok 22.95 euro


Oog: helder, intens, heel mooie glanzende spiegel, doorzichtig, granaat met wat acajou, ongekleurde tranen.
Neus: intens, aardbei, kriek, iets van parfum, gekonfije kers, eik, rook, diverse kruiden, beetje beest. Subtiel aroma. wat lager in de molligheid, wat hoger in zuren en tannine, evenwichtig met goede lengte en (natuurlijk) een bittertje in de afdronk.
Zeer mooi.
Ze produceren 250 000 flessen op 38 ha.
Net zoals veel andere delen van Europa behoorde Piëmonte vroeger tot het grondgebied van de Kelten, die later door de Romeinen verdreven werden. Uiteraard was er toen reeds wijnbouw, maar het is niet zeker of nebbiolo 2000 jaar geleden ook al de scepter zwaaide. Pas in 1303 werd deze druif immers voor het eerst uitdrukkelijk vermeld in geschriften.
In de 16de eeuw al maakten specialisten de eerste kaarten van de wijngaarden in de Langheheuvels, met aanduiding van de verschillende wijngaarden door plaatsnamen (de zogeheten cru’s). In veel gevallen zijn de toen gekozen topografische benamingen trouwens blijven bestaan tot de 20ste eeuw.

In zijn geheel hebben we tot ieders genoegen zeven heel aangename en heel uiteenlopende wijnen geproefd, soms verrassend en zonder ooit de bank te kraken. Ieder zal zijn eigen voorkeur gehad hebben, we hebben er deze keer niet naar gevraagd, je kan uiteindelijk geen Mencia vergelijken met een Pinotage...


Ga naar locatie: