Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sam Wijnimport
28-11-2020, 11:40 AM
Bericht: #1
Sam Wijnimport
Daar ik zelf wat wijn importeer, is het misschien leuk om af en toe eens een domein te beschrijven waar ik mee werk. Als dit niet op prijs wordt gesteld stop ik hier mee. Het is informatief en uiteraard zijn de wijnen te koop en ook te verzenden. Als er opmerkingen of vragen zijn, schroom niet om te vragen of te zeggen wat je denkt.

Ik ben in 2008 begonnen en mijn eerste adres was Domaine du Pere Guillot uit Viellié-Morgon. Daarom leuk om mee te starten in deze discussie.

Domaine du Pere Guillot bezit ruim 50 hectare wijngaard in de Beaujolais en ruim 50 hectare in Zuid-Frankrijk, Costieres de Nimes. Geen klein bedrijf, maar om te starten wel lekker vanwege vele verschillende wijnen in vele verschillende prijsklasses. Dat ik daar kwam was de leiding in handen van 2 broers en oude Pere. Inmiddels is Pere overleden en 1 van de broers de zaak uit. Het gaat echter erg goed, naast de productie is er een handelstak opgericht wat gigantisch veel flessen exporteert over de hele wereld. Van Azië tot Zuid-Amerika en van Oost-Europa tot de Franstalige landen in Afrika. Ongekend wat die voor volume draaien. Inimddels zullen de hectare wijngaard die ik opschreef vast uitgebreid zijn. Er is zelfs eigendom in Gevrey-Chambertin tegenwoordig (village).

De wijnen uit Beaujolais die ik gebruik koop ik nog steeds bij hem, evenals een heerlijke Cremant de Bourgogne. Het belangrijkste voor mij is echter zijn Chateau Grand Bourry, zijn beste rode wijn uit Costieres de Nimes, waar ik behoorlijk veel van verkoop omdat hij prijs kwaliteit zeer in orde is.

Op dit moment verkoop ik:

1) Morgon 2016 - € 11,-

2) Morgon 2016 Cuvee des Grands Cras € 13,-

3) Morgen 2016 Cuvee Cote du Py € 15,-

4) Chateau Grand Bourry 2016 - Costieres de Nimes € 8,50
70 % Mourvedre 30 % Grenache

De Cremant is helaas op.

2016 vind ik in de Beaujolais een goed jaar, welke nu goed op dronk begint te raken. Mooie fruitgedreven wijnen. Vooral de grands cras is zeer fruitig, waar de cote du py meer naar de aardse kant gaat. De Beaujolais wordt veel geprezen op dit forum las ik, en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Prachtige wijnen, een schitterende omgeving en veel goede eettentjes. Altijd een plezier om even heen te gaan.

De Grand Bourry heeft een hoog percentage Mourvedre, dat zie je niet vaak. Dit geeft hem behoorlijk body, frisheid en bewaarpotentieel. Vandaar nu de 2016 in de verkoop. Lijkt toch door heel Frankrijk een mooi jaar te zijn. Voor zijn prijs een mooie complete wijn. Donker fruit en wat kruidigheid. Mooi in balans.

Ze hebben natuurlijk nog veel meer wijnen, de overige Costieres de Nimes wijnen vind ik niet goed genoeg.

Beaujolais blijft hier in de regio moeilijk te slijten dus ik hou het alleen bij de Morgon wijnen, omdat ik die persoonlijk ook het lekkerste vind van hem. Ze hebben bijna in elke Cru wel wijngaarden.

Hieronder een foto van de uitmonstering, de Morgon niet helemaal mijn voorkeur ; ) De Grand Bourry een mooie klassieke uitstraling.

Dan laat ik het hierbij, als er meer info gewenst is hoor ik het graag.


Bijlagen Afbeeldingen
   

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
28-11-2020, 12:50 PM
Bericht: #2
RE: Sam Wijnimport
Kan uiteraard perfect in deze rubriek! thumbsup

Die Beaujolais lijkt me redelijk “generiek” eerlijk gezegd, eerder een negotiant huis dan een wijnbouwer die zelf zijn passie in zijn wijnen steekt? (die etiketten ook..)

Heb je ervaring met Beaujolais zoals die van Bouland, Thivin, Desvignes, Chemarin, ...?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-11-2020, 01:07 PM
Bericht: #3
RE: Sam Wijnimport
(28-11-2020 12:50 PM)vinejo schreef:  Kan uiteraard perfect in deze rubriek! thumbsup

Die Beaujolais lijkt me redelijk “generiek” eerlijk gezegd, eerder een negotiant huis dan een wijnbouwer die zelf zijn passie in zijn wijnen steekt? (die etiketten ook..)

Heb je ervaring met Beaujolais zoals die van Bouland, Thivin, Desvignes, Chemarin, ...?

Het is geen negotiant, maar zo ziet het er inderdaad uit, helaas. De inkoop / verkoop tak staat los van zijn productie bedrijf.

Die adressen die je noemt ken ik helaas niet. Ik zal niet ontkennen dat er betere wijnen uit beaujolais komen, maar deze doen echt leuk mee en ik kan ze redelijk scherp inkopen vanwege de combi met de grand bourry. Ik hou niet van die gemaakte wijnen. Mochten jullie weer eens gaan proeven stuur ik ze graag in om even op de grill gelegd te worden Tongue laat maar weten.

Heb ook wel eens verder rondgekeken daar, maar ik kan niet werken met de prijzen van de kleinere en betere producenten. Ik krijg het helaas niet verkocht, en dan vind ik dit echt prijswaardig. De uitmonstering is inmiddels wel vernieuwd gelukkig. Ik hoop ten goede.

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
28-11-2020, 01:13 PM
Bericht: #4
RE: Sam Wijnimport
(28-11-2020 01:07 PM)Sur la Table schreef:  
(28-11-2020 12:50 PM)vinejo schreef:  Kan uiteraard perfect in deze rubriek! thumbsup

Die Beaujolais lijkt me redelijk “generiek” eerlijk gezegd, eerder een negotiant huis dan een wijnbouwer die zelf zijn passie in zijn wijnen steekt? (die etiketten ook..)

Heb je ervaring met Beaujolais zoals die van Bouland, Thivin, Desvignes, Chemarin, ...?

Het is geen negotiant, maar zo ziet het er inderdaad uit, helaas. De inkoop / verkoop tak staat los van zijn productie bedrijf.

Die adressen die je noemt ken ik helaas niet. Ik zal niet ontkennen dat er betere wijnen uit beaujolais komen, maar deze doen echt leuk mee en ik kan ze redelijk scherp inkopen vanwege de combi met de grand bourry. Ik hou niet van die gemaakte wijnen. Mochten jullie weer eens gaan proeven stuur ik ze graag in om even op de grill gelegd te worden Tongue laat maar weten.

Heb ook wel eens verder rondgekeken daar, maar ik kan niet werken met de prijzen van de kleinere en betere producenten. Ik krijg het helaas niet verkocht, en dan vind ik dit echt prijswaardig. De uitmonstering is inmiddels wel vernieuwd gelukkig. Ik hoop ten goede.

Tuurlijk, alle begrip. Kan me heel goed voorstellen dat die wijnen meer dan ok zijn, er is zóveel moois in de streek.
Maar inderdaad, als je Bouland en co drinkt proef je toch wel het verschil.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-12-2020, 04:52 PM
Bericht: #5
RE: Sam Wijnimport
Van mijn oudste samenwerking naar mijn nieuwste samenwerking:

Domaine de L'Arbussele - Fos - Faugeres - Languedoc

Via een contact in Bourgogne in aanraking gekomen met Sébastien Louge. Ze hebben samen de oenologen opleiding gevolgd, vandaar dat ze elkaar kenden. In 2014 heeft Sébastien besloten om na zijn opleiding tot oenoloog zijn passie te volgen en wijnmaker te worden in zijn geliefde Faugeres streek. Een jong bedrijf dus, met een kleine 10 hectare aan wijngaarden. Deze zijn overgenomen van wat verre familie, het is dus geen nieuwe aanplant. Dit zijn meer de adressen waar ik naar op zoek ben. Klein, zeker voor Languedoc begrippen, en iemand aan het roer die ongeveer mijn leeftijd is. Dat geeft toch een klik. Zijn rode vallen allen binnen de AOP Faugeres, geplant de schist gronden rond het dorp Fos. De witte is IGP Herault. De wijnen worden handmatig geoogst en zien op de hoogste rode cuvee na geen hout.

Aangezien ik pas deze zomer met hem in contact kwam heb ik helaas het domein zelf nog niet kunnen bezoeken en heb ik voor deze ene keer alleen proefflessen opgevraagd.

Ik werkte eerst met een ander huis uit Languedoc. Goede wijn uit meerdere appellations, maar wel een groot onpersoonlijk bedrijf en het contact ging niet altijd even soepel. Faugeres vind ik een zeer interessant gebied met een geheel eigen karakter, vandaar dat ik mijn ogen openhield voor een ander adres uit dit gebied.

Sebastien maakt 1 witte, 1 rosé en 3 rode wijnen tot nu toe. De rosé was op, dus ik heb alleen de rode en witte opgestuurd gekregen. Hieronder een korte beschrijving met mijn verkoopprijzen er bij.

Angeline Blanc 2019, € 9,-
90 % Roussanne 10 % Viognier. 13 % alcohol

Hier begonnen we mee en dit was toch wel gelijk een leuke verrassing. Mooie heldere lichtgele kleur. Goed droog en frisse zuren, dat mis je wel eens in het zuiden. Bloemige neus, wat citrus en een lichte honingtoets. Mooi smaakvol, rond, en een fijne middellange afdronk.

Envol Rouge 2018 € 9,-

70 % Syrah, 20 % Grenache, 10 % Carignan. 14 % alcohol

Hele diepe donkere kleur, zelfs nog wat paars. In de neus vinden we meteen een boel zwart fruit en wat kruidigheid, wat gezien het percentage Syrah niet vreemd is. Na enige tijd komt ook de kenmerkende Faugeres geur naar boven, het vuursteenachtige. Mineraliteit. Dat zoeken we in een echte Faugeres. De smaak zit nog erg in het zwarte fruit, deze wijn zit nog niet zo lang in de fles. Licht kruidig en nog wat zuren maken dit een evenwichtige wijn. Evengoed goed drinkbaar en erg smaakvol. Lange afdronk.

Authentique 2017 € 10,50

70 % Carignan, 20 % Grenache, 10 % Syrah. 14,5 % Alcohol.

Een jaartje ouder, wat nog niet is te zien in de kleur, welke weer zeer donker is. Ook de geur is lekker fruitig met bramen en zwarte bessen. Het lijkt wat zachter. De mineraliteit komt terug. Qua geuren zitten dezelfde elementen er in, terwijl het toch anders ruikt. Waarschijnlijk door de andere assemblage en natuurlijk een ander jaar. In de smaak is deze wat ronder, wat minder op het fruit maar toch heel breed. Iets vriendelijker zou ik willen zeggen. Bij het eten hield deze ook prima stand. Mooie zachte tannine. Carignan staat bekend om koppige wijnen te kunnen geven, met harde zuren en tannine. Ik had dit percentage dan ook niet verwacht. Enfin, een kwaliteitje hoger op papier, en dat is het ook.

Revelation Rouge 2017 € 15,-

50% grenache, 20% carignan, 20% syrah, 10% Mourvèdre. 14,5 % Alcohol

Deze wijn heeft 12 maanden houtlagering gehad.

Donker rood van kleur, wel echt rood. Niet zoals de vorige 2 naar het zwart/paarse toe. In de geur wat meer iets ander fruit, wat roder. Kersen zat ik te denken. Toch ook de bramen. Ook wat vanille door de houtlagering. Wat completer. De smaak is vol, rond. Mooi geïntegreerde smaken van fruit, kruiden en wat hout. Dit is duidelijk de beste van het huis, maar de prijs maakt ook wel weer een stapje. Mooie lange afdronk, waar ook niets storends in naar voren komt. Wat geroosterd, lekker.

Het was een fijne proeverij enkele maanden geleden, en ik ben wat summier met mijn omschrijvingen in het proefboek. We hebben besloten een pallet te kopen en te kijken of het gaat lopen. Ik denk van wel, de P / K verhouding is dik in orde. Mooie volle wijnen met voldoende frisheid en fruit. Daardoor ook geen last van de alcoholpercentages. De wijn zit in mooie stevige bourgogne flessen en de uitmonstering vind ik ook mooi en het past bij een jong bedrijf. Zie de foto.


Bijlagen Afbeeldingen
   

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
03-12-2020, 08:56 PM
Bericht: #6
RE: Sam Wijnimport
Zonet de Morgen Grands Cras en de Costieres de Nimes in het glas.
P/Q zeer goed.Mooie wijnen.
04-12-2020, 06:38 AM
Bericht: #7
RE: Sam Wijnimport
(03-12-2020 08:56 PM)Jef schreef:  Zonet de Morgen Grands Cras en de Costieres de Nimes in het glas.
P/Q zeer goed.Mooie wijnen.

Bedankt voor het delen Jef! thank you

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
20-12-2020, 05:01 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-12-2020 om 05:02 PM door Sur la Table.)
Bericht: #8
RE: Sam Wijnimport
Gister belde een klant op dat hij stevige, kruidige rode wijn zocht voor zijn kerstdiner. Aangezien het een goede klant is en er aardig wat kleine proeverijtjes niet doorgaan deze tijd, besloten er heen te rijden met wat goede flessen om een en ander open te maken. Toch belangrijk om alle wijn zo nu en dan in het glas te hebben.

Bij kruidig en stevig moet ik aan mijn Vacqeyras denken. Daar dus mee begonnen.

1) Vacqueyras 2015 - Domaine Saint Pierre

Bij inschenken zien we een inktzwarte wijn. De neus moet even openen maar er komen al snel de specerijen naar boven. Na wat walsen komt het zwarte fruit er ook bij. Bramen vooral. Maar het lijkt toch het meest op een VOC-schip die al een paar volgeladen is met specerijen. Peper, kruidnagel, dat soort dingen. Heerlijk. Ook anijs en laurier. Hier is al veel in te ontdekken, en dat gaat alleen maar meer worden.

De smaak is krachtig en ook kruidig. Behoorlijke tannines en zelfs wat zuren laten weten dat deze nog in de kinderschoenen staat. Een warme, lange, krachtige afdronk. Altijd erg krachtig deze wijn, maar 2015 is wel de heftigste die ik heb gehad. Deze wijn schreeuwt om eten en is nog jong.

Klant vindt hem goed maar wel erg stevig en is nieuwsgierig naar de andere wijnen. Ik heb nog een Rasteau liggen uit 2014. Al een tijdje niet gehad dus ik was hier benieuwd naar.

2) Rasteau 2014 - Maison Plantevin

Een jaar ouder dus. Aan de kleur te zien lijkt hij wel 5 jaar ouder dan de Vacq. Lichte bruin verkleuring en wat minder diep van kleur dan de Vacq. Evengoed een mooie kleur. De neus dan. Die is mooi open. Rijp fruit, zelfs een hint van rozijntjes. Wat kruiden. Toch typisch Zuid-Rhone en deze lijkt mooi op dronk te zijn. Erg fijn. Meer en rijper fruit dan de voorganger, die meer op de kruiden zat.

Een mooie zachte maar volle smaak van rijp fruit. Zachte tannine. Licht kruidig. Deze wijn is heerlijk op dronk momenteel. Mooie afdronk, vrij lang.

Deze valt goed in de smaak! En ja, ook voor hem wel weer eens fijn om met iemand anders te zitten dus we gaan door.

3) Domaine Vieux Taillefer 2012 - Pomerol - Vignobles Daniel Ybert

Voor het geval de Rhones niet in de smaak vielen had ik deze wijn mee omdat hij mooi stevig van smaak is evengoed, en heel mooi tot uiting komt momenteel ondervond ik laatst.

De kleur is donkerrood, tegen het zwarte aan. Als er 2016 op het label stond had ik het ook geloofd, maar 2012 dus. 80 % Merlot 20 % Cabernet Franc

Boerse neus na openen, wat verraad dat hij al even in de fles zet. Dit is echter snel vervangen door mooi fruit van donkere kersen, zwarte bessen en vanille. Nog mooi fruit, ondanks ook wat oudere aroma's.

De smaak is een stukje frisser dan van beide rhones, maar toch mooi vol en rond. Na 2 zware jongens wel even lekker. Denk toch dat de Cabernet Franc die mooie frisheid geeft. Veel fruit ook weer in de smaak. Fijne wijn met een mooie afdronk.

Ik weet dat hij erg van Amarone wijn houdt, dus ik had mijn Amarone ook meegenomen voor het geval dat. Natuurlijk ging hij open.

4) Villa Erbice - Amarone della Valpolicella 'Tremenel' 2012

Na inschenken zien we een mooie kleur die wel wat jaren in de fles verraad. Lichte bruinverkleuring. Mooie geconcentreerde kleur verder.

De neus, zo mooi intens. Zeer geconcentreerd. Rozijnen, rijp donker fruit, wat houttonen.

De smaak is zacht en vol. Moeilijk te ontleden altijd zo'n amarone, zeker wat meer op leeftijd. Gelukkig is deze mooi fris, dan ontbreekt nog wel eens in deze wijnen. Nog wat zuren en zachte tannines maken het geen vermoeiende wijn, ondanks zijn 16 % alcohol. Deze wijn loopt nog lang niet op zijn laatste benen en is mooi in balans.

Dat was het proeverijtje, niet vervelend. Aansluitend mijn dochter opgehaald bij mijn ouders, die hadden hertenstoofvlees gemaakt. Ik had de pomerol en vacqueyras mee terug. Ging er beide erg goed bij, de pomerol werd een zalfje. De Vacqueyras zorgde voor een soort tweetrapsraket, het versterkte elkaar echt zeer goed. Feest in de mond.

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
20-12-2020, 06:06 PM
Bericht: #9
RE: Sam Wijnimport
Mooie TNs!
VOC, origineel! ;!
En 2012 was voor Pomerol een meevaller las ik ergens, wordt hier bevestigd.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-12-2020, 09:01 PM
Bericht: #10
RE: Sam Wijnimport
Citaat: Aangezien het een goede klant is en er aardig wat kleine proeverijtjes niet doorgaan deze tijd, besloten er heen te rijden met wat goede flessen om een en ander open te maken.

Fijn dat je dat doet!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
21-12-2020, 12:13 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-12-2020 om 12:18 PM door Sur la Table.)
Bericht: #11
RE: Sam Wijnimport
(20-12-2020 09:01 PM)Olivier schreef:  
Citaat: Aangezien het een goede klant is en er aardig wat kleine proeverijtjes niet doorgaan deze tijd, besloten er heen te rijden met wat goede flessen om een en ander open te maken.

Fijn dat je dat doet!

Dank je! En het was niet voor niets, er konden aardig wat dozen achterblijven Wink Hij blij, ik blij.
(20-12-2020 06:06 PM)vinejo schreef:  En 2012 was voor Pomerol een meevaller las ik ergens, wordt hier bevestigd.

2012 geeft mooie wijnen aan de rechteroever is mijn ervaring, zeker na wat flesrijping. Ik had een normale Saint-Emilion (van hetzelfde huis als de Pomerol) uit 2012 en die was heel mooi geworden vorig jaar. Ingezet in een paar proeverijen en dan is de voorraad zomaar weg.

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
21-12-2020, 09:25 PM
Bericht: #12
RE: Sam Wijnimport
(21-12-2020 12:13 PM)Sur la Table schreef:  
(20-12-2020 06:06 PM)vinejo schreef:  En 2012 was voor Pomerol een meevaller las ik ergens, wordt hier bevestigd.

2012 geeft mooie wijnen aan de rechteroever is mijn ervaring, zeker na wat flesrijping. Ik had een normale Saint-Emilion (van hetzelfde huis als de Pomerol) uit 2012 en die was heel mooi geworden vorig jaar. Ingezet in een paar proeverijen en dan is de voorraad zomaar weg.
Blij dit te lezen!
Kocht een kistje Chateau L'Enclos 2012 Pomerol bij Delhaize een tijdje terug aan -50%.
Dit zou wel es kunnen in orde komen dan Smile

Live your life to the fullest, because it only happens once...
22-12-2020, 08:49 AM
Bericht: #13
RE: Sam Wijnimport
(21-12-2020 09:25 PM)Biff schreef:  
(21-12-2020 12:13 PM)Sur la Table schreef:  
(20-12-2020 06:06 PM)vinejo schreef:  En 2012 was voor Pomerol een meevaller las ik ergens, wordt hier bevestigd.

2012 geeft mooie wijnen aan de rechteroever is mijn ervaring, zeker na wat flesrijping. Ik had een normale Saint-Emilion (van hetzelfde huis als de Pomerol) uit 2012 en die was heel mooi geworden vorig jaar. Ingezet in een paar proeverijen en dan is de voorraad zomaar weg.
Blij dit te lezen!
Kocht een kistje Chateau L'Enclos 2012 Pomerol bij Delhaize een tijdje terug aan -50%.
Dit zou wel es kunnen in orde komen dan Smile

Een goede reden om er eerdaags eentje open te maken en de bevindingen te delen Wink

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
22-12-2020, 11:28 PM
Bericht: #14
RE: Sam Wijnimport
(22-12-2020 08:49 AM)Sur la Table schreef:  
(21-12-2020 09:25 PM)Biff schreef:  Blij dit te lezen!
Kocht een kistje Chateau L'Enclos 2012 Pomerol bij Delhaize een tijdje terug aan -50%.
Dit zou wel es kunnen in orde komen dan Smile

Een goede reden om er eerdaags eentje open te maken en de bevindingen te delen Wink
Awel ja, waarom niet eigenlijk
thumbsup

Live your life to the fullest, because it only happens once...
07-01-2021, 09:11 AM
Bericht: #15
RE: Sam Wijnimport
Gister de knoop doorgehakt en toch aardig wat wijnen gekocht van de jaargang 2019 van mijn Elzas leverancier. Een mooie jaargang, goede prijzen en Elzas wijnen zijn jaren houdbaar dus ik koop altijd redelijk wat tegelijk. Er is de laatste jaren toch wat wijn teveel in de Elzas, helaas voor de hardwerkende producenten. Heeft ook wel wat te maken met de grote plas ondermaatse kwaliteit wat er geproduceerd wordt.

Roger Heyberger et Fils - Obermorschwihr (nabij Eguisheim)

Edelzwicker 2019 € 9,-
Pinot Gris 2019 'Grande Reserve' € 11,50 (dit is de drogere cuvee)
Alsace Alliance 2019 € 12,- (blend van pinot gris, riesling, gewurztraminer)
Pinot Blanc 2019 € 9,50
Muscat 2019 'Cuvee Marine' € 10,-
Pinot Gris 2019 Vielles Vignes 'Bildstoecklé' € 14,50-
Riesling 2017 Grand Cru Vorbourg € 17,50
Pinot Gris 2018 Grand Cru Pfersigberg € 18,-
Gewurztraminer 2015 Grand Terroir Bildstoekclé € 18,-
Pinot Gris 2015 Vendanges Tardives € 24,-

Blij met deze order en hopelijk kan ik snel weer nieuwe kopen : )

Verder heb ik nog liggen:

Cremant d'Alsace € 12,-
Auxerrois 2018 € 9,-
Riesling 2014 € 11,-
Riesling 2012 € 11,-
Gewurztraminer 2018 'Grande Reserve' € 12,50

Vanaf de start in 2008 werk ik al met dit domein. Mooi familiebedrijf. 2 broers die het bedrijf overgenomen hebben van vader en moeder, die beiden nog leven en ook altijd aanwezig zijn. Zeer gastvrije mensen, altijd erg gezellig daar en prachtige proeverijen. Ze cultiveren ongeveer 20 hectare wijngaard. De kwaliteit valt nooit tegen, echte vakmensen. De wijnen verkopen ook goed, PK moeilijk te verslaan en gastronomisch natuurlijk breed inzetbaar. De stijl is droog genoeg voor onze markt, zonder de typische Elzas identiteit te verliezen.

Ze hebben een hele waslijst aan wijnen. Ik voer niet alles. Riesling verkoopt voor mij zeer moeilijk, ik heb ook de laatste jaren niet meer gekocht. Misschien ook wel omdat je er lang op moet wachten. De 2012 is nu heerlijk. De 2014 zit nog steeds hoog in de zuren, hoewel ik dat persoonlijk wel lekker vind.

De Vielles Vignes zijn ook echt van oude stokken. Mooie geconcentreerde wijnen. Er zit een mooie opbouw in. Ook hebben ze Pinot Gris en Gewurz van het perceel Bildstoecklé. Dit is grand cru waardig, maar officieel geen grand cru.

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
21-01-2021, 09:29 AM
Bericht: #16
RE: Sam Wijnimport
Onderweg naar hier de mooie wijnen van Sandrine Ybert. Mooi familie bedrijfje in Saint-Emilion. Ze hebben ongeveer 10,5 hectare aan druiven staan in de noordwesthoek van Saint-Emilion, en een ongeveer een halve hectare in Pomerol. Ze zitten dus in de hoek waar de iets stevigere Saint Emilion wijnen vandaan komen. De wijnen worden dan ook beter na wat jaren flesrijping. Ze gebruiken voornamelijk Merlot, aangevuld met Cabernet Franc. 

Ze maken de volgende wijnen:

1) Chateau les Polyanthas - Saint-Émilion € 14,-

75 % Merlot en 25 % Cabernet Franc van gemiddeld 45 jaar oud. 30 procent van de wijn ligt ligt een jaartje op vaten van 1 a 2 jaar oud, geen nieuwe vaten dus. Door het minieme houtgebruik is dit een fris fruitige wijn met pure aroma's. In zijn jeugd ook vaak wat brutaal maar na een jaar of 4 / 5 is dit een hele fijne wijn. Rood fruit en wat kruiden. Rond maar krachtig. Mooie afdronk. 

Jaargangen beschikbaar: 2015 en 2016

2) Chateau Vielle Tour la Rose - Saint-Émilion Grand Cru € 17,50

80 % Merlot en 20 % Cabernet Franc. De wijn krijgt 12 tot 14 maanden houtlagering, waarvan 33 % nieuw en de rest van 1 of 2 jaar oud. De stokken zijn gemiddeld 50 jaar oud en dit perceel is sinds 1987 Grand Cru. Mooie donkere kleur en een wat bredere geur, van donker rood en zwart fruit en wat kruidigheid. Geconcentreerde smaak met goede balans, zachte tannines. Mooi fruit, beetje vlezig en een fijne lange afdronk.
 
Jaargangen beschikbaar: 2015 en 2016

3) Domaine Vieux Taillefer - Pomerol € 29,-

80 % Merlot en 20 % Cabernet Franc van stokken die gemiddeld 55 jaar oud zijn. Paradepaardje van het huis. Kleine productie want ze hebben slechts 0,54 hectare in eigendom net over de grens met Pomerol. Verschil is toch wel duidelijk. We zitten weer wat hoger op de kwaliteitsladder. Zeer donkere kleur. Mooie geur van donker fruit, kruiden en vanille. Intense smaak met mooi fruit, goede stevige tannines in de jongere jaren, ondersteunende zuren. Zeer compleet en goede begeleider van bijvoorbeeld een entrecote van de grill of ander smaakvol eten. Smaakvol, maar toch een mooie frisheid. 

Jaargangen beschikbaar: 2012, 2015 en 2016.

Mochten er mensen interesse hebben heb ik de volgende proefdoos in de aanbieding:

2 Polyanthas 2016
2 Polyanthas 2015
2 Vielle Tour la Rose 2015
2 Vielle Tour la Rose 2016
1 Pomerol 2016
1 Pomerol 2015
2 Pomerol 2012

Totaal 12 flessen. 

Voor € 210,- inc verzending binnen NL of België. Bij interesse of vragen stuur een PB!

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
24-01-2021, 04:16 PM
Bericht: #17
RE: Sam Wijnimport
De zondagmiddag snack van vandaag:

Chateau Haut Lamouthe 2019

De Bergerac 2019 is geleverd, nog even kijken wat ik in huis heb gehaald.

50 % Merlot, 20 % Cabernet Sauvignon, 30 % Cabernet Franc.

Geen houtgebruik

De kleur is rood / paars, die verraadt al dat dit net in de fles zit.

De geur is in het begin voornamelijk de merlot kers. Even later komt de zwarte cabernet bes er bij. Jong fruit. Een braam komt langs.

Een mooie fris fruitige smaak die lang genoeg hangen blijft met wat milde zuurtjes en zachte tannines op het einde.

Al goed drinkbaar, en houdt het nog wel enkele jaren vol. Prima voor vanmiddag met het zonnetje wat buiten schijnt.

PK in orde, ik verkoop ze voor € 8 per fles.


Bijlagen Afbeeldingen
   

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
30-01-2021, 12:25 PM
Bericht: #18
RE: Sam Wijnimport
Domaine Bellevue - Patrick Vauvy - Noyers sur Cher - Touraine - Loire

Een mooi domein uit de Loire waar ik elk jaar de Touraine Sauvignon en de Chardonnay (IGP) van inkoop.

De Touraine Sauvignon 2020 geproefd en goed bevonden. De beste jaargang sinds tijden vind ik. Eindelijk weer die typische stuivende Sauvignon neus met buxus / kattenpies, groene appeltjes en grapefruit. Mooi droog met citrusfruit, heerlijke zuren en een smaakvolle afdronk van grapefruit met een bittertje. Laat de zon maar schijnen.

De Chardonnay 2020 was nog niet klaar, heb nog wat 2019 besteld want toch wel een lekkere wijn voor deze tijd van het jaar voor een ongecompliceerd glaasje wit. Rond, droog, mooie brede smaak. Deze ingestuurd naar Perswijn maanden terug omdat hij in het thema paste. Gister pas gepubliceerd. Erg romig vonden ze hem, zie de foto. Romig vind ik wel meevallen, maar ja zij zijn de specialisten ; )

Over 2 weken weer op voorraad allebei.

Verkoopprijzen:

12 flessen Touraine € 95,- inc verzending
12 flessen Chardonnay € 95,- inc verzending

Ze hebben ook nog een aantal rode wijnen echter krijg ik ze moeilijk verkocht en moet je er eigenlijk ook een paar jaar op wachten. Ik heb nog liggen uit 2010 en 2012 en dat begint nu een beetje op dronk te komen. Cot (Malbec) en Tradition (blend). Ik koop ze al jaren niet meer bij.

http://domainebellevue.fr/


Bijlagen Afbeeldingen
   

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
31-01-2021, 10:25 AM
Bericht: #19
RE: Sam Wijnimport
Van die Touraine Sauvignon heb ik lang geleden de 2010 gedronken in La Cuchara te Lommel. Die viel zo in de smaak, dat ik hem nadien ben blijven kopen (2010, 2013, 2017). Ik heb deze wijn altijd P/K een overachiever gevonden.
22-02-2021, 12:52 PM
Bericht: #20
RE: Sam Wijnimport
(31-01-2021 10:25 AM)Corto schreef:  Van die Touraine Sauvignon heb ik lang geleden de 2010 gedronken in La Cuchara te Lommel. Die viel zo in de smaak, dat ik hem nadien ben blijven kopen (2010, 2013, 2017). Ik heb deze wijn altijd P/K een overachiever gevonden.

Hij is vorige week binnengekomen en zaterdagmiddag nog even getest, heerlijk glas Touraine! Lekker van genoten het eerste lente-achtige weekend. De eerste dozen uitgeleverd aan mijn klanten en positieve reacties ontvangen. Goede timing om ze voor afgelopen weekend in huis te hebben. cheers

De Chardonnay 2020 gister even geproefd, die was nog niet klaar toen de proefflessen toegezonden werden. Ook weer mooi fris en droog. Na een minder 2018 was 2019 al weer beter maar nu weer typisch 'Loire-fris' in 2020. Dat wordt bijkopen

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
28-02-2021, 05:16 PM
Bericht: #21
RE: Sam Wijnimport
Vandaag in het glas Bourgogne Chardonnay 2017 van Domaine Bernard Millot uit Meursault en wel de cuvee zonder houtlagering. Omdat het zo lekker zonnig is. Ik was hier benieuwd naar omdat hij nog een beetje streng en gesloten was de laatste 2 jaar. Nu begint hij mooi te openen.

De druiven van deze wijn komen van een perceel wat tegen het dorp Meursault aan ligt, een goed terroir. Het meeste krijgt houtlagering, op verzoek van een goede afnemer heeft hij een deeltje zonder hout opgevoed.

Mooie heldere kleur. De neus is vrij expressief met fris citrusfruit, natte steen en vuursteen. Lekker fris en mineralig. Een mooie krachtige citrusfruitsmaak, met bitters en flink wat zuren, maken dit een beendroge frisse wijn voor een mooie zonnige dag als deze. De mineraliteit is ook weer duidelijk aanwezig. Een vrij lange afdronk waarin het (vuur)steenachtige dominant is. Heerlijke terroir wijn, die net in zijn drinking window komt. Genoeg aanwezig om nog wat jaren mee te kunnen, en zal nog mooier worden.

Ik verkoop ze voor € 17,50 per fles.


Bijlagen Afbeeldingen
   

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
01-03-2021, 10:05 AM
Bericht: #22
RE: Sam Wijnimport
Bij de slibtong vervolgens een houtgelagerde Hautes-Côtes de Beaune 2019 van Chateau de la Charrière uit Santenay. PK een zeer goede Bourgogne.

De kleur is ietsje donkerder dan de vorige wijn. In de neus de houttonen zoals toast, fris wit en geel fruit (mango) en ook wat mineraliteit. Heerlijk bourgogne neusje.

De smaak is mooi vol en compleet met een goede intensiteit. Fruit, zuren, houtinvloeden, mineralen, het zit er allemaal in en in een mooie verhouding. Lange droge afdronk en een mooie match met het visje op het bord. Nu al plezierig om te drinken hoewel nog wat aan de jonge kant. 2019 gaat denk ik de boeken in als een heel goed jaar in wit verwacht ik.

Te koop voor € 16,50 per fles.

Een mooie Bourgogne zondag middag cheers

Vette vingers op het wijnglas op de foto, mijn excuses ; )


Bijlagen Afbeeldingen
   

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
19-03-2021, 12:22 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-03-2021 om 02:28 PM door Sur la Table.)
Bericht: #23
RE: Sam Wijnimport
(22-02-2021 12:52 PM)Sur la Table schreef:  
(31-01-2021 10:25 AM)Corto schreef:  Van die Touraine Sauvignon heb ik lang geleden de 2010 gedronken in La Cuchara te Lommel. Die viel zo in de smaak, dat ik hem nadien ben blijven kopen (2010, 2013, 2017). Ik heb deze wijn altijd P/K een overachiever gevonden.

Hij is vorige week binnengekomen en zaterdagmiddag nog even getest, heerlijk glas Touraine! Lekker van genoten het eerste lente-achtige weekend. De eerste dozen uitgeleverd aan mijn klanten en positieve reacties ontvangen. Goede timing om ze voor afgelopen weekend in huis te hebben. cheers

De Chardonnay 2020 gister even geproefd, die was nog niet klaar toen de proefflessen toegezonden werden. Ook weer mooi fris en droog. Na een minder 2018 was 2019 al weer beter maar nu weer typisch 'Loire-fris' in 2020. Dat wordt bijkopen

Even in de commerciële stand, een gouden medaille voor deze jaargang applaus EDIT: Hij is blijkbaar erg trots op zijn 21e plaats bij deze competitie want er staan wel vaker medailles op zijn flessen maar hij benadrukt het nooit.

Uitslagen: https://cmsauvignon.com/fr/resultats/2021


   

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
23-03-2021, 08:22 AM
Bericht: #24
RE: Sam Wijnimport
(24-01-2021 04:16 PM)Sur la Table schreef:  De zondagmiddag snack van vandaag:

Chateau Haut Lamouthe 2019

De Bergerac 2019 is geleverd, nog even kijken wat ik in huis heb gehaald.

50 % Merlot, 20 % Cabernet Sauvignon, 30 % Cabernet Franc.

Geen houtgebruik

De kleur is rood / paars, die verraadt al dat dit net in de fles zit.

De geur is in het begin voornamelijk de merlot kers. Even later komt de zwarte cabernet bes er bij. Jong fruit. Een braam komt langs.

Een mooie fris fruitige smaak die lang genoeg hangen blijft met wat milde zuurtjes en zachte tannines op het einde.

Al goed drinkbaar, en houdt het nog wel enkele jaren vol. Prima voor vanmiddag met het zonnetje wat buiten schijnt.

PK in orde, ik verkoop ze voor € 8 per fles.

Mooie beoordeling door Perswijn voor de Bergerac.


Bijlagen Afbeeldingen
   

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
24-03-2021, 04:40 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-03-2021 om 05:30 PM door Sur la Table.)
Bericht: #25
RE: Sam Wijnimport
Omdat ik nog wat Chardonnay en Sauvignon bij ga kopen en er de vorige keer een proeffles Touraine Tradition rood bij zat dacht ik, ik maak hem even open. Misschien kan ik wat mee laten komen. Laatste 8 jaar zijn rode niet meer gehad. Ze waren mij te streng, harde tannine. Dit is jaargang 2018 en die heeft hij nog te koop. Het is een blend van Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon, Gamay en Côt (Malbec). 12,5 % alcohol.

Zeer diepe donkere kleur, met paarse rand. Doet erg jeugdig aan. De neus zit ook vol op rood en zwart fruit en een lichte kruidigheid. Donkere kersen en cassis. Lekker neusje. Traant mooi in het glas. Doet denken aan Cabernet Sauvignon en Gamay.

De smaak is fris en vol. Goede structuur. Veel fruit wederom. Vriendelijke zuren en de tannine zijn ook aanwezig maar niet zo hard als voorheen. Ligt misschien ook aan het jaar, of hij maakt ze wat vriendelijker tegenwoordig. Leuke afdronk met een lichte droogtrekking en wat donker fruit. Behoorlijk smaakvol moet ik zeggen. Licht gekoeld want kwam net uit mijn opslag en dat is voor deze wijn eigenlijk perfect. Kan evengoed nog wat jaartjes mee en wat eten verdragen. Geen hapslikweg wijn, een mooi klassiek glas.

Hmm misschien weer eens wat doosjes laten komen, interessante wijn. En voor zijn prijs biedt hij toch wel veel. Dit kan voor € 8,15 op de verkoop lijst.
Bij nader inzien proef ik die malbec ook wel duidelijk. Die heeft ook dat donkere fruit en geeft wat warmte aan de smaak wat ik eerst niet kon plaatsen vanwege het lage alcohol percentage. Die druif heb ik niet vaak in het glas


Bijlagen Afbeeldingen
   

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
25-03-2021, 09:55 AM
Bericht: #26
RE: Sam Wijnimport
Sam, heb je hun Touraine chenonceaux Silex des Martinières al geproefd?
25-03-2021, 10:45 AM
Bericht: #27
RE: Sam Wijnimport
(25-03-2021 09:55 AM)Corto schreef:  Sam, heb je hun Touraine chenonceaux Silex des Martinières al geproefd?

Jazeker, ook een mooie wijn. Destijds niet mee gaan werken want toen vond ik het duur. Maar zijn prijzen zijn niet zo erg gestegen en in de huidige markt is het eigenlijk wel weer iets normaler. Ik zou hem rond de 12 euro moeten verkopen. Misschien ook weer eens proberen. Het is wel een mooie complete wijn die gastronomisch ook leuk inzetbaar is.

Goede Cremant ook, zowel wit als rosé. Mooi mix palletje maken denk ik.

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
26-03-2021, 06:58 PM
Bericht: #28
RE: Sam Wijnimport
Even de oude jaargangen die ik nog heb liggen tevoorschijn getoverd nu ik bezig ben met Loire wijn. Blijven toch erg goede wijnen voor de prijs. Maar ja, jong niet voor een groot publiek weggelegd. De tradition is 2010 en de Cot 2012. Beide nog in goede conditie en nu mooi op dronk. Toch vragen ze om een stukje kaas of een vleesje, stevige jonges. Die tradition is nog top fit. Cot is wat ronder en zachter. Knappe wijnen. Allebei nog niet op z’n einde. Nog voldoende zuren en zachte tannine.

Voor de liefhebber van oudere wijnen uit Loire, ik heb nog 25 flessen Cot en 11 flessen tradition. Stuur een PB bij interesse. Mogen weg voor € 90,- per 12.


Bijlagen Afbeeldingen
   

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
06-04-2021, 02:18 PM
Bericht: #29
RE: Sam Wijnimport
Remi Jeanniard - Morey St Denis - Oogst 2019

Dit plaats ik hier want ik denk dat ik besluit om een pallet wijn aan te schaffen bij dit domein. De 2 wijnen uit 2018 en de Aligoté uit 2019 die ik had geproefd smaakten naar meer. Ik heb gevraagd wat er beschikbaar was en dat is nu nog alles. De flessen van oogst 2019 zijn medio Februari gebotteld.


Wat ik weet van oogst 2019 in het algemeen is dat er geen hele grote volumes geoogst zijn van de Pinot Noir druiven. Daardoor zijn er behoorlijk geconcentreerde wijnen gemaakt maar wel met een mooie balans. De druiven waren gezond en rijp.

Wat hebben we geproefd:

1) Chambolly Musigny Vielles Vignes 2019
2) Morey St Denis Vielles Vignes 2019
3) Gevrey Chambertin Vielles Vignes 2019
4) Morey Saint Denis 1er Cru Clos des Ormes 2019
5) Morey Saint Denis 1er Cru Les Ruchots 2019
6) Morey Saint Denis 1er Cru Les Blanchards 2019

Na afloop nog een Volnay 2015 en Beaune 1er Cru 2017 vergeleken, gewoon om een en ander te plaatsen.

We proefden eerst de 3 villages. Het was interessant om de drie dorpen weer eens naast elkaar in het glas te hebben van 1 wijnmaker en 1 oogstjaar. De wijnen zaten natuurlijk pas net in de fles en het deed me denken aan de proeverijen ter plaatse uit de vaten of tanks vlak voor ze gebotteld worden. Jonge wijnen die toch al elk hun eigen karaktertje vertonen. En de uitkomst was dan ook wat je van te voren zou denken. Chambolle staat bekend als een wat rondere wijn met meer finesse, Gevrey is de noordelijkste stuggere wijn en Morey heeft van allebei wat. En zo was het precies, hoewel Morey toch iets meer naar Gevrey neigt dan naar Chambolle.

Chambolle is al redelijk toegankelijk met bakken rood fruit maar wel met een goede mondvulling, lekker sappig en heerlijke afdronk met zijdezachte tannine en zuren. Fruit is dominant maar in de verte is er meer te beleven, vooral de mineraliteit en floraliteit is al te ontdekken in de neus. Zeer mooie balans en voor mij een goed niveau voor een village. Dit is nu al erg lekker, ben benieuwd wat dit geeft met wat jaren flesrust.

De Morey St Denis heeft een andere neus met donkerder fruit en meer mineraal. Ook duidelijk floraal. Mooi fris. De smaak is vol met mooi fruit en de zuren zijn iets meer aanwezig en ook de tannine. Mooi kruidig in de afdronk met een pepertje. Zeer compleet en ook weer mooi in balans en deze wijn heeft nog een lang leven voor zich.

De Gevrey heeft het donkerste fruit in de neus en veel grafiet. Op dit moment het minste 'open'. Niet zo gek ook. Toch zit alles er in wat er in hoort. In de smaak heeft deze de meeste mineraliteit, de stevigste tannine en de meeste zuren. Genoeg fruit aanwezig voor een mooie balans. Rijke afdronk.

Alle 3 goed, zeer smaakvol en met mooi bewaarpotentieel. De Chambolle was de favo bij de proefclub, en dat is logisch op dit moment. Eind vd middag, geen eten er bij. Geen wijn die er tussenuit viel en na deze wijnen al een zeer mooie smaak in de mond. Dit blijft hangen.

De 3 cru's lagen dicht bij elkaar en waren wat lastiger te ontleden want ze zitten nog aardig gesloten. Je merkte wel dat we een stap omhoog gingen in kwaliteit. Ook hier viel op dat de wijnen zeer geconcentreerd zijn maar met een goede balans. Niets overheerst maar je mist ook niets. Zuren, rijpe tannine, voldoende fruit, kruiden, mineraliteit, bloemen, een lichte houttoets (rokerig). Clos des Ormes was het meest toegankelijk, met het meeste fruit. Les Ruchots heeft denk ik uiteindelijk de langste adem en je merkt dat deze wijngaard tegen Chambolle ligt aan het type fruit. Les Blanchards was het meest fris. Alle 3 1er cru waardig imo.

Omdat de kou weer terug in de lucht was aten we nog eenmaal boerenkool na afloop, stevige kost. De wijnen waren er lekker bij.

De dag er na heb ik alles nog een keer geproefd en kwam op hetzelfde uit. De wijnen zijn nog zo jong dat er weinig veranderd was. Goede wijnen, is wederom de conclusie.

Samenvattend:

- Leuk om de villages met hun kenmerken naast elkaar te proeven
- Allen typisch Pinot Noir wijnen en typisch cote de nuit
- Pure wijnen, geen overdreven extractie of te veel hout
- Complete, geconcentreerde wijnen
- Heerlijke smaken in de mond na afloop
- 2019 is goed voor bewaren en al snel genietbaar, verwacht ik

Een pallet wijn hier vandaan vergt een behoorlijke investering, maar het gaat er toch van komen deze week denk ik.

Mochten er mensen mee willen doen met een voorverkoop, stuur mij een persoonlijk bericht en ik zal je informatie en prijzen geven.

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
06-04-2021, 02:48 PM
Bericht: #30
RE: Sam Wijnimport
Van wat ik al proefde van 2019 is dat een jaar dat helemaal in mijn straatje ligt: voldoende volume (en niet té), zeer mooi evenwicht, sterke definitie, niet al te alcoholisch. Ik proefde wijnen uit Marsannay, Fixin, Morey, Chambolle, Vosne, Nuits, Beaune, Savigny, Pommard, Monthelie, Chassagne en Santenay, vrij breed toch al en de indruk is toch overal dezelfde. Laurent vindt het het mooiste jaar, al zeker sinds 2010 en dat zegt veel! De opbrengst ligt wel lager dan gemiddeld (ook in 2020 trouwens), dus echt heel veel gaat er niet over zijn binnen een paar jaar.
Ik zou zeggen: stuur een mailtje naar Sam!

Van de premiers uit Morey die ik al proefde bij diverse producenten lijkt Les Ruchots mij de meest typerend "Morey". Die grenst dan wel aan Chambolle, maar toch heeft die iets meer dat donkere, aardse dat ik, anders dan in Gevrey, verbind met Morey. Clos des Ormes is dan bijna het tegenovergestelde vind ik. Die ligt noordelijker en grenst bijna aan Gevrey, maar komt dan weer wat vriendelijker, meer "Chambolle" achtig over. Bizar toch?

WVD (Wijnhandel Leuvin, gespecialiseerd in het betere werk uit Frankrijk en Italië)


Ga naar locatie: