Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Daniel, Martine en Julien Barraud - Pouilly-Fuissé
02-01-2011, 05:29 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-09-2012 om 10:57 PM door Mt.)
Bericht: #1
Daniel, Martine en Julien Barraud - Pouilly-Fuissé
De eerste wijn die ik van Barraud proefde was Mâcon Chaintré Les Pierres Pollies 2007. Vond dat toen niet slecht (puur), maar miste wat body: te weinig rondheid, te veel fraîcheur. (en niet goedkoop: 11.69) Deze En France Pouilly-Fuissé 2008 is duurder (18.40), maar heeft veel meer te bieden. Een zeer minerale neus, maar ook met allerlei variaties van citrus en exotisch fruit naarmate hij opwarmt. Stunning nose en weer die puurheid. Mond heeft body, fraîcheur en rondeur. (90pp)

Match: Tarbot, karnemelkstampers, spinaziecrème, kokkels, tartaar van scheermessen, pijpajuin en hazelnootboter. Smile

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
20-03-2011, 03:32 PM
Bericht: #2
RE: Daniel en Martine Barraud - Pouilly-Fuissé En France 2008
"Les Pièrres Polies" is het eerste project van Julien Barraud. Het perceel werd door hem in 2006 aangekocht en de wijn wordt zo'n beetje als "instap"-wijn van Domaine Barraud gepositioneerd. Het is de enige wijn die niet in barriques rijpt, maar op cuve en foeder.
Maar ook deze wijn lijkt me gebaat met wat flesrijping.

"En France" is uiteraard een heel ander verhaal. Stokken van 30 jaar in diepe kleigrond geven een bredere, vettere wijn die lang kan rijpen.
Dit is trouwens (denk ik toch) de enige Pouilly-Fuissé van het domein waar de bodem geen kalk bevat. Alle hun andere wijngaarden hebben wel kalk in de bodem en geven dus meer mineralige wijnen.

Persoonlijk vind ik hun St. Véran "Les Pommards" misschien wel de interessantste prijs - kwaliteit.

Naar aanleiding van de nakende premier cru's in de regio publiceerde BA een interessant dossier over de verscheidene terroirs in het nr. 97.

wvd
20-03-2011, 03:38 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-03-2011 om 03:39 PM door doc.)
Bericht: #3
RE: Daniel en Martine Barraud - Pouilly-Fuissé En France 2008
Interessant wvd & Matten, waar te koop trouwens, 2008 is echt wel een koopjaar in B. Dronk onlangs een Chateau des Rontets 2008 Varambon en 't was er boem klets serieus op. Zeer hoogwaardige wijn. Ik schrijf nog wel een TN als 't past.

Buvez du vin et vivez joyeux !
20-03-2011, 03:53 PM
Bericht: #4
RE: Daniel en Martine Barraud - Pouilly-Fuissé En France 2008
(20-03-2011 03:32 PM)wvd schreef:  "
Naar aanleiding van de nakende premier cru's in de regio publiceerde BA een interessant dossier over de verscheidene terroirs in het nr. 97.
wvd

Da' s een primeur voor mij! -- Gaat het enkel over Pouilly Fuissé?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-03-2011, 05:28 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-03-2011 om 05:30 PM door wvd.)
Bericht: #5
RE: Daniel en Martine Barraud - Pouilly-Fuissé En France 2008
Eind oktober heeft het INAO comissie's aangeduid om de "situatie" ter plekke te onderzoeken. De appelaties Pouilly-Fuissé, Pouilly-Vinzelles, Pouilly-Loché en Saint-Véran hadden nl een aanvraag ingediend. Men verwacht toch dat die aanvraag zeker voor Fuissé zal ingewilligd worden. We kunnen dus wellicht vanaf 2011 premiers cru's en helaas ook de daarbij horende prijsverhoging verwachten!

"Waar te koop"
zie http://www.wine-searcher.com

wvd
20-03-2011, 05:30 PM
Bericht: #6
RE: Daniel en Martine Barraud - Pouilly-Fuissé En France 2008
Interessante wetenschqap hoor wvd ! Tnx

Buvez du vin et vivez joyeux !
20-03-2011, 05:33 PM
Bericht: #7
RE: Daniel en Martine Barraud - Pouilly-Fuissé En France 2008
Ik zou zelfs meer zeggen, interessante wetenschqap, wvd, thank you !

Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-03-2011, 05:38 PM
Bericht: #8
RE: Daniel en Martine Barraud - Pouilly-Fuissé En France 2008
Right !Exclamation

Buvez du vin et vivez joyeux !
28-03-2011, 02:14 PM
Bericht: #9
RE: Daniel en Martine Barraud - Pouilly-Fuissé En France 2008
(20-03-2011 03:32 PM)wvd schreef:  "Les Pièrres Polies" is het eerste project van Julien Barraud. Het perceel werd door hem in 2006 aangekocht en de wijn wordt zo'n beetje als "instap"-wijn van Domaine Barraud gepositioneerd. Het is de enige wijn die niet in barriques rijpt, maar op cuve en foeder.
Maar ook deze wijn lijkt me gebaat met wat flesrijping.

"En France" is uiteraard een heel ander verhaal. Stokken van 30 jaar in diepe kleigrond geven een bredere, vettere wijn die lang kan rijpen.
Dit is trouwens (denk ik toch) de enige Pouilly-Fuissé van het domein waar de bodem geen kalk bevat. Alle hun andere wijngaarden hebben wel kalk in de bodem en geven dus meer mineralige wijnen.

Persoonlijk vind ik hun St. Véran "Les Pommards" misschien wel de interessantste prijs - kwaliteit.

Naar aanleiding van de nakende premier cru's in de regio publiceerde BA een interessant dossier over de verscheidene terroirs in het nr. 97.

wvd

Bedankt voor de info!
Ik ben op mijn gemak van een glaasje Les crays vv (Pouilly-Fuissé) '08 aan het genieten. Verslaat de En France. Wauw! Wat een mooi evenwicht tussen complexe frisheid en boterige rondeur! Aroma's van mineralen, honing, boter, citrus, cake, kamille, toast. Structuur die het nog een mooi aantal jaren zal uithouden, en aan complexiteit winnen. 1er cru Puligny M-niveau!

Ik proefde onlangs Fernand & Laurent Pillot, Chassagne Montrachet 1° Cru Les Vergers 2007 (29,56€ bij D. Grandry). Wel, de Pouilly-Fuissé van Barraud vind ik een stuk beter (4 euro goedkoper). De Chassagne heeft tijd nodig om wat ronder te worden. Nu waren de zuren te scherp en de body (voor die prijs en die pedigree) veel te licht.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
07-04-2011, 07:19 AM
Bericht: #10
RE: Daniel en Martine Barraud - Pouilly-Fuissé
En Bulands '08 geproefd: nog beter! Nog wat meer body: indrukwekkend! En nog zo jong..

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
07-04-2011, 01:55 PM
Bericht: #11
RE: Daniel en Martine Barraud - Pouilly-Fuissé
(07-04-2011 07:19 AM)Matten schreef:  En Bulands '08 geproefd: nog beter! Nog wat meer body: indrukwekkend! En nog zo jong..

Je mag dat dan eens serveren.... Tongue
07-04-2011, 01:58 PM
Bericht: #12
RE: Daniel en Martine Barraud - Pouilly-Fuissé
Is op woeha.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
16-12-2011, 03:10 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-12-2011 om 03:11 PM door Mt.)
Bericht: #13
RE: Daniel en Martine Barraud - Pouilly-Fuissé
Net mijn kelder met wat nieuwe Barrauds aangevuld. Yes, we kunnen er weer tegen Big Grin. Morgen al eens proberen Tongue.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
16-12-2011, 05:13 PM
Bericht: #14
RE: Daniel en Martine Barraud - Pouilly-Fuissé
(16-12-2011 03:10 PM)Matten schreef:  Net mijn kelder met wat nieuwe Barrauds aangevuld. Yes, we kunnen er weer tegen Big Grin. Morgen al eens proberen Tongue.

Zeg ne keer hoe laat is 't ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
16-12-2011, 05:15 PM
Bericht: #15
RE: Daniel en Martine Barraud - Pouilly-Fuissé
"Ké d'er gin ghedach van!" Altijd welkom Wink.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
18-12-2011, 01:34 PM
Bericht: #16
RE: Daniel en Martine Barraud - Pouilly-Fuissé
Op dit moment in het glas: Pouilly-Fuissé Alliance Vergisson 2009. Neus en mond met kamille, citrus, mineralen, iets zoet, peer, honing, geparfumeerd, mooie viscositeit in de mond, goed bittertje op het einde. 2009 kan zeker mooi gestructureerde witte voortbrengen. Zal nog meer openbloeien met tijd want nog niet à point. Barraud Heart.

Burghound schrijft dit:

Note: from 35 to 45 year old vines blended from three vineyards; marketed under the name of Daniel's son, Julien Barraud

Producer note: Daniel Barraud describes 2009 as a "precocious vintage. At the time we decided to begin picking which was on the 5th of September, sugars were rising rapidly and acidities were falling like a stone. Around the 15th of August we had five consecutive days of intense heat that really burned up the acidity. Besides that, 2009 was a relatively easy vintage as it was very clean without much rot pressure so it wasn't necessary to treat as often. Because the crop was clean we had normal yields with strong but not abnormal sugars of between 12.8 and 13.2%. As to the wines, they're interesting because at first, they didn't seem to have the individuality that they usually do, which is to say that the terroir was relatively mute. But after the malos finished, little by little the underlying terroir has become much more evident and I think that it will emerge more completely in time. As to the wines, they're clearly in the lower acid style, which reminds me of a 1999 without the high yields or perhaps like the '89s. They will be fruity and pleasant and should please, if not thrill, everyone." I have said this many times but it's worth repeating: Daniel Barraud is without question one of the finest growers in all of the Mâconnais and there is a credible argument to be made that his remarkable consistency vaults him right to the very top of the list. Yes, there are other fine growers who sometimes make wines equal to those of Barraud but this man almost never misses. And his '08s are nothing short of brilliant. (multiple importers including North Berkeley Imports, http://www.northberkeleyimports.com, Berkeley, CA, Vintner Select, http://www.vintnerselect.com, Cincinnati, OH and Michael Skurnik Wines, http://www.skurnikwines.com, Syosset, NY; Lea & Sandeman, http://www.leaandsandeman.co.uk, UK).

Tasting note: This is also quite ripe but here there is more of a floral component to the yellow and white orchard fruit aromas. There is more size to the richer and more powerful flavors that certainly make an impressive statement with fine intensity on the balanced and long finish supported by a firm acid spine that does what it needs to do to maintain focus. While this is a big wine it is actually relatively fine. (91)

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
19-12-2011, 12:17 PM
Bericht: #17
RE: Daniel, Martine en Julien Barraud - Pouilly-Fuissé
Ik beaam die proefnotitie, gisteren ging er ook ééntje over de plank... al miste ik iets van de kracht van de macon die we omlangs proefden van Barraud.
14-04-2012, 04:55 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-04-2012 om 04:56 PM door Mt.)
Bericht: #18
RE: Daniel, Martine en Julien Barraud - Pouilly-Fuissé
Over de plank?

Hmmm, heerlijke Mâcon-Vergisson La Roche '08 van Barraud in het glas!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
02-07-2012, 11:44 AM
Bericht: #19
RE: Daniel, Martine en Julien Barraud - Pouilly-Fuissé
Terwijl mijn vriendin kan genieten van 2 maanden vakantie, ben ik aan het werken maar geniet ik van een bijzonder fijn glas wit. Mijn favoriete appellations voor wit in de Bourgogne zijn Meursault en Pouilly-Fuissé. Van die laatste ben ik de topwijn van Barraud aan het proeven: En Bulands 2007 vieilles vignes (Van stokken die gemiddeld ouder zijn dan 65 jaar, echte vieilles vignes dus.)

Licht gezoet neusje met boter en honing, mineralen, zoete peer, amandelen/marsepein, meidoornbloesem. Zo’n neus waaraan je blijft ruiken en je de eerste slok gewoon uitstelt. Een spel van zoete toetsen, diepe mineraliteit en citrus.

Diepte in de mond, amandel/marsepein/kokos van de houtlagering die blijven hangen in de afdronk, frisheid in de mond (bitter van de lagering/zuren). Helemaal niet vet of log in de finale voor een zuidelijke Bourgogne. De finale is zelfs nogal pittig: 2007.

Burghound Producer Profile: Daniel Barraud describes 2007 as a vintage where there were "fewer storms and less water. April was the hottest we've had in many years followed by a reasonable July but August was much cooler than usual. In terms of the viticulture, one of the absolutely essential aspects was to stop the weeds as they harbored a lot of moisture but as long as you kept them down, there really wasn't a lot of disease pressure. We started harvesting on the 6th of September and picked up until the 19th but it was more complicated than that as we would pick for a day or two and then stop for a similar period and then start up again. The maturities were so heterogeneous that you really had to pay attention as to when your parcels hit their optimal ripeness levels. Despite the patience we exercised, if you compare vintages, 2006 was probably half a degree of sugar above the normal harvest whereas 2007 was about half a degree below. Even so, almost everything came in between 12.5 and 13%, which is fully sufficient. Yields were slightly less than normal and averaged about 50 hl/ha as there wasn't much sorting required. Acidities were relatively high, particularly in terms of malic acidity. The malos were quite long and had quite an impact on the total acidities as the post-malo pHs were between 3.2 and 3.35, which again is just fine. As I noted, there wasn't much sorting as the fruit was clean and as such, we have done a normal élevage with normal lees contact, which also means that we did not rack early as we let the wines feed on the lees. As to the wines, they are completely classic wines that are very low in residual sugar and much drier than their '06 counterparts. For example, most wines finished their fermentations at less than 1 gram, which is unusual. The wines are quite citrusy yet rich, in fact it will surprise some people but I think that the '07s are richer than the '02s were at the same point in their élevage. Among younger vintages, I would call the '07s a blend of '05 and '06 and among older vintages, I would compare 2007 to 1988." I have said this many times but it's worth repeating: Daniel Barraud is without question one of the finest growers in all of the Mâconnais and there is a credible argument to be made that his remarkable consistency vaults him right to the very top of the list. Yes, there are other fine growers who sometimes make wines equal to those of Barraud but this man almost never misses. And as the scores and reviews suggest, both his 2007s and 2006s deserve to be in your cellars.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
02-07-2012, 12:12 PM
Bericht: #20
RE: Daniel, Martine en Julien Barraud - Pouilly-Fuissé
Heel mooi beschreven. Ik kan het ruiken !

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-07-2012, 12:22 PM
Bericht: #21
RE: Daniel, Martine en Julien Barraud - Pouilly-Fuissé
thank you! Kom maar af, ik heb nog meer dan een halve fles Slurp.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
14-07-2012, 04:06 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-07-2012 om 04:16 PM door Mt.)
Bericht: #22
RE: Daniel, Martine en Julien Barraud - Pouilly-Fuissé
Saint-Véran, Les Pommards 2010: heerlijke, hedonistische Saint-Véran met wit en geel fruit, minerale toetsen, streepje banaan, mooie structuur. Aan de (nogal) rijpe kant, maar zeker mooi in evenwicht. Er zijn Pouilly-Fuissés die niet beter doen dat dit. Er zijn Pouilly-Fuissés die getekend zijn door de houtlagering, maar die nooit de diepte van deze wijn, nochtans niet van een tot de verbeelding sprekende pedigree, evenaren. Les Pommards is afkomstig van 50 jaar oude wijnstokken. Chapeau voor de Barrauds!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
14-07-2012, 08:27 PM
Bericht: #23
RE: Daniel, Martine en Julien Barraud - Pouilly-Fuissé
Ge weet mij wonen... heh
14-07-2012, 10:38 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-07-2012 om 10:41 PM door 33S.)
Bericht: #24
RE: Daniel, Martine en Julien Barraud - Pouilly-Fuissé
Dronk even geleden de Saint-Véran "En Crèches" van dit domein en wou op basis daarvan zeker nog andere proberen (maar is er nog niet van gekomen). Na al die TN's hierboven ga ik toch 'ns overstag gaan vrees ik als ik nog eens in Vaneccelpoel passeer.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
16-08-2012, 08:53 PM
Bericht: #25
RE: Daniel, Martine en Julien Barraud - Pouilly-Fuissé
Alliance 2009

Exotisch fruit zoals ananas en mango met limoen en groene appel. Beetje rokerig. MAAR wat me vooral gelukkig maakt is een heerlijke frisheid in het geheel die zelfs zorgt voor een wat sappig aspect. Fijne zuurtjes die mooi uitvloeien in de finale. En dat is voor 2009 uitstekend. De wijn gaat volgens mij nog beter worden binnen een jaar of 2.
Mooi !
Met dank aan de schenker !

Buvez du vin et vivez joyeux !
03-09-2012, 11:38 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-09-2012 om 11:39 AM door Tienne.)
Bericht: #26
RE: Daniel, Martine en Julien Barraud - Pouilly-Fuissé
Pouilly-Fuissé les Crays 2010

De eerste indruk dreef ons richting Italië.
Zeer frisse aanzet en fruitgedreven. Zeer expressief, vanille, subtiel hout.
De wijn is zeer complex en blijft evolueren, met nu meloen, honingbloemetjes en ananas in de afdronk.
Ik bleef steken in Italië. Vinejo dacht Beaune, of is het zuidelijker?
Voor mij niet herkenbaar als Pouilly Fuissé, maar wel de lekkerste, stijlvolste die ik ooit dronk.
P/Q TOP!

PS: geschonken door de ambassadeur van het domein.
03-09-2012, 06:07 PM
Bericht: #27
RE: Daniel, Martine en Julien Barraud - Pouilly-Fuissé
(03-09-2012 11:38 AM)Tienne schreef:  Pouilly-Fuissé les Crays 2010

De eerste indruk dreef ons richting Italië.
Zeer frisse aanzet en fruitgedreven. Zeer expressief, vanille, subtiel hout.
De wijn is zeer complex en blijft evolueren, met nu meloen, honingbloemetjes en ananas in de afdronk.
Ik bleef steken in Italië. Vinejo dacht Beaune, of is het zuidelijker?
Voor mij niet herkenbaar als Pouilly Fuissé, maar wel de lekkerste, stijlvolste die ik ooit dronk.
P/Q TOP!

PS: geschonken door de ambassadeur van het domein.

Wat een zuiverheid, wat een klasse! Grote wijn, bravo (en merci) aan Matten voor deze ontdekking!!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-09-2012, 06:23 PM
Bericht: #28
RE: Daniel, Martine en Julien Barraud - Pouilly-Fuissé
(03-09-2012 11:38 AM)Tienne schreef:  Pouilly-Fuissé les Crays 2010

PS: geschonken door de ambassadeur van het domein.

[/quote]

Wat een zuiverheid, wat een klasse! Grote wijn, bravo (en merci) aan Matten voor deze ontdekking!!
[/quote]

applaus cheers

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
03-09-2012, 08:36 PM
Bericht: #29
RE: Daniel, Martine en Julien Barraud - Pouilly-Fuissé
(03-09-2012 11:38 AM)Tienne schreef:  Pouilly-Fuissé les Crays 2010

PS: geschonken door de ambassadeur van het domein.

Schitterende omschrijving applaus

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
13-09-2012, 03:18 PM
Bericht: #30
RE: Daniel, Martine en Julien Barraud - Pouilly-Fuissé
(03-09-2012 11:38 AM)Tienne schreef:  Pouilly-Fuissé les Crays 2010

De eerste indruk dreef ons richting Italië.
Zeer frisse aanzet en fruitgedreven. Zeer expressief, vanille, subtiel hout.
De wijn is zeer complex en blijft evolueren, met nu meloen, honingbloemetjes en ananas in de afdronk.
Ik bleef steken in Italië. Vinejo dacht Beaune, of is het zuidelijker?
Voor mij niet herkenbaar als Pouilly Fuissé, maar wel de lekkerste, stijlvolste die ik ooit dronk.
P/Q TOP!

PS: geschonken door de ambassadeur van het domein.

TN van Burghound Les Crays 2010: (91-93) Wet stone, apricot, peach and pear aromas that are trimmed in subtle wood influence give way to large-bodied flavors that also possess so much extract that they too seem borderline chewy as the hugely long finish really stains the palate. This is a big, bold and dramatic effort yet one that remains impeccably well-balanced.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)


Ga naar locatie: