Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leuven-Brussel IX
12-02-2013, 03:27 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-02-2013 om 03:27 PM door carl.)
Bericht: #1
Leuven-Brussel IX
Aanwezig : koen, Somers, Filip Ragolle, de Populist, Don Quichotte, Dave, Roeland en ondergetekende
Aperitief
1. Viret Pur Bulle Rosé NV : Pet Nat uit de Zuidelijke Rhone met kurk. Spijtig
2. Eugene Carrel Vin Mousseux de Savoie Rosé(Methode Traditionelle) : Een ontdekking vanop het laatste Salon te Séclin. Schuimwijn van Gamay die duidelijk in de smaak viel. Mooi rood fruit maar ook broodkruim en gistig. 88 Dag 2 : Nog steeds een levendige wijn met de zuren die duidelijk geprononceerd worden maar ook het rode fruit steekt de kop nog op.
Wit
3. Schafer-Frohlich Pinot Blanc de Noir 2010 (Nahe) : Witte wijn op basis van Pinot Noir . Hoge zure, aardse toets alsook wit (peer en appel) fruit. Deze wijn heeft niet de grote complexiteit maar is een leuke starter. 86 Dag 2 : Wijn is vandaag helemaal plat gevallen.
4. Domaine Trimbach Cuvee Frederic Emile 2003 (Elzas) : Cult-Rielsing. Duidelijk Pétrolé, kalk, amandel/nootjes, kaas, snoeperig. 90 Dag 2 : Exotisch fruit (ananas) komt nu samen met een mooie mineraliteit naar voor.
5. Domaine Mosse Bonnes Blanches 2004 (Anjou) : 100 % Chenin Blanc al is dit tijdens de proefronde niet meteen duidelijk . Rokerig, overrijpe appel, kaneel, vuursteen, alcohol komt wat door achteraan. 88 Dag 2 : Geuren zijn meer versmolten en wijn komt evenwichtiger over.
6. La Lunotte Les Rossignoux 2010 (Loire) : Vin de France op basis van Sauvignon Blanc uit de Loire : Citrus (sinaas), rokerig, groenig, iets vies , strak in de mond, nog jong. 89+ Dag 2 : Rijpe stekelbes, rokerig, licht exotische toets. Wijn behoudt zijn frisheid maar komt nu wat schraler over.
7. Springfield Estate Methode Ancienne 2009 (Robertson) : Biodynamische Chardonnay uit Zuid-Afrika vanop een kalkader : Tropisch, plantaardig, verfijnd, boterig, houtrijping, kweepeer, kruidig, complex, Chenin-like. 91+ Dag 2 : Wijn die nog aan balans gewonnen heeft met extra lucht. Top.
8. Domaine de la Grezille La Golopiniere 2002 (Anjou) : Oxidatief opgevoede Chenin die 6 jaar op vat heeft verbleven. Babelut, rozijntjes, nootjes, abrikoos, honing, strak, oxidatief, lang. 90+
Rood
9. Chateau Magdelaine 2007 (Saint-Emilion 1GCCb) : Heb hier een kist van 6 flessen van gekregen toen ik Amateur-sommelier 2012 geworden ben en wou eens kijken hoever hij stond en wat de bewaarmogelijkheden waren. Don raadt aan van deze zeker nog enkel jaren rust te gunnen. Rood fruit, vanille, vlezig, lichte onrijpheid in de mond, sappig, reeds licht tertiair, ietwat branderige alcohol. 87+ Dag 2 : Wijn wint wat aan materie maar ook de groene toets komt er nu meer door.
10. Sturm Modr Pinot 2008 (Slovenië) : Pinot Noir uit Slovenië. Cola-waterijsje, kruidig, animaal, braambessen, kauwgum, fris en sappig. 87+ Dag 2 : Zeer verfijnde kruidige neus, licht snoeperig ook. Deze wijn heeft deugd gehad van wat extra lucht. In de mond manifesteren de zuren zich nu echter ook serieus.
11. Domaine de la Janasse Cuvee Chaupin 2004 (Chateauneuf-du-Pape) : 100 % Grenache Cuvee uit de Zuidelijke Rhone die door onze Amerikaanse vriend zeer gesmaakt wordt. Gekookte groenten, tomaten, rijp fruit, chocolade, confituur, tabak, gemis aan finesse, veel materie maar weinig zuren. 84 Dag 2 : Wijn komt mettertijd beter in evenwicht maar meer dan een 86-87 kan ik dit toch echt niet geven.
12. Alion 2004 (Ribera del Duero) : A-Typische Tempranillo volgens Don Wink . Fijn fruit, vlezig, bloed, floraal, geparfumeerde eik, moiie frisheid. Topwijn 93. Dag 2 : De nog steeds duidelijk aanwezig tannines en zuren maar ook zijn onmiskenbare materie maken dat deze wijn nog een groot potentieel heeft. Waanzinnige wijn.
13. Soula Le Casot des Mailloles 2004 (Rousillon) : 100 % Grenache uit Banyuls. Volgens Koen wordt deze wijn aan zeer lage rendementen van 10 – 12 L/ha gemaakt Smile .Wijn komt ietwat foutief over in de neus, stront, noten, aards, noir de noir, hoge zuren op de afdronk. 81 Dag 2 : Ook nu kan ik me niet van een foutieve indruk ontdoen. Er komt kandijsuiker, oxo en visvoer door op de neus. De mond is nu wel mooi uitgebalanceerd maar de neus blijft storen. Spijtig.
14. Roberto Cipresso Pigreco 2008 (Sicilië) : IGT op basis van Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon en Merlot. Animaal, rood fruit, vanille, kruidigheid, medicinaal, eerder commercieel. Ietwat korte afdronk. 87+ Dag 2 : Duidelijk nog jong, kruidigheid is nu zeer prominent aanwezig. Nog potentieel.
15. Cos d’Estournel 1999 (St-Estephe) : Supersecond uit Bordeaux met kurk. Spijtig.
16. Igler Vulcano 2007 (Burgenland) : Assemblage van voornamelijk Blaufrankisch en verder Cabernet Sauvignon, Zweigelt en Merlot. Viooltjes, bananenschil, snoeperig, kruidig, waspoeder, rijpe tannines nog duidelijk aanwezig. 90+ Dag 2 : Deze wijn wint aan balans met extra nachtje rust. Topwijn
17. Talbot 2006 (St Julien) : Linkeroever uit één van de onghypte jaren van het vorig decenium. Caramel, toast, ceder, zwart fruit, rokerig, chocolade, nog niet à point. In de mond wat slank. 87
18. Chateau de la Negly La Porte du Ciel 2002 : 100 % Syrah cultwijn uit de Languedoc. Teleurstelling over de ganse lijn. Tomatensaus, kruidnagel , viooltjes en duidelijk overgeconcentreerd. 70 Dag 2 : Scherpe kruidengeur houdt aan maar alles lijkt gedoseerder. De viooltjes treden meer naar de voorgrond. Wijn is wat tot rust gekomen. Blijft hoe dan ook in de mond veel te geconcentreerd.
19. Chateau Chasse Spleen 1990 (Moulis en Medoc) : Onverwachte topper uit een mythisch Bordeaux-jaar. Kaaskorst, paprika, rood fruit, tertiair, leer, peperig in de mond. 91+ Dag 2 : Ook vandaag is deze wijn nog zeer gebalanceerd. Heeft dus nog duidelijk reserve . Schitterende wijn
20. Chateau Leoville Poyferré 2001 (St Julien) : Net als Talbot een St Julien uit een minder gehypt jaar maar deze begon al mooi op dronk te komen. Fijnkruidig, rood fruit, menthol, tannines zijn nog aanwezig maar zijn al mooi aan het uitrijpen. 92
21. Domaine d’Aupilhac Le Carignan 2006 : Moeilijke opgave om na 2 topBordeaux te komen voor deze Vin de Pays van 100 % Carignan. Koffie, zwart fruit (pruim), chocolade en kruidigheid. 88+ Dag 2 : Pruimengeur blijft duidelijk aanwezig in de neus. De mond blijft war ruwer maar dit is een meer dan genietbare wijn.
22. Jean Foillard Morgon ”Cote du Py” 2009 : Gamay van één van de medeoprichters van de bende zonder zwavel. Eigenlijk een kindermoord maar nu al onweerstaanbaar en een heerlijke verfrissing na al het rode geweld. Rood fruit, animaal, sappige rijpe tannines en een lichte doch duidelijk aanwezige structuur. 91 Dag 2 : Meteen stinkiewinkie in de neus. De structuur en de zuren nemen nu de overhand op het fruit.
Al met al een beetje een teleurstellende proeverij voor mezelf met 2 gekurkte wijnen en een zware tegenvaller uit de Languedoc en een ongebalanceerde Chateauneuf-du-Pape. Gelukkig waren mijn medeproevers er om me uit de nood te helpen met hun veelvuldig meegebrachte kelderschatten. Dat maakte veel, zo niet alles goed. Bedankt mannen en tot een volgende gelegenheid.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
12-02-2013, 04:09 PM
Bericht: #2
RE: Leuven-Brussel IX
Thank YOU, Carl !!!

Het was een super-avond met schitterende wijnen, fijn gezelschap én
heerlijke spaghetti !

Ik kan me heel goed vinden in je scores en proefnota's. Dus mijn top-3 is ongeveer dezelfde:

1. Alion
2. Leoville-Poyferré
3. Chasse-Spleen

Ook heel erg genoten van de Springfield Chardonnay, Igler én de Morgon van Foillard.

Heel blij dat ik er nog eens kon bij zijn en nog eens bedankt voor de fijne ontvangst !!!
12-02-2013, 04:18 PM
Bericht: #3
RE: Leuven-Brussel IX
(12-02-2013 04:09 PM)Dave schreef:  Thank YOU, Carl !!!

Het was een super-avond met schitterende wijnen, fijn gezelschap én
heerlijke spaghetti !

Ik kan me heel goed vinden in je scores en proefnota's. Dus mijn top-3 is ongeveer dezelfde:

1. Alion
2. Leoville-Poyferré
3. Chasse-Spleen

Ook heel erg genoten van de Springfield Chardonnay, Igler én de Morgon van Foillard.

Heel blij dat ik er nog eens kon bij zijn en nog eens bedankt voor de fijne ontvangst !!!

Joepie, heb Alion 2004 liggen applaus
En van de nummer 2 en 3 heb ik andere jaargangen applaus

Ps : ooit 1 maal blind de Unico gedronken, naast de Alion.
Alion won!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
12-02-2013, 05:02 PM
Bericht: #4
RE: Leuven-Brussel IX
Dank je Carl voor de organisatie, het was traditiegetrouw weer een geslaagde en supergezellige avond/nacht !

'k ben blij dat ik nog een atypische Tempranillo had liggen, naast al die typische (slechte)... Wink

D'n 8. "Domaine de la Grezille La Golopiniere 2002 (Anjou)" staat bij mij toch ook in de top 3.

En zo'n fris fruitige Morgon als "mondreiniger" was toch ook wel erg geslaagd.

Filip R
12-02-2013, 05:45 PM
Bericht: #5
RE: Leuven-Brussel IX
Merci Carl! Voor de ontvangst, den diner en het verslag. Mijn eerste Leuven-Bxl tasting en hopelijk niet mijn laatste. Zeer geslaagd!

Top 3 in rood: ex-aequo tussen Alion 2004, Chasse-Spleen 1990 en Léoville-Poyferré 2001 (91)

Top 3 in wit:
1: La Galopinière 2002 - 91
2: Trimbach Fr. Emile 2003 - 90
3: Methode Ancienne (Robertson) 2009 - 89

ps: deze avond naar een diner bij vrienden. Dat wordt cold turkey afkicken vrees ik...

"Quickly, bring me a beaker of wine so that I may wet my mind and say something clever" (Aristophanes)
12-02-2013, 06:32 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-02-2013 om 07:23 PM door de populist.)
Bericht: #6
RE: Leuven-Brussel IX
(12-02-2013 03:27 PM)carl schreef:  Aanwezig : koen, Somers, Filip Ragolle, de Populist, Don Quichotte, Dave, Roeland en ondergetekende

Veel dank Carl voor de gastvrijheid, de lekkere spaghetti en niet te vergeten het afwas- en opruimwerk achteraf! Inderdaad spijtig van die foutieve flesjes maar shit happens. Er waren genoeg andere wijnen natuurlijk.
Dit is mijn verslagje van deze mooie proeverij:

Gisteren verzamelden zich zeven wijnfreaks rond een twintigtal wijnen, allemaal leden van het Vinejo wijnforum. Vijand kurk nekte twee wijnen, waaronder de Cos d'Estournel 1999 Dit zijn mijn lievelingen uit de proefreeks. Er waren ook serieuze tegenvallers in de reeks, misschien zullen de anderen daar iets over schrijven.

De wijn die mij het meest zal bijblijven is LA LUNOTTE LES ROSSIGNOUX 2010, gevinifieerd door Christophe Foucher van 100% Sauvignon Blanc. Blind kan je er gemakkelijk een Chenin van maken maar de strakke minerale, vuursteenachtige smaak met pompelmoes deed mij een Sauvignon vermoeden. Sauvignon moet zich niet altijd voegen naar het plaatje dat iedereen er van heeft hé! Linde, honing, perzik, rijpe stekelbessen in de neus, in de mond een karaktervolle wijn, strakke zuren, karamel, afdronk met kruidnagel. Naar grassigheid moet je zoeken. In Touraine gemaakt en toch Vin de France? Misschien niet typisch genoeg voor de appellatie, dat zou wel es kunnen. Specifieke omgevingsgisten en minder reductief opgevoed wellicht. Prachtig product. Een AANRADER!

Daarnaast een 2003 Cuvée Fr. Emile van Trimbach, die wat te lijden heeft gehad aan de warmte van het oogstjaar: iets te veel petrolé maar de rijkdom van die wijn is geweldig. Erg van genoten.

De eerste keer dat ik de topwijn Alion uit Ribera del Duero proefde, de 2004. Eén woord: magnifiek, 100% Temperanillo. Streek die zijn faam dubbel en dik verdient (ook letterlijk )

De Chasse-Spleen 1990 geeft veel tabak in de neus, nog veel fruit ook, echt heel lekker en subtiel maar er zijn voor mij al symptomen van vermoeidheid merkbaar. Misschien iets te lang gewacht voor mijn smaak, maar dat is gemuggezift. (Vreemd genoeg heb ik aan de smaak van de Léoville Poyferré niet veel herinnering en ook geen PN, een moment van vermoeidheid wellicht of black-out, was een heel stuk voller dan de Talbot 2006, die ik eigenlijk eens op mijn gemak zou willen herproeven, eerste indruk van de Talbot was wel zeer goed, fijn en subtiel en misschien verdronken tussen het geweld van de andere..., of inderdaad wat schraal.)

En tenslotte een soort wijn die ik te weinig ken: Oostenrijkse rode, een blend met Zweigelt, Blaufränkisch, Merlot en Cabernet van Igler. Zeer elegant en fijn! Daar moet ik me eens een paar flessen van aanschaffen.

Niet vergeten: de Springfield Chardonnay Méthode Ancienne 2009 uit Robertson, Zuid-Afrika, een wijn die ik goed ken en die weer es uitblonk met al zijn kwaliteiten (mineraal, prachtige houtintegratie, uiterst subtiel en rijk, ...). Gewoon weg fantastisch en een must voor Chardonnayliefhebbers (speciale expressie van Chardonnay wel, deed ook wat aan Chenin denken).

Weer een paar ervaringen rijker dus en dat 'wilde soort' Sauvignon à la Lunotte, daar wil ik in de toekomst zeker meer van drinken!

Dank u: Don, Dave, Koen, Carl, Roeland, Filip Ragolle en Tim Soomers.
[quote='Somers' pid='33948' dateline='1360683950']
Merci Carl! Voor de ontvangst, den diner en het verslag. Mijn eerste Leuven-Bxl tasting en hopelijk niet mijn laatste. Zeer geslaagd!

Top 3 in rood: ex-aequo tussen Alion 2004, Chasse-Spleen 1990 en Léoville-Poyferré 2001 (91)

Top 3 in wit:
1: La Galopinière 2002 - 91
2: Trimbach Fr. Emile 2003 - 90
3: Methode Ancienne (Robertson) 2009 - 89

ps: deze avond naar een diner bij vrienden. Dat wordt cold turkey afkicken vrees ik...
Over de Galopinière zal ik morgen nog een post plaatsen, oxidatieve Chenin, merkwaardig beestje waar ik vanavond ga mee experimenteren.
12-02-2013, 08:05 PM
Bericht: #7
RE: Leuven-Brussel IX
Mooie reeks! Leuk initiatief.
Populist, wat je schrijft over de Chasse-Spleen '90 kan ik goed verstaan. Ik vond 'm een jaar of 6 stukken beter (groot verschil) dan een maand geleden. De Chaupin was blijkbaar een vreemd flesje? Poyferré is niet te onderschatten he. Hadden we beter "gehamsterd" dan de andere 2 die nu duurder zijn... .

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
12-02-2013, 09:46 PM
Bericht: #8
RE: Leuven-Brussel IX
(12-02-2013 06:32 PM)de populist schreef:  
(12-02-2013 03:27 PM)carl schreef:  Aanwezig : koen, Somers, Filip Ragolle, de Populist, Don Quichotte, Dave, Roeland en ondergetekende

Veel dank Carl voor de gastvrijheid, de lekkere spaghetti en niet te vergeten het afwas- en opruimwerk achteraf! Inderdaad spijtig van die foutieve flesjes maar shit happens. Er waren genoeg andere wijnen natuurlijk.
Dit is mijn verslagje van deze mooie proeverij:

Gisteren verzamelden zich zeven wijnfreaks rond een twintigtal wijnen, allemaal leden van het Vinejo wijnforum. Vijand kurk nekte twee wijnen, waaronder de Cos d'Estournel 1999 Dit zijn mijn lievelingen uit de proefreeks. Er waren ook serieuze tegenvallers in de reeks, misschien zullen de anderen daar iets over schrijven.

De wijn die mij het meest zal bijblijven is LA LUNOTTE LES ROSSIGNOUX 2010, gevinifieerd door Christophe Foucher van 100% Sauvignon Blanc. Blind kan je er gemakkelijk een Chenin van maken maar de strakke minerale, vuursteenachtige smaak met pompelmoes deed mij een Sauvignon vermoeden. Sauvignon moet zich niet altijd voegen naar het plaatje dat iedereen er van heeft hé! Linde, honing, perzik, rijpe stekelbessen in de neus, in de mond een karaktervolle wijn, strakke zuren, karamel, afdronk met kruidnagel. Naar grassigheid moet je zoeken. In Touraine gemaakt en toch Vin de France? Misschien niet typisch genoeg voor de appellatie, dat zou wel es kunnen. Specifieke omgevingsgisten en minder reductief opgevoed wellicht. Prachtig product. Een AANRADER!

Daarnaast een 2003 Cuvée Fr. Emile van Trimbach, die wat te lijden heeft gehad aan de warmte van het oogstjaar: iets te veel petrolé maar de rijkdom van die wijn is geweldig. Erg van genoten.

De eerste keer dat ik de topwijn Alion uit Ribera del Duero proefde, de 2004. Eén woord: magnifiek, 100% Temperanillo. Streek die zijn faam dubbel en dik verdient (ook letterlijk )

De Chasse-Spleen 1990 geeft veel tabak in de neus, nog veel fruit ook, echt heel lekker en subtiel maar er zijn voor mij al symptomen van vermoeidheid merkbaar. Misschien iets te lang gewacht voor mijn smaak, maar dat is gemuggezift. (Vreemd genoeg heb ik aan de smaak van de Léoville Poyferré niet veel herinnering en ook geen PN, een moment van vermoeidheid wellicht of black-out, was een heel stuk voller dan de Talbot 2006, die ik eigenlijk eens op mijn gemak zou willen herproeven, eerste indruk van de Talbot was wel zeer goed, fijn en subtiel en misschien verdronken tussen het geweld van de andere..., of inderdaad wat schraal.)

En tenslotte een soort wijn die ik te weinig ken: Oostenrijkse rode, een blend met Zweigelt, Blaufränkisch, Merlot en Cabernet van Igler. Zeer elegant en fijn! Daar moet ik me eens een paar flessen van aanschaffen.

Niet vergeten: de Springfield Chardonnay Méthode Ancienne 2009 uit Robertson, Zuid-Afrika, een wijn die ik goed ken en die weer es uitblonk met al zijn kwaliteiten (mineraal, prachtige houtintegratie, uiterst subtiel en rijk, ...). Gewoon weg fantastisch en een must voor Chardonnayliefhebbers (speciale expressie van Chardonnay wel, deed ook wat aan Chenin denken).

Weer een paar ervaringen rijker dus en dat 'wilde soort' Sauvignon à la Lunotte, daar wil ik in de toekomst zeker meer van drinken!

Dank u: Don, Dave, Koen, Carl, Roeland, Filip Ragolle en Tim Soomers.
[quote='Somers' pid='33948' dateline='1360683950']
Merci Carl! Voor de ontvangst, den diner en het verslag. Mijn eerste Leuven-Bxl tasting en hopelijk niet mijn laatste. Zeer geslaagd!

Top 3 in rood: ex-aequo tussen Alion 2004, Chasse-Spleen 1990 en Léoville-Poyferré 2001 (91)

Top 3 in wit:
1: La Galopinière 2002 - 91
2: Trimbach Fr. Emile 2003 - 90
3: Methode Ancienne (Robertson) 2009 - 89

ps: deze avond naar een diner bij vrienden. Dat wordt cold turkey afkicken vrees ik...
Over de Galopinière zal ik morgen nog een post plaatsen, oxidatieve Chenin, merkwaardig beestje waar ik vanavond ga mee experimenteren.

thank you

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
12-02-2013, 10:32 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-02-2013 om 10:36 PM door don quichotte.)
Bericht: #9
RE: Leuven-Brussel IX
Carl, ook nog eens bedankt voor het initiatief van gisteren.
De rest van de Talbot 2006 nam ik gisteren mee omwille van mijn ontgoocheling over deze wijn.
Ben deze wijn nu terug aan het degusteren maar ik blijf bij mijn bevindingen van gisteren.Scherpe, stelige afdronk met groene tannines.
Een wijn die van deze handicap nooit gaat genezen met verouderen.
De resterende flessen (5) van deze jaargang voor de marinade?Sad

Volgens mij zelfs geen 87 waard. Dit is een wijn met een fundamentele fout in zijn afdronk.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
12-02-2013, 10:58 PM
Bericht: #10
RE: Leuven-Brussel IX
(12-02-2013 10:32 PM)don quichotte schreef:  Carl, ook nog eens bedankt voor het initiatief van gisteren.
De rest van de Talbot 2006 nam ik gisteren mee omwille van mijn ontgoocheling over deze wijn.
Ben deze wijn nu terug aan het degusteren maar ik blijf bij mijn bevindingen van gisteren.Scherpe, stelige afdronk met groene tannines.
Een wijn die van deze handicap nooit gaat genezen met verouderen.
De resterende flessen (5) van deze jaargang voor de marinade?Sad

Volgens mij zelfs geen 87 waard. Dit is een wijn met een fundamentele fout in zijn afdronk.

Don, ik wil eens voor marinade spelenTongue
12-02-2013, 11:17 PM
Bericht: #11
RE: Leuven-Brussel IX
(12-02-2013 10:58 PM)de populist schreef:  
(12-02-2013 10:32 PM)don quichotte schreef:  Carl, ook nog eens bedankt voor het initiatief van gisteren.
De rest van de Talbot 2006 nam ik gisteren mee omwille van mijn ontgoocheling over deze wijn.
Ben deze wijn nu terug aan het degusteren maar ik blijf bij mijn bevindingen van gisteren.Scherpe, stelige afdronk met groene tannines.
Een wijn die van deze handicap nooit gaat genezen met verouderen.
De resterende flessen (5) van deze jaargang voor de marinade?Sad

Volgens mij zelfs geen 87 waard. Dit is een wijn met een fundamentele fout in zijn afdronk.

Don, ik wil eens voor marinade spelenTongue

'k Zal er aan denken.Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
15-02-2013, 03:13 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-02-2013 om 03:22 PM door koen.)
Bericht: #12
RE: Leuven-Brussel IX
Wit
3. Schafer-Frohlich Pinot Blanc de Noir 2010 (Nahe) : 83
4. Domaine Trimbach Cuvee Frederic Emile 2003 (Elzas) : 90
5. Domaine Mosse Bonnes Blanches 2004 (Anjou) : 85
6. La Lunotte Les Rossignoux 2010 (Loire) : 88
7. Springfield Estate Methode Ancienne 2009 (Robertson) : 89+
8. Domaine de la Grezille La Golopiniere 2002 (Anjou) : 92
deed me aan de Vignes de mon Père van Ganevat denken, maar dan aan 1/3 van de prijs Big Grin

Rood
9. Chateau Magdelaine 2007 (Saint-Emilion 1GCCb) : 86+
10. Sturm Modr Pinot 2008 (Slovenië) : 85
11. Domaine de la Janasse Cuvee Chaupin 2004 (C9dP): 80
Op 't einde van de avond en een stevige dosis lucht viel ie wat meer op zijn plooi 85
12. Alion 2004 (Ribera del Duero) : 93+
dit wordt heel groots
13. Soula Le Casot des Mailloles 2004 (Rousillon) : 79
14. Roberto Cipresso Pigreco 2008 (Sicilië) : 83
15. Cos d’Estournel 1999 (St-Estephe) : kurk
16. Igler Vulcano 2007 (Burgenland) : 90
17. Talbot 2006 (St Julien) : 84
18. Chateau de la Negly La Porte du Ciel 2002 : 70
voor mij de tegenvaller van de avond (stond al lang op mijn proeflijstje) en ik vermoed/hoop een foutieve fles
19. Chateau Chasse Spleen 1990 (Moulis en Medoc) : 92
20. Chateau Leoville Poyferré 2001 (St Julien) : 93
21. Domaine d’Aupilhac Le Carignan 2006 : 87+
22. Jean Foillard Morgon ”Cote du Py” 2009: 88

Thanks Carl, mooie en zeer gevarieerde tasting, like it a lot.

Heren, nummerke X wordt een feesteditie .... begin al maar fleskes te sparen.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
15-02-2013, 04:19 PM
Bericht: #13
RE: Leuven-Brussel IX
Wat betreft de Alion, via welk wijnhuis/site hebben jullie die aangekocht?
Grz,
Fabrice

Il y a davantage de philosophie et de sagesse dans une bouteille de vin que dans tous les livres.
(Louis Pasteur) respect
15-02-2013, 04:29 PM
Bericht: #14
RE: Leuven-Brussel IX
(15-02-2013 03:13 PM)koen schreef:  Heren, nummerke X wordt een feesteditie .... begin al maar fleskes te sparen.

Boodschap begrepen Wink

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
15-02-2013, 05:14 PM
Bericht: #15
RE: Leuven-Brussel IX
(15-02-2013 04:19 PM)Fab schreef:  Wat betreft de Alion, via welk wijnhuis/site hebben jullie die aangekocht?
Grz,
Fabrice

ISPC in Gent.
Ook la Buena Vida verkoopt die (maar niet meer dat millésime allicht):
http://www.labuenavida.be

Filip R
15-02-2013, 05:51 PM
Bericht: #16
RE: Leuven-Brussel IX
(15-02-2013 05:14 PM)Filip Ragolle schreef:  
(15-02-2013 04:19 PM)Fab schreef:  Wat betreft de Alion, via welk wijnhuis/site hebben jullie die aangekocht?
Grz,
Fabrice

ISPC in Gent.
Ook la Buena Vida verkoopt die (maar niet meer dat millésime allicht):
http://www.labuenavida.be

Bedankt voor de feedback Filip Smile
Heb net kontakt opgenomen met ISPC en zij hadden er van 2008, maar... kostprijs wel 76,50€ Sad
En heb er bij een ander leverancier de 2006 gevonden aan 52€ btwi
Is de 2008 dan zoveel beterwatte dilemma dilemma banghead

Grz
Fab

Il y a davantage de philosophie et de sagesse dans une bouteille de vin que dans tous les livres.
(Louis Pasteur) respect
15-02-2013, 07:22 PM
Bericht: #17
RE: Leuven-Brussel IX
(15-02-2013 05:51 PM)Fab schreef:  
(15-02-2013 05:14 PM)Filip Ragolle schreef:  
(15-02-2013 04:19 PM)Fab schreef:  Wat betreft de Alion, via welk wijnhuis/site hebben jullie die aangekocht?
Grz,
Fabrice

ISPC in Gent.
Ook la Buena Vida verkoopt die (maar niet meer dat millésime allicht):
http://www.labuenavida.be

Bedankt voor de feedback Filip Smile
Heb net kontakt opgenomen met ISPC en zij hadden er van 2008, maar... kostprijs wel 76,50€ Sad
En heb er bij een ander leverancier de 2006 gevonden aan 52€ btwi
Is de 2008 dan zoveel beterwatte dilemma dilemma banghead

Grz
Fab

Amaai... Ik dacht dat ik iets van rond de 46 € had betaald (wellicht dan exc BTW).

De 2008 staat aan 50.05 incl. BTW bij La Buena Vida ?

Filip R
16-02-2013, 11:02 PM
Bericht: #18
RE: Leuven-Brussel IX
Bij Tacos in Denderleeuw hebben ze normaal nog 2005 aan 42 euro...
17-02-2013, 10:30 PM
Bericht: #19
RE: Leuven-Brussel IX
Na een van mijn wijnen uit tegenvallende degustatie stel ik me de vraag of de slechte kwaliteit van mijn vooral oudere wijnen niet zou kunnen verderkomen van een niet geheel vrij zijn van geuren van de kelder waarin ze bewaard werden. Niet dat er vreemde zaken bewaard worden zoals aardappelen of verf maar het is er wel zeer vochtig (+ 75 % luchtvochtigheid) en dat brengt ook een zekere geur met zich mee. Ik moet mijn etiketten steeds beschermen tegen het afvallen door mijn flessen in te pakken met huishoudfolie en boven en onder af te binden met een rekkertje.
Tijdens de degustatie kwamen de wijnen die al langer in de kelder lagen en er beduidend slechter uit dan diegenen die er pas recent hun plaatsje vonden.
Hebben jullie een idee of te vochtig en de ietwat muffe geur daarmee gepaard gaande een negatieve invloed op de kwaliteit van de wijn kan hebben? Laat maar horen.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
17-02-2013, 10:54 PM
Bericht: #20
RE: Leuven-Brussel IX
Vochtige kelders zijn geen probleem hoor... Ik ken kelders waar de flessen "in het water" liggen en daar komen schatjes van 10 , 20 , 30, 40 jaar en ouder naar boven zonder probleem.

Bij welke fles was er een probleem. Waar gekocht?

Wine is sunlight , held together by water !
17-02-2013, 11:01 PM
Bericht: #21
RE: Leuven-Brussel IX
(17-02-2013 10:30 PM)carl schreef:  Na een van mijn wijnen uit tegenvallende degustatie stel ik me de vraag of de slechte kwaliteit van mijn vooral oudere wijnen niet zou kunnen verderkomen van een niet geheel vrij zijn van geuren van de kelder waarin ze bewaard werden. Niet dat er vreemde zaken bewaard worden zoals aardappelen of verf maar het is er wel zeer vochtig (+ 75 % luchtvochtigheid) en dat brengt ook een zekere geur met zich mee. Ik moet mijn etiketten steeds beschermen tegen het afvallen door mijn flessen in te pakken met huishoudfolie en boven en onder af te binden met een rekkertje.
Tijdens de degustatie kwamen de wijnen die al langer in de kelder lagen en er beduidend slechter uit dan diegenen die er pas recent hun plaatsje vonden.
Hebben jullie een idee of te vochtig en de ietwat muffe geur daarmee gepaard gaande een negatieve invloed op de kwaliteit van de wijn kan hebben? Laat maar horen.
Carl, niet in paniek geraken jong, je kelder is volgens mij top. De kurksmaak, dat is zeker niet aan vocht te wijten. Die wat alcoholische Janasse, die was zuiver, niets schimmelachtigs of zo. Ge zou mijn kelder van vroeger moeten gezien hebben, er groeiden champignons op de muren. Huishoudfolie, dat hielp allang nie meer. Daar zijn pareltjes uit gekomen. Een beetje schimmelgeur kan volgens mij ook geen kwaad. Gewoon pech Carl, gewoon pech gehad.
17-02-2013, 11:06 PM
Bericht: #22
RE: Leuven-Brussel IX
(17-02-2013 10:54 PM)Venne schreef:  Vochtige kelders zijn geen probleem hoor... Ik ken kelders waar de flessen "in het water" liggen en daar komen schatjes van 10 , 20 , 30, 40 jaar en ouder naar boven zonder probleem.

Bij welke fles was er een probleem. Waar gekocht?

Een Chateau de la Negly "La Porte du Ciel" 2002 die ik 6 jaar geleden van een bevriende restaurateur gekregen heb was niet gekurkt maar had een verschrikkelijke tomatengeur.
De Cos d'Estournel 1999 was licht gekurkt maar had toch vooral een ietwat muffe en foutieve geur. Deze fles kocht ik een kleine 3 jaar terug in een Carrefour te Evere en de andere fles die ik kort na de aankoop dronk was meer dan top.
Het kan toeval zijn maar ik vond het toch een vreemde proeverij. Vooral omdat de jongere wijnen die ik liet proeven wel allemaal goed presteerden.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
17-02-2013, 11:10 PM
Bericht: #23
RE: Leuven-Brussel IX
(17-02-2013 11:06 PM)carl schreef:  
(17-02-2013 10:54 PM)Venne schreef:  Vochtige kelders zijn geen probleem hoor... Ik ken kelders waar de flessen "in het water" liggen en daar komen schatjes van 10 , 20 , 30, 40 jaar en ouder naar boven zonder probleem.

Bij welke fles was er een probleem. Waar gekocht?

Een Chateau de la Negly "La Porte du Ciel" 2002 die ik 6 jaar geleden van een bevriende restaurateur gekregen heb was niet gekurkt maar had een verschrikkelijke tomatengeur.
De Cos d'Estournel 1999 was licht gekurkt maar had toch vooral een ietwat muffe en foutieve geur. Deze fles kocht ik een kleine 3 jaar terug in een Carrefour te Evere en de andere fles die ik kort na de aankoop dronk was meer dan top.
Het kan toeval zijn maar ik vond het toch een vreemde proeverij. Vooral omdat de jongere wijnen die ik liet proeven wel allemaal goed presteerden.

Het was de geur van een vers geopend klein blikje tomatenconcentraat Carl, niks mufachtig. Komt niet door bewaring. En die Cos, typische kurkgeur, nothing else. Slaap zacht!
17-02-2013, 11:10 PM
Bericht: #24
RE: Leuven-Brussel IX
(17-02-2013 10:30 PM)carl schreef:  Na een van mijn wijnen uit tegenvallende degustatie stel ik me de vraag of de slechte kwaliteit van mijn vooral oudere wijnen niet zou kunnen verderkomen van een niet geheel vrij zijn van geuren van de kelder waarin ze bewaard werden. Niet dat er vreemde zaken bewaard worden zoals aardappelen of verf maar het is er wel zeer vochtig (+ 75 % luchtvochtigheid) en dat brengt ook een zekere geur met zich mee. Ik moet mijn etiketten steeds beschermen tegen het afvallen door mijn flessen in te pakken met huishoudfolie en boven en onder af te binden met een rekkertje.
Tijdens de degustatie kwamen de wijnen die al langer in de kelder lagen en er beduidend slechter uit dan diegenen die er pas recent hun plaatsje vonden.
Hebben jullie een idee of te vochtig en de ietwat muffe geur daarmee gepaard gaande een negatieve invloed op de kwaliteit van de wijn kan hebben? Laat maar horen.

Carl,

Een controleerbare ( kleine) verluchting probeer ik altijd toe te passen.
Beantwoord je bewaarplaats aan deze voorwaarde?

Hoe zeker ben je van je meting van 75% relatieve vochtigheid?
Afwijkingen van meer dan 10 % zijn geen uitzondering bij gebruik van standaard huishoudelijk apparatuur.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
17-02-2013, 11:12 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-02-2013 om 11:22 PM door carl.)
Bericht: #25
RE: Leuven-Brussel IX
(17-02-2013 11:01 PM)de populist schreef:  
(17-02-2013 10:30 PM)carl schreef:  Na een van mijn wijnen uit tegenvallende degustatie stel ik me de vraag of de slechte kwaliteit van mijn vooral oudere wijnen niet zou kunnen verderkomen van een niet geheel vrij zijn van geuren van de kelder waarin ze bewaard werden. Niet dat er vreemde zaken bewaard worden zoals aardappelen of verf maar het is er wel zeer vochtig (+ 75 % luchtvochtigheid) en dat brengt ook een zekere geur met zich mee. Ik moet mijn etiketten steeds beschermen tegen het afvallen door mijn flessen in te pakken met huishoudfolie en boven en onder af te binden met een rekkertje.
Tijdens de degustatie kwamen de wijnen die al langer in de kelder lagen en er beduidend slechter uit dan diegenen die er pas recent hun plaatsje vonden.
Hebben jullie een idee of te vochtig en de ietwat muffe geur daarmee gepaard gaande een negatieve invloed op de kwaliteit van de wijn kan hebben? Laat maar horen.
Carl, niet in paniek geraken jong, je kelder is volgens mij top. De kurksmaak, dat is zeker niet aan vocht te wijten. Die wat alcoholische Janasse, die was zuiver, niets schimmelachtigs of zo. Ge zou mijn kelder van vroeger moeten gezien hebben, er groeiden champignons op de muren. Huishoudfolie, dat hielp allang nie meer. Daar zijn pareltjes uit gekomen. Een beetje schimmelgeur kan volgens mij ook geen kwaad. Gewoon pech Carl, gewoon pech gehad.

Ik heb nu een fles Phelan Segur 2004 uit de kelder gehaald om ergens volgende week eens te proeven daar deze fles er ook al enige jaren in vertoeft en dus ook geïnfecteerd zou moeten zijn indien er sprake is van een probleem.
Maar ik moet zeggen dat jullie woorden me wel een beetje geruststellen. De toekomst zal het zeggen.
(17-02-2013 11:10 PM)don quichotte schreef:  
(17-02-2013 10:30 PM)carl schreef:  Na een van mijn wijnen uit tegenvallende degustatie stel ik me de vraag of de slechte kwaliteit van mijn vooral oudere wijnen niet zou kunnen verderkomen van een niet geheel vrij zijn van geuren van de kelder waarin ze bewaard werden. Niet dat er vreemde zaken bewaard worden zoals aardappelen of verf maar het is er wel zeer vochtig (+ 75 % luchtvochtigheid) en dat brengt ook een zekere geur met zich mee. Ik moet mijn etiketten steeds beschermen tegen het afvallen door mijn flessen in te pakken met huishoudfolie en boven en onder af te binden met een rekkertje.
Tijdens de degustatie kwamen de wijnen die al langer in de kelder lagen en er beduidend slechter uit dan diegenen die er pas recent hun plaatsje vonden.
Hebben jullie een idee of te vochtig en de ietwat muffe geur daarmee gepaard gaande een negatieve invloed op de kwaliteit van de wijn kan hebben? Laat maar horen.

Carl,

Een controleerbare ( kleine) verluchting probeer ik altijd toe te passen.
Beantwoord je bewaarplaats aan deze voorwaarde?

Hoe zeker ben je van je meting van 75% relatieve vochtigheid?
Afwijkingen van meer dan 10 % zijn geen uitzondering bij gebruik van standaard huishoudelijk apparatuur.

Ik heb er inderdaad maar een soort van combinatie klok-luchtvochtigheidsmeter-temperatuurmeter van een bedenkelijk niveau in staan dus die 10 % afwijking zou wel kunnen kloppen. Ik hecht er over het algemeen niet teveel belang aan maar merk toch dat alle papier of karton dat niet beschermd wordt gewoon wegrot in de kelder. Dat zegt genoeg lijkt me Smile
Ook is er wel een verluchting naar de berging voorzien dus dat is ook wel ok. Dit is eigenlijk niet meer dan een lange, smalle gleuf die de vloer van de berging in de kelder laat overlopen

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
17-02-2013, 11:17 PM
Bericht: #26
RE: Leuven-Brussel IX
(17-02-2013 11:10 PM)don quichotte schreef:  
(17-02-2013 10:30 PM)carl schreef:  Na een van mijn wijnen uit tegenvallende degustatie stel ik me de vraag of de slechte kwaliteit van mijn vooral oudere wijnen niet zou kunnen verderkomen van een niet geheel vrij zijn van geuren van de kelder waarin ze bewaard werden. Niet dat er vreemde zaken bewaard worden zoals aardappelen of verf maar het is er wel zeer vochtig (+ 75 % luchtvochtigheid) en dat brengt ook een zekere geur met zich mee. Ik moet mijn etiketten steeds beschermen tegen het afvallen door mijn flessen in te pakken met huishoudfolie en boven en onder af te binden met een rekkertje.
Tijdens de degustatie kwamen de wijnen die al langer in de kelder lagen en er beduidend slechter uit dan diegenen die er pas recent hun plaatsje vonden.
Hebben jullie een idee of te vochtig en de ietwat muffe geur daarmee gepaard gaande een negatieve invloed op de kwaliteit van de wijn kan hebben? Laat maar horen.

Carl,

Een controleerbare ( kleine) verluchting probeer ik altijd toe te passen.
Beantwoord je bewaarplaats aan deze voorwaarde?

Hoe zeker ben je van je meting van 75% relatieve vochtigheid?
Afwijkingen van meer dan 10 % zijn geen uitzondering bij gebruik van standaard huishoudelijk apparatuur.
Tegenwoordig bewaren ze wijnen in de zee. 100% vochtigheid. Penetrante geuren zou ik wel vermijden, maar een beetje muf? Kan geen kwaad, ideale bewaarcondities worden in de boekskes fel overdreven, met ideale kelders wordt veel geld verdiend. Als ge kunt ventileren, zou ik dat natuurlijk wel doen, al is het om de etiketten te beschermen.
17-02-2013, 11:23 PM
Bericht: #27
RE: Leuven-Brussel IX
Als er al een probleem zou zijn, dan is het volgens mij inderdaad ook niet te wijten aan vochtigheid. Mijne wijnfrigo gaat ook regelmatig boven de 75% vochtigheid volgens de meter. Maar de verhalen over kelders met 90% vochtigheid die zonder problemen jaar na jaar goed bewaarde toppers afleveren hebben mij altijd gerust gesteld.
Ik vraag me af of er andere zaken (bacterien ofzo? die misschien gebaat zijn bij vochtigheid?) in kelders kunnen rondzwerven die een verantwoordelijkheid dragen hierin?

"Quickly, bring me a beaker of wine so that I may wet my mind and say something clever" (Aristophanes)
18-02-2013, 10:41 AM
Bericht: #28
RE: Leuven-Brussel IX
Ik ben geen expert op het gebied van kelders, maar wat je zegt over die Cos d'Estournel heb ik wel eens gehad met Gruaud Larose '99. 2 flessen gekocht bij de kelderresten bij Carrefour; de eerste was vermoeid, plat, gewoon niet lekker, de tweede fles (waar ik ondertussen niks meer van verwachtte) was magnifiek.

Die flessen hebben jaren rechtop in het rek gestaan bij Carrefour, en de ene fles kan daar misschien wat beter tegen dan de andere, denk ik.

En in dit geval had de Cos ook gewoon kurksmaak; ik denk dus niet dat het veel te maken heeft met je kelder, maar ik begrijp je bezorgdheid natuurlijk...
18-02-2013, 10:53 AM
Bericht: #29
RE: Leuven-Brussel IX
(17-02-2013 11:23 PM)Somers schreef:  Als er al een probleem zou zijn, dan is het volgens mij inderdaad ook niet te wijten aan vochtigheid. Mijne wijnfrigo gaat ook regelmatig boven de 75% vochtigheid volgens de meter. Maar de verhalen over kelders met 90% vochtigheid die zonder problemen jaar na jaar goed bewaarde toppers afleveren hebben mij altijd gerust gesteld.
Ik vraag me af of er andere zaken (bacterien ofzo? die misschien gebaat zijn bij vochtigheid?) in kelders kunnen rondzwerven die een verantwoordelijkheid dragen hierin?
Tim, over schadelijke bacteriën in wijnkelders zou ik me toch niet teveel zorgen maken hoor. Heb je de kelders met oude Tokaj ooit gezien in Hongarije? Je ziet sommige flessen bijna niet meer liggen door de schimmel. Vochtigheid alom. Uitwisseling van wijn met omgeving onder kurk en zeker schroefdop echt minimaal. Misschien wel opletten met plastiek stop, maar die wijn bewaart ge sowieso beter nie.
18-02-2013, 12:14 PM
Bericht: #30
RE: Leuven-Brussel IX
(17-02-2013 11:23 PM)Somers schreef:  Als er al een probleem zou zijn, dan is het volgens mij inderdaad ook niet te wijten aan vochtigheid. Mijne wijnfrigo gaat ook regelmatig boven de 75% vochtigheid volgens de meter. Maar de verhalen over kelders met 90% vochtigheid die zonder problemen jaar na jaar goed bewaarde toppers afleveren hebben mij altijd gerust gesteld.
Ik vraag me af of er andere zaken (bacterien ofzo? die misschien gebaat zijn bij vochtigheid?) in kelders kunnen rondzwerven die een verantwoordelijkheid dragen hierin?
En nog iets over die bacteriën. Inderdaad, bacterieën spelen zeker een rol bij het slecht worden van wijn, bijvoorbeeld azijnzuurbacteriën als de wijn onvoldoende beschermd is tegen oxidatie (vluchtige zuren etc, cf sulfietthematiek). Het zijn volgens mij vooral bacteriën, gisten etc die voor de botteling in de wijn zitten, die het grootste gevaar opleveren, en die worden door de meer natuurlijke (weinig of geen additieven en technieken) wijnbouw meer ongemoeid gelaten. Als ge zo'n wijnen koopt, aanvaardt ge dat er een grotere kans bestaat op anomalieën tijdens de rijping (niet zo'n eenvoudige keuze, vind ik, als het om echt dure wijnen gaat...). Additieven zijn voor iets uitgevonden hé. Stront en tomatenconcentraat uit Carl's en Koen's wijn hebben daar volgens mij mee te maken. Kurksmaak of TCA heeft ook met bacteriën te maken, maar niet die uit uwe kelder.


Ga naar locatie: